simonsen racing Skrevet Oktober 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2006 NEI! Sikker?,høyden fra kryssbolten og opp forskjellig? Hadde vell uansett ikke gjort noe og få den litt høyerer komperimert...er jo utrolig lavt orginalt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Oktober 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2006 Sikker?,høyden fra kryssbolten og opp forskjellig?Hadde vell uansett ikke gjort noe og få den litt høyerer komperimert...er jo utrolig lavt orginalt. Kompresjonshøyden på B36 er på 41,5 mm og på B18 46 mm. B18-stempelet har altså 4,5 mm høyere kompresjonshøyde. Av tilgjengelige bilder og tegninger ser jeg at B36-stempelet vender i flukt med blokkplanet. Det er altså ikke noe å gå på oppover. Og å dreie av et B18-stempel 4,5 mm tror jeg vil gå svært hardt utover øverste ring-land. Kompresjonsforholdet er 7,6:1, men dette tas ut i sin helhet i forbrenningsrommet i toppen. Det vil være mulig å plane toppene noe for å få høyere kompresjon, men planer man for mye tror jeg det vil bli vanskelig å få montert vannpumpa. Reodor F Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet November 15, 2006 Rapporter Share Skrevet November 15, 2006 Er det litt crazy idè å da bygge om en b36 til et par turbos?? Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet November 15, 2006 Rapporter Share Skrevet November 15, 2006 Er det litt crazy idè å da bygge om en b36 til et par turbos?? Ja, det må betraktes som ganske crazy. Selv om kompresjonsforholdet er turbovennlig, så har motoren en del andre begrensninger. De midtre sylindrene i hver sylinderrad deler eksoskanal, rådene og stemplene tåler hverken trykk eller turtall og den generelle deletilgangen er laber. Men lett overlading med noen få 10-dels bar burde sikkert gå greit. Marineutgaven hadde to doble carter-forgassere, høyere kompresjon og 180 hester på sitt beste, så grunnkonstruksjonen tåler jo litt effektøkning uten at det går ut over driftssikkerheten. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jalle Skrevet November 20, 2006 Rapporter Share Skrevet November 20, 2006 Sykt rått å se dette her. Volvo V8 trodde jeg ikke var laget. Noen som har mer info om denne motoren og bilen den stod i osv? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet November 20, 2006 Rapporter Share Skrevet November 20, 2006 Jalle: Lastebilmotor! Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet November 20, 2006 Rapporter Share Skrevet November 20, 2006 Sykt rått å se dette her. Volvo V8 trodde jeg ikke var laget.Noen som har mer info om denne motoren og bilen den stod i osv? Motoren satt i L420 "Snabbe" og L430 "Trygge", her representert ved en 1960 Trygge: Mer info om motoren finner du her: http://www.leopardmotor.com (hvis du leter litt rundt på den siden...) Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stivare Skrevet November 21, 2006 Rapporter Share Skrevet November 21, 2006 b36 motoren satt jo også i den stygge digre 4x4 modellen volvo produserte. . . Et beist av en bil. . . var det ikke Volvo Sugga den het? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet November 21, 2006 Rapporter Share Skrevet November 21, 2006 Sugga (TP21/RAPTG915) hadde vel 6-sylindret (ED?) på rundt 3,7l hvis jeg ikke tar heeeelt feil! Mimre-mimre, angrer at jeg solgte min ja! Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stivare Skrevet November 21, 2006 Rapporter Share Skrevet November 21, 2006 Vet jeg har sett noen slike med den v8 motoren i . . . men ser ut som de ikke hadde b36 likevel. Tydeligvis pop og sette i disse motorene i sugga da i alle fall http://hem.passagen.se/crown/sugga.html Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet November 22, 2006 Rapporter Share Skrevet November 22, 2006 Da regner jeg med at det fremstår som klinkende klart at B36 ikke har sittet i hverken Sugge eller traktor opprinnelig. Den ble benyttet i lastebilmodellene nevnt ovenfor, enkelte busser med samme front, samt i noen båter. Da under navnet Volvo Penta AQ 180. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jalle Skrevet November 23, 2006 Rapporter Share Skrevet November 23, 2006 Dumt den aldri ble videre utviklet.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet November 23, 2006 Rapporter Share Skrevet November 23, 2006 Dumt den aldri ble videre utviklet.. De prøvde seg jo på begynnelsen av 70-tallet med motoren på bildet nedenfor, men så kom oljekrisa... : Dette spionfotoet tok jeg på Volvomuseet for etpar år siden. Motoren sitter i VESC-bilen og ble utviklet samtidig med B21. Den er det virkelig synd at aldri ble videre utviklet fram mot produksjonsmodell... Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.