Gå til innhold

Øvre bolt på panhardstag vil ikke ut - Worklog med bilder

Ranger emnet


DaButcher

Anbefalte innlegg

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Prøv og bruk "rost off ice" som spraien heter, den får du kjøpt på fks. wurth, den kjøler ned "tinge" (i dette tilfellet bolten) till rundt -100 grader på ca. 2 sekunder mener jeg det sto, det er også tilsatt rustløsende "kjemikalier" i den som er rust løsende!

 

Har du prøvd med monterings spett? Koster ikke skjorta på fks. biltema.

 

Kommer ikke på noen flere gode forslag i farta: P

 

Hold oss oppdatert :P hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg gikk inn på gjør-det-selv verksted, hev bilen på bukk, av med hjul..

 

så hadde de en liten vinkelkutter med et lite kutteblad på, hehe.. Snakk om presisjonskutting! kappet av bolten i begge ender og staget falt i bakken.

 

Jeg måtte derimot justere staget 5 ganger før jeg fant den perfekte justeringen.

 

Ps. justerte det med en 20mm spacer på venstre side og ingen spacer på høyre. Formålet mitt var å få på spaceren på høyre også, men det var ikke plass. Da er hjulbuene "moddet" også (kantene er kappet og slått opp).

 

Når jeg får justerbare momentstagene i posten, får jeg flyttet akslingen fremover og på den måten får jeg da plass til spacere.. Så da skal jeg korte inn staget ca. 2 runder, når jeg har momentstagene som jeg vil korte inn en cm tror jeg.. kanskje 1.5, tiden vil vise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du ikkje bilder da?

nei, jeg var skitten på hendene..

Colli skulle komme, men han fikk problemer med dynamo++++

 

pluss at jeg måtte jo fakitsk betale for tidne jeg stod der, samt jeg måtte fikse litt på eksosen..

 

de bildene tidligere i tråden viser egentlig alt man må gjøre, bare at man i tillegg bør løsne fjæren..

 

tok bil opp/ned fem ganger, jekket opp aksling og sjekket klarering..

på siste "runden" kappet jeg bolten jeg brukte igjennom nye panhardstaget.

 

ps. jeg kastet det gamle.. Om noen vil ha de gamle momentstagene må de rope ut, de er kraftigere enn 81'-> typen (som er helt jalla!)..

80' og eldre er litt bedre, men foringene mine har fått gjennomgå serjeg.. ser helt"ok" ut, helt til man løsner staget og ser nærmere på "gromsakene", hehe..

 

venter på momentstagene fremdeles... *gjesp*

håper jeg får de før 10.sept, men jeg tviler egentlig. (da har jeg visning hos b.t.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

staget får jo belastning når du har plasert bukkene under akselen.. sett bukkene på jekk festene og la bak akselen henge løst.

ja, men jeg jekket chassiet også..

Men det var bare under demontering, under kapping og montering av nytt stag, så hadde jeg hele bilen på bukk... (løftebukk) og akslingen hang fritt..

Ingen nevneverdig belastning når jeg gjorde det slikt, men når jeg stod på bakken og hadde aksling på bukker og jekket på v.s.b., så hadde jeg faktisk ingen belastning.. Jekket ikke helt opp altså, men jeg jekket nok til at en katt med tau i halen kunne dradd det ut.. Iallefall en litt stor katt, en tiger kanskje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bra du fikk det til. Fortalte jo hva som skjedde på min ville ferd fra Paradis ---> Nordås. Bilen står fortsatt den, håper jeg får ordnet det i kveld.

 

Grattis med nytt PH-stag!! :D

takk!!

 

det første som skjedde, var at jeg fikk sladd på vei opp mot danmarksplasskrysset.. Ræven på bilen sitter mye mer "kontant" nå, den danser ikke frem og tilbake, som en vanlig 240 gjør..

 

bare å glede seg til momentstagene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er ipd stag? upgrade panhardstag greier? er det sunt for mellomakselen/bakaselen og kappe inn momentstagene?

hei,

IPD er http://www.ipdusa.com, de lager mye "Halvgromme" saker..

Dvs. de er tusen ganger bedre enn originalunderstell på bilen, de er "rimelig" og funker bra..

 

Men, det er ikke det beste du får heller! Men det beste koster skjorta og vel så det!! triangulars er nok hakket bedre, der du ikke bruker foringer lengre, samt du har toveis justering(!) Men, du får det du betaler for.

 

Det er også ikke bare ytelse/kostnad man må tenke på, men også komfort.

Selv med IPD stag og da heavy duty foringer, som medfølger (montert, selvsagt), så vil du merke en betydelig forskjell. Akslingen danser ikke, men du får også mer veistøy, ganske logisk.

 

Går du får triangulars sine løsninger, er det ingen foringer!! Det vil si du får det STIVT, men samtidig forplanter vibrasjoner seg selvsagt enda bedre og derfor får du mer støy.

 

Triangularsdelene koster mer enn ipd-delene, men du får også mer - på godt og vondt!

 

Momentstagene er de stagene som går fremmover, festet i bakaksel og karrosseri. Når du senker bilen din, så har den ikke lengre "idéell" vinkel på mellomaksel.

 

Vinkelen på mellomaksel skal være enten LIK eller Motsatt.

Det betyr at når du senker, skal du idèellt sett korte inn momentstagene.

 

Man kan enten leke macguyver, kappe, sveise inn gjenget rør, mutter, m.m., ellers så kan man kjøpe triangulars eller ipd sine løsninger.

 

http://www.lysakerbil.no har ipd, ps. momentstag er bestillingsvare!

http://www.pedersens-racing.no begynner forhåpentligvis å deale triangulars (håper jeg!!)

 

Man får også noen positive ting med på kjøpet:

Hjulene blir flyttet lengre frem i hjulbuen, som betyr at man får plass til bredere dekk, såvel som at man ikke får det enorme "tomrommet" foran hjulet, som ser så merkelig ut på 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår