Gå til innhold

Er mondeo en problem bil?

matros72

Anbefalte innlegg

Mondeo er oftest feilfrie biler.

Det jeg ikke liker på den ene mondeoen vår(98, 1,8 ghia) er slakken på rattet, ca 1,5cm.. Det tror jeg den fikk etter innstilling av sporet foran(av useriøs mekanikkker), men sporet ble fikset like etter så... Ellers er bilen komfortabel, veldig driftsikker og har god kvalitet.

Den andre mondeoen er en helt annen bil, 2,0 2002mod Trend, sterkere motor selvsagt, men kombinert med tettere girkasseutvekslinger er det stor forskjell. Denne føles piggere i 5.gir enn den andre i 4. Den skulle gjerne hatt 6 gir. Kjøregenskapene på denne er topp, man svinger, bremser, girer, klutsjer veldig lettvint. ENESTE minus er rust, men det fikser Ford på garantien.

Begge bilene er meget velholdt, med langt kortere serviceintervall enn hva som er nødvendig, og de holder seg godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Leser med stor interesse denen tråden da jeg egentlig har bestemt meg for å anskaffe meg en mondeo stasjonsvogn. Siden denne må drives på "studentbudsjett" har jeg kommet frem til at det er en fin løsning.

Man får "mye" og relativt ny bil for pengene, samt at jeg er avhengig av god plass, noe stasjonsvognene har.

Her intrykk av at de har et litt frynsete rykte, noe som blir diskutert her. Men ved et event kjøp, er rust og tekniske ting greit å se etter. MEN, er det noen spes motorer man bør velge/holde seg unna???? Hvordan er diselmotorene????

Takk for hjelp....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha hatt 2 Mondeo MK1'ere nå, kan jeg bare si èn ting: Hold deg vekke i fra 93 og 94 modellene. Disse fikk barnesykdommene å slite med. Motor lider av værsjuke, gearkassene er svake og understellet kan være nok så chips-aktig.

Har kjøpt meg en 5 år eldre bil nå, og kan bare si at jeg er strålendes fornøyd. Motor går javnt og fint, karosseriet er galvanisert, interiøret er flott og ikke minst fast - noe det ikke var på Mondeon, hvor det skranglet og knirket i alle retninger - og bilen er minst like god å kjøre.

Nei, skal du ha Ford, så må det være skikkelig. Mondeo v6 24v er noe å satse på, skal du ha Mondeo. De er robuste. Ellers er det mye tullefeil og dritt med Mondeo generelt.

o 93' Audi S4 2.2T

x 94' Audi S4 4.2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke noen v6 er aktuelt. Men diselmotorene er altså bra......

Er det en allmenn oppfatning at 93-94 mod er mye tull med? Er jo ofte de første utg som får barnesykdommene som Michale her sier......

Var forresten å tittet på en hvit (93 el 94) mondeo for noen mnd siden, men ble veldig skuffet.....den gamle golfen vi kjørte bort var bedre å kjøre. Men på den annen side syntes jeg flere av mondeoene jeg har sittet på med har vært fine å kjøre.

Men tilbake til den hvite mondeoen jeg kikket på: hele bilen var brun/hvit!!!!!

Så ut som om det var rustgjennomslag i lakken på hele bilen. Det var litt flekkevis, men over hele. Til og med på taket.... Har ikke god greie på lakk, men dette var en merkelig sykdom.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt to forskjellig Mondeoer den siste måneden, og synes de er veldig bra og kjøre. Har hatt både 1.8 og 2.0 litern og nå kjører jeg en 93 1.8 GLX st.v som er til salgs.

Når de er i orden så er det mye bil for pengene, de får et bra eksemplar til under 20 lapper og de er bra utstyrt spesielt GLX utgavene.

Ser det er en som har greid å rase ei gearkasse her. Det tror jeg skyldes føreren mer enn kassa, hadde en diskusjon ang. gearkassene til Mondeo med den lokale høggern her om dagen og han sa at han hadde ikke solgt en eneste gearkasse de 2-3 siste åra.

(for de som skal ha Mondeo så har jeg en rød en til salgs, gått 163 000 km til 19 lapper) ;)

Parts and Retards - Størst på senk i Norge.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg hatt Mondeoen i 8 måneder,å må si det er en utrolig god bil.Har hatt både Audi,bmw,mercedes før,men må bare inrømme at mondeon er jeg kjempe fornøyd med i forhold til de andre bilene.Utrolig god bil å kjøre,kompakt å fin.Begynte min bil karriere med Granada,å synd jeg ikke fortsatte å kjøre Ford i stedet for å kjøpe meg Audi som d ikke var noe annet enn forbannet feil med konstant.Nei heretter blir det bare Ford på meg..

96 Audi A6 2,6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tilbake til den hvite mondeoen jeg kikket på: hele bilen var brun/hvit!!!!!

Så ut som om det var rustgjennomslag i lakken på hele bilen. Det var litt flekkevis, men over hele. Til og med på taket.... Har ikke god greie på lakk, men dette var en merkelig sykdom.....

Tipper dette var en GLX? Om så, så er bilen laget i Brasil, og stålet som ble brukt suger. Dog, har jeg tilgode å se en svart/rød/blå etc. 93-94 mondeo med de samme prikkene, så kan nok være en kombinasjon med dårlig lakk/grunning og stål.

o 93' Audi S4 2.2T

x 94' Audi S4 4.2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en mondeo 1,8li mistral siden oktober 2006 nå.

Jeg ga 83 000 for denne. Den har bare rulla 113 000km, alle servicer er fulgt, pluss at jeg fikk med register reimbytte, vannpumpebytte, oljefilter og slik på kjøpet. Den ruller og går som tjusan. Ingen ulyder noen sted (litt fra ene speilstilleren). Er en kjempegod bil, som ligger utruligt støtt og godt på veien. Til og være en 1,8l motor vil jeg si at den er meget sprek, dreger i fra 2l og 2,2l. Bilen har 115hk, noe som kunne vært litt mere. Kunne vært litt mer bunndrag i den (dreger ikke før rundt 3500-4500 RPM).

Men min konklusjon,

skal du kjøpe deg en billig, god driftsbil som går godt og lenge?

Kjøper du ford.

Skulle du være så uheldig at noe ryker, er det billigt for deler, og mange plasser og finne tak i deler.

Eneste minuset er dyre lykter, tåkelys og slikt.

SUPER BIL!

Ford Mondeo Mistral 1.8i

Mazda 929 2.2i SPIKER

Motorhispania RX 50ccm SOLGT

http://www.skittau.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper dette var en GLX? Om så, så er bilen laget i Brasil, og stålet som ble brukt suger. Dog, har jeg tilgode å se en svart/rød/blå etc. 93-94 mondeo med de samme prikkene, så kan nok være en kombinasjon med dårlig lakk/grunning og stål.
Bare så jævla synd at Mondeo ikke er laget i Brasil i det hele tatt

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Får dele erfaringene mine med min 1,8 TD st.v.GHIA. Var slett ikke noen Ford-fan, inntil jeg fikk "An offer you can't refuse". Har nå kjørt ca 35000 km på det året jeg har hatt den, og kun investert i diesel og oljeskift foreløpig. EU-kontroll i mars, frykter det kommer noe foringer og diverse på lista da. Av negative oppdagelser er interiør som knirker og skaker, dog ikke mer enn at det er levelig. Kast i bremseskiver, hørt at det er en gjengs feil. Men summert opp er det en driftssikker bil som er særdeles billig i drift, min går på 0,57l/mil på langkjøring, som er det den hovedsaklig brukes til. Mao, en ypperlig pendlerbil, som også har plass til det meste av stasj som trengs når man har små barn.

Ønsker å kjøpe lyegrått Mondeo II - førersete. Se "ønskes kjøpt" her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider