Gå til innhold

dødt delefilter, hvor skaffe nytt?

Ranger emnet

shibbyvolvo

Anbefalte innlegg

heisann=)

etter å ha forska litt på hva som er galt med stereoen min, har jeg finni ut at høyre delefilter foran har tatt kvelden.

må jeg ha dette spesielle delefilteret, eller kan jeg brulke andre merker.

er focal frontsett, men finner ikke det igjen i nettbutikker. antar at det er utgått, og kommi ny modell. hva jeg gjør jeg?

takker for svar=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann=)

etter å ha forska litt på hva som er galt med stereoen min, har jeg finni ut at høyre delefilter foran har tatt kvelden.

er focal frontsett, men finner ikke det igjen i nettbutikker. antar at det er utgått, og kommi ny modell. hva jeg gjør jeg?

takker for svar=)

Du kan jo kjøpe tilsvarende ja, og ofte går det greit å blande litt også, at man bruker kicker delefilter eller fusion osv.. men det som kan være viktig igjen da er at man kjøper to nye, slik at du bruker samme type delefilter på frontsettet/bakhøyttalerene dine.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann=)

takker for svar=)

Jeg har et sett delefiltere til Focal liggende i roterommet mitt.

Send meg et bilde av delefilteret så skal vi sjekke litt.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann=)

takker for svar=)

Ett delefilter er spesiellt designet med tanke på resten av settet og filtre med feil knekkfrekvenser og dårligere komponentkvalitet enn det originale ville jeg ha styrt unna. "Det og det er sikkert bra nok" er ikke gode nok forslag. Focal er ett godt merke, så hvis ingen andre allerede har foreslått det, prøv http://www.bassbrothers.no som har Focal og som sikkert kan hjelpe deg å finne den aller beste løsningen i ditt tilfelle. Skulle gjerne selv også ha foreslått Phoenix Gold filtre til deg, men hvorfor det? Det er jo Focal du har og Focal du derfor trenger. :hellothere:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IceAudio skaffer løse komponenter til Focal, f.eks. delefilter :)

Så det kan jo hende de har eller kan få tak i det selv om det er utgått.

Men jeg ville først prøvd å finne feilen for så å bytte den/de komponentene som ikke virker.

Mest sansynlig er det bare en kondensator eller brudd et sted.

Soler og motstander pleier ikke å dø :P

Hva er symptomene? Ikke lyd i det hele tatt? Eller bare i diskant eller omvendt?

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer bilde idag, tok med cam'et til en kompis..

står Polyglass på det, men fikk ikke matcha de høytallerne og delefilteret jeg har med noe av det som er til salgs idag. derfor jeg mistenker at det har "gått ut på dato".

takk for svar folkens=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husk bilde... da muligens den delefilteren har en "sikring/motstand/PTC/lyspære" i serie med signalen... da som BeemerZ1 nevner så skjelden blir feil på kondesatorer eller spoler...og nok mulig å "forbedre" selv Focals passiv delefilter om man ønsker det dog som dreemtm nevner er alfa/omega å beholde delefrekvensene -til en hvis grad- da om man bruker aktiv deling så kan det justeres i real time og fine det som låter best i bestem/gjeldende montering :) da dette ikke er så enkelt med passiv delefilter. :klovn:

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uansett aktiv,passiv og steilhet er det vel ikke lurt og gå under det som delefiltert er satt til, dette er vel og som oftest den laveste delefrekvensen en diskant tåler? eller kan en dele det lavere enn delefiltert er satt til om man øker steilheten? fra 12til 24 db F.eks

ikke nødvendigvis "laveste frekvens" den tåler. Da dette avhenger også av steilheten og GENERELT de fleste fabrikanter "setter en høyere nedre delefrekvens" da oppsettet vil generelt tåle mer effekt og tåle lengre å bli mishandlet med små/store forsterkere. I et oppsett med Aktiv deling vil man som regel få en større headroom og i praktisk en dedikert forsterkere som kan yte bedre/renere/sterkere signal over lengre tid og da kan gå lengre ned i delefrekvensen... Metall domer vil self tåle dette i mindre grad enn tekstil dommer feks og det skyldes at metal dommer har en høyere resonans frekvens enn tekstil og disse mettal dommer trenger skarpere eller høyere delefkrevns, men som sagt med steilere filter kan du ha lavere delefrekvens...

At et "dedikert" passiv delefilter til tilhørende oppsett er tilpasset til å låtte mest mulig bra i de FLESTE mulig plaseringer dog ikke nødvendigvis aller best i gitt montering... derfor ;) :wonder: altså gitt/tilhørende delefilter trenger ikke å "være den beste" til gitt høytaler oppsett -det gjelder uansett merke modell men i mindre grad de "extrem dyre/high end" oppsett -min personlig mening og erfaring-

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DSC00265.jpg

der har vi det=)

Har mesteparten av et sånt liggende i deler her :)

Sjekk at det ikke er noen løse komponenter eller noe sånt.

Hvis du har multimeter kan du jo ta det utav og måle litt.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor skal jeg måle med multimeter a?

har ikke så mye peil på elektronikk, som dere kanskje har skjønt:p

er ingen løse deler der.

men har følgenede symptomer:

det klikker/prikker i høytallerne som er kobla til dette filteret når jeg bytter sang eller når den "loader" en ny cd.

er ingen lyd.

"woofern" blåser seg opp/trekker seg inn ettersom jeg bytter fase.

takker for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider