Gå til innhold

volvo traktor med b36!!

Ranger emnet


volvo244

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...

Å benytte en Volvo B36 i noe annet enn et gammelt veterankjøretøy (eller til nød en traktor)er å be om "bråk". Selv om den er ørlite lettere enn en Chevy small-block, så har den lite volum og svært vanskelig tilgang på deler. Jeg har pt 5 slike i samlinga mi, deriblant en gjennomskåret undervisningsmotor som jeg fikk kjøpt av Volvo Powertrain i Skövde. En av disse skal jeg heloverhale med mest mulig bruk av nye deler. Både ramme- og rådelagre må spesiallages. Det samme må stempler. Ventilløfterne er de samme som på B18/20 og resten av ventilsystemet er det samme som på B18. Totalt sett regner jeg med at en heloverhaling med originalt effektuttak vil koste ca 30 000 kroner.

 

Det jeg imidlertid synes er litt spennende og som jeg prøver å bringe på det rene er hvilken nedlagte produksjonslinje Volvo kjøpte fra USA og som danner grunnlaget for denne herlige motoren.

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Nyoverhalt kan være så mangt. Oftere enn vi liker betyr det i praksis bytte av olje, filtre, plugger og øvrige tenningsslitedeler samt justering av ventiler. Noen ganger kan de tilogmed ha dristet seg til å gjøre rent i forbrenningsrommene og kanskje slipe ventilene/ventilsetene.

Jeg krysser fingrene og håper at din motor virkelig er nyoverhalt med nye lager i veiva og borret med nye stempler og stempelringer osv. Da kan du muligens få noen tusenlapper for den.

Uansett må du stelle pent med den. Den er alle halvmoderne Volvo-motorers mor.

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye pakninger,lager og stempelringer. :)

Komplett motor somstarter og sviver som en klokke.

 

Ikke dårlig! Da er det nok en stund siden. Lagre og pakninger er et helvete å få tak i disse dager. Stempelringer er de samme som på B18, men ikke stempler og lagre. Jeg har kommet over et parti pakninger og rådelager i originaldimensjon, men de passer ikke til veiva mi som må slipes til underdimensjon.

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår