Gå til innhold

Noen som vet noe som Soundmagus stuff?

Ranger emnet

Timmeyh

Anbefalte innlegg

Sorry for OT

----

Joda, kunne jo testa... Men sparer heller penga til noe fra US Amps eller noe...

Du får gi tilbakemelding om hvordan SI'ene dine låter, de er sikkert fine å speile seg i og står iallefall i stil med kjerra; rå amerkansk null-bull power :D

Du får passe på så du ikke super i deg for mye polyesterdunst og går i dørken, hehe :???:

Blir det forresten noe sjukt foran også? Morel Supremo kanskje siden du hinta noe om onkel Pål i begynnellsen...?

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja, trøkker bra den, med tanke på prisen på 3004 så tror jeg ikke det er mulig å få et element som spiller HØYERE til samme sum. Lydkvalitet er også helt kurrant for en som ikke er hardcore SQ'er. :thumb

Tror jeg skal ha en måling av det nye oppsettet mitt ved neste lønning, så får vi se hva det er godt for. :)

jeg har 4stk ts-w3004spl.. men vet ikke om min forsterker klarer alle?... jeg har en PG Xenon 1*200

trur dere 2 stk SoundMagus Class D, X-3100 ville holdt?

Mvh

Thomas Holmedal

Team Lydtrykk.no

thomas.eargasm@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har 4stk tsw-3004spl.. men vet ikke om min forsterker klarer alle?... jeg har en PG Xenon 1*200

trur dere 2 stk SoundMagus Class D, X-3100 ville holdt?

Spør du meg, så sier jeg at 2stk x3100 holder til 4stk 3004spl.

Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

[-] '94 BMW 318is Full M-Tech

[x] '93 BMW 318is Rieger Infinity I

[x] '03 BMW 318ci Org. M-Tech II

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

x1500 er 1x1250rms @ 1ohm

x3000 er 1x2500rms @ 1ohm

Har ikke målt, men det er det som står i manualene, eller dvs det er det som står i manualen til x1500 - og siden x3000 er 2stk x1500 i et chassis så blir det et enkelt regnestykke.

De er billige fordi at det ikke er hundre ledd mellom fabrikken og Norek (komplett), og i tillegg er det et "noname-merke" som produseres i Kina.

Her har du x3001 i England til LAAAAAAAAAAAAANGT mere penger. syk prisforskjell.

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

x1500 er 1x1250rms @ 2ohm

x3000 er 1x2500rms @ 2ohm

Har ikke målt, men det er det som står i manualene, eller dvs det er det som står i manualen til x1500 - og siden x3000 er 2stk x1500 i et chassis så blir det et enkelt regnestykke.

De er billige fordi at det ikke er hundre ledd mellom fabrikken og Norek (komplett), og i tillegg er det et "noname-merke" som produseres i Kina.

Her har du x3001 i England til LAAAAAAAAAAAAANGT mere penger. syk prisforskjell.

beklager men det er ikke "eneste" grunn.

blant andre flere er de viktigste grunnene til at den er "billig" er at de produserers i lavkostnads land men kostanden på komponentene er fremdels den samme så den "sammenligning" med den andre ampen som selges i england har ikke så mye for seg, for alt du vet er kvaliteten og specen på den "dyrere" ampen relatert til bedre komponenter og strengere kvalitets kontrol... :fatality: en "utrent" øye ser ikke forkjell på elektronikken og komponentene...

altså, at mange "anbefaler" den vil ikke si at den er bra, bare at de som anbefaler det synes er greit med lyden den gir og selv har jeg hørt den og den er bare verdt den prisen, men har full forståelse for dere som vil kjøpe det. Som mange ganger man har sagt det tidligere: kvalitet koster penger.

ellers vil kommentere at den gallte og slett overflatte ikke er ideelt når det gjelder å avgi varme.... så det er nok en grunn tl at andre produsenter ikke kopierer en billiger og dårligere løsning på kjølings profiler -det koster mer å ha kjøleribber men samtidig avgir fra seg varme mye fortere og mer effektiv og faktisk... så dette drar ned prisen litt og... ;) men self ser "nice" det og...:hammer:

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, skal ikke drive den hardt uansett, så burde ikke avgi såå mye varme i mitt tilfelle. Uansett, såklart er dette en "jalla amp", men i FORHOLD til prisen er det en helt grei forsterker. Skulle gjerne hatt en mye dyrere forsterker, men så er det ikke alle som har millioner av kroner, eller vil bruke hver bidige krone på lyd, og da blir det en slik billig-forsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

beklager men det er ikke "eneste" grunn.

blant andre flere er de viktigste grunnene til at den er "billig" er at de produserers i lavkostnads land men kostanden på komponentene er fremdels den samme så den "sammenligning" med den andre ampen som selges i england har ikke så mye for seg, for alt du vet er kvaliteten og specen på den "dyrere" ampen relatert til bedre komponenter og strengere kvalitets kontrol... :fatality: en "utrent" øye ser ikke forkjell på elektronikken og komponentene...

Uten å ha super-peiling på hverken bilstereo eller komponenter tør jeg vedde ganske mye på at det er AKKURAT de samme komponentene i den i England og den hos Komplett. Men kvalitetskontrollen kan naturligvis være helt annerledes. Men det gir dog ingen grunn til at den samme ampen skal koste ca 6 ganger så mye som i Norge.

---------------------

Tar meg friheten til å sitere Glenn (Mr. SQ). Dette innlegget er hentet fra diskusjon.no btw.

.....jeg føler det er på høy tid å få informert om hvorfor man bør tenke seg litt om før man handler. Alt for mange mennesker lar seg blasere av lav pris. I de aller fleste tilfellene er det ofte flere grunner til at prisen er lav. Det mest vanlige er billige komponenter, billig strømforsyning, dårlig kvalitetskontroll og kort utviklingstid.

Billige komponenter

Billige komponenter er ikke nødvendigvis dårlige, men dem har ofte høyere tolleranser, noe som medfører høyere eksemplarvariasjon på komponentene. Samtidig kan komponentene være dårligere bygget, og derfor ha kortere levetid. Et annet moment er at billige forsterkere ofte er bygget med det som er tilgjengelig av rimelige komponenter, og derfor kan typen komponent variere fra produkt til produkt, avhengig av tilgjengelighet for produsenten.

Alt dette medfører at sluttproduktet kan ha kortere levetid, stor eksemplarvariasjon og generelt sett høy feilrate.

Billig strømforsyning

Strømforsyningen er forsterkerens dyreste del, her er det mye å spare inn rent økonomisk. Desverre så er også strømforsyningen kanskje forsterkerens viktigste del. Sparer man inn for mye her, får man en forsterker med lite Headroom, og dermed dårlig dynamikk og transient gjengivelse. Da hjelper det lite at man klarer å tyne 1000 watt ut av forsterkeren.

Dårlig kvalitetskontroll

For å selge noe så billig som mulig må man kutte kostnader. Siden kvalitetskontroll faktisk er en kostbar affære, er dette et punkt man ofte kutter ned på. Dette medfører en større fare for kunden at man får et produkt med feil.

Kort utviklingstid

Selve produktutviklingen kan bli meget kostbar. Kvalitetsorienterte produsenter som Elettromedia (Hertz, Audison, Connection, AZ audiocomp), Zapco, Autotec Fisher (Helix, Brax) m.f bruker svært lang tid på utviklingen av sine produkter. Noen ganger flere år. Dette gjør i mange tilfeller at produktene blir kostbare. Først blir produktene designet og simulert ved hjelp av computer, så bygges flere prototyper som lyttetestes, gjerne flere ulike utgaver. Dette er meget tidkrevende, men sikrer at sluttbruker får et gjennomtenkt og innovativt produkt. Dette er ikke gjort på billigprodukter. Ofte snakker vi kun om en rask datasimulering og en prototype for rask funksjonstest. Deretter blir det masseproduksjon. Her er det også viktig å påpeke at selv kjente merker har produkter med en slik designprosess, så dette er ikke noe som kun kjennetegner f.eks SoundMagus.

For å ta et eksempel som synliggjør dette jeg her har skrevet:

Zapco har en forsterker som heter C2K 9.0XD Dette er en 2 kanals kl. D forsterker som er bygget slik kl D skal bygges. Den er kostbar så med en veiledende pris på 22890,- faller den langt bak mange av markedets 1500-2000 wattere til 5000kr eller mindre når det kommer til Watt pr krone. Særlig med tanke på at vi snakker om en 2x400Watter. Det er dog en grunn til den høye prisen: Dyre selekterte komponenter, kostbar og stor strømforsyning, høy kvalitetskontroll og lang utviklingstid. Når man samtidig vet at forsterkere i korte dynamisk øyeblikk har evnen til å levere fra seg godt over 2000 dynamiske watt pr kanal, er det ikke vanskelig å forstå at det blir kostbart. Høy effekt med høy kvalitet koster enormt mye penger, det er det ikke til å komme utenom.

Står men derfor forran et valg mellom en skikkelig designet 500 watter og en tilsvarende priset 2000 watter, ville jeg aldri vært i tvil om hva jeg skulle velge om høyest mulig musikalsk ytelse er målet. Snakker man kun dunk dunk, og høyest mulig lydtrykk, kan saken bli en annen.

Det mange glemmer er at musikk er dynamikk, for å gjengi dynamikk trengs strømreserver i strømforsyningen. Mange hevder at det har man jo rent teoretisk med de billige 2000 watterne også om man kun benytter 500W. Det kan virke slik, men det blir en feil fremstilling. Strømforsyningens evne til å behandle tilført strøm, samt lagre og kunne levere dynamisk effekt er det viktige. Her svikter de billige forsterkerne stort.

Hårføneren min leverer glatt 2000 watt, men jeg ville aldri koblet en høyttaler til den.

Det er viktig å ha i tankene at på svært mange av markedets billigprodukter, er det brukt mer tid og penger på det rent visuelle, enn det funksjonelle ved produktet. Dette gjelder selvsagt alle typer produkter, ikke bare forsterkere. Det slurves ekstremt mye på høyttalersiden også. Når man da tar i betraktining at høyttaleren er den komponent som har mest betydning for det endelige lydmessige resultat, skjønner man at det er dumt å spare inn for mye her. Det betyr ikke at det er likegyldig hvilken forsterker man benytter. Jo bedre høyttalere man benytter, desto lettere er det å avsløre en dårlig forsterker, eller signalkilde for den saks skyld.

mvh

Glenn

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ohm_brokoblet_dvc.jpg

Kobler du subbene slik så vil det bli 2ohm last, da vil det være ca 900 wrms (2ohm) til rådighet til HVERT element, og det tror jeg skal være nok power til å bevege 3004spl'ene godt.

Så at ampene klarer det skal være sikkert, men spørsmålet blir om de klarer å utnytte 3004spl'ene fullt ut...

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider