Gå til innhold

Øvre bolt på panhardstag vil ikke ut - Worklog med bilder

Ranger emnet


DaButcher

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Jeg tenkte jeg skulle lage enda en av mine how-to'er, men det gikk heller dårlig i dag :S

 

I teorien burde det jo være skamenkelt å bytte panhardstaget, men jeg er ovenfor noen vanskeligheter:

  • Jeg må mekke på gaten, har ikke garasje
  • Har en jekk og to bukker
  • Hadde rotet vekk fastnøkkelen jeg trengte

 

Greit nok, tenker jeg.. Dette skal gå fint!!

 

Alt går "på skinner", jeg begynner med å jekke opp bilen og sette den på bukk.

Første bolten går av, selv om den var litt treg.

DSC01554.JPG

 

Yes, da var ting i sving:

DSC01557.JPG

 

 

Siden jeg ikke hadde fastnøkkel, måtte jeg ty til skiftenøkkel som jeg brukte fjæren som motspenn.. Fungerte fint, faktisk:

DSC01558.JPG

 

Jeg bare skrudde den ut, slik som dette:

DSC01560.JPG

 

Her er bilde av hvordan jeg hadde bukker på bakaksel og jekket på chassiet, for å havne på "fres = 0":

DSC01561.JPG

 

dvs. jeg prøvde å gjøre slik at akslingen hadde NULL krefter i begge retninger, eller egentlig like mye krefter da..

 

Men, den jævelen ville fan ikke ut:

DSC01562.JPG

 

Jeg har begrenset med verktøy også!! Men jeg prøvde å "brekke" den ut med hammeren, men det hjalp heller lite.

 

Jeg har en stygg mistanke om at bolten er bøyd inni hylsen, inni foringen..

 

 

Har noen opplevd noe som dette?

Fins det en "lur" måte å jukse den ut på? Hjelper det å brenne foringen kanskje?

---

 

ps. selvfølgelig begynte det å regne SYKT mye, når jeg hadde demontert alt sammen, hahahaha.. fjæren og demperen tok jeg av også, så jeg lå mer eller mindre å svømte på bakken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hmm da er det bare og dynke den i WD40 og prøve igjen... om den sitter da kan du skjære av hodet på bolten og banke den ut bakfra er nok litt enklere da:)

problemet er at boltens hode ligger innenfor en "kant"..

Jeg klarer heller ikke å presse den ut tror jeg..

 

Frister litt å stikke opp til noen som har mulighet for å koble til vinkelkutter og bare kappe igjennom panhardstaget.. Jeg kan ikke akkuratt kjøre skjøteledning ut vinduet til leiligheten og over veien :S

 

fan ass, var mye enklere for en del år siden når jeg hadde hage...

må vel kanskje kjøre opp til colli og så kappe igjennom hele staget og så dra den ut.. Jeg prøvde å sage med håndsag på bolten, igjennom foringen, men det metallet der var ganske harde saker!

 

ps. bolten er IKKE rustet fast altså! Den snurrer fint rundt, men den vil bare ikke ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er nok helt normalt..

Det som skjer er at stålhylsen inni foringen ruster fast i bolten.

Og når du nå vrir alt rett rundt er fordi at foringen som sitter der er drit, og stål hylsen har løsnet fra gummien. Eneste mulighet er nok vinkelsliper å skjære på innsiden på begge sider av festet..

Måtte faktisk gjøre dette selv på 242en min for ca 14dager siden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster dyrt å være hos meg! ;) Hehe!

Hmm, men du har jo leid utstyr av meg :p

bukker og varmluftpiztol.. hehe..

 

Det der er nok helt normalt..

Det som skjer er at stålhylsen inni foringen ruster fast i bolten.

Og når du nå vrir alt rett rundt er fordi at foringen som sitter der er drit, og stål hylsen har løsnet fra gummien. Eneste mulighet er nok vinkelsliper å skjære på innsiden på begge sider av festet..

Måtte faktisk gjøre dette selv på 242en min for ca 14dager siden..

ok.. Da får jeg drepe det jævla panhardstaget og bolten!

går det med vanlig kappeskive?? merket det var litt hardhet på den bolten der :S prøvde med manuell jernsag, uten videre hell!! Den var sånn ca.20 x så hard som selve panhardstaget..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

ps. bolten er IKKE rustet fast altså! Den snurrer fint rundt, men den vil bare ikke ut.

Hadde samme problem når jeg skulle skiftebakdemper.

 

Du kan varme bolten til den blir rødglødene og banke den ut, eller

bruke vinkelsliper(mitt valg :D )

1988 Volvo 240 GLE

1987 Hydrolift t-17

Er det ikke det ene, er det FAEN meg det andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, men du har jo leid utstyr av meg :p

bukker og varmluftpiztol.. hehe..

 

 

ok.. Da får jeg drepe det jævla panhardstaget og bolten!

går det med vanlig kappeskive?? merket det var litt hardhet på den bolten der :S prøvde med manuell jernsag, uten videre hell!! Den var sånn ca.20 x så hard som selve panhardstaget..

 

Trenger aldeles ikkje drepe panhardstaget.. Bare kappe bolten.. På innsiden liksom.. Er gjort på 3min.. Så bare hive på nytt stag med ny bolt og ha det gamle i resverve. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også være at det ligger vekt på bolten.

Bruker aldri bukker på akslingen, men under bilen, slik at bakakslingen kan beveges sidelengs. De er svært vanskelige å banke ut da feste ørene gir seg slik at det ikke blir skikkelig dreis på slagene.

neida.. jeg vet hva jeg gjør på, i teorien...

 

jeg fikk jo løs nederste delen av staget, uten makt!! Det er jo enkelt, hadde to bukker under aksling, så jekket jeg på venstre siden, på jekkepunkt, til jeg kunne dra den ut *enkelt* for hånd.. mao. ingen belastning.

 

problemet er nok det eldarh påpeker, at den er rustet fast.. Min første tanke var at bolten var bøyd inni hylsen, men etter å tenke meg om, var det metallet der RIMELIG hardt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

neida.. jeg vet hva jeg gjør på, i teorien...

 

jeg fikk jo løs nederste delen av staget, uten makt!! Det er jo enkelt, hadde to bukker under aksling, så jekket jeg på venstre siden, på jekkepunkt, til jeg kunne dra den ut *enkelt* for hånd.. mao. ingen belastning.

 

problemet er nok det eldarh påpeker, at den er rustet fast.. Min første tanke var at bolten var bøyd inni hylsen, men etter å tenke meg om, var det metallet der RIMELIG hardt!

 

Om du er stødig på hånda kan du jo skjære den bort med skjære brenner, ikke noe vansklig jobb på gata det:) . Og ikke noe ledning:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er stødig på hånda kan du jo skjære den bort med skjære brenner, ikke noe vansklig jobb på gata det:) . Og ikke noe ledning:)

Takke for tipset, men når jeg ikke har fastnøkkel engang, er vel det heller lite sannsynlig at jeg har skjærbrenner?? hehe..

Jeg er ikke mekaniker.. Så jeg har lite verktøy.

 

har ikke vert borti detta, men en avdrager hadde ikke fungert? : P

Har ikke avdrager heller.. Må nok kappe av hylsen uansett, da den er mindre enn hullet på "Opphenget".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår