Gå til innhold

Kjøp av forsterker. Vet ikke hva jeg skal velge?

Ranger emnet

Anderslien

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe en forsterker nå som klarer å drive 2 stk 12" Sony Xplod subwoofere som yter 1300w hver på maks. Vet ikke helt hva jeg skal velge og jeg har veldig lite penger. Har nå funnet en som ser ganske bra ut. Denne: http://www.mobilsentrum.no/product.asp?c=750001286&n=1200266496&pn=1294607293

Hva tror dere om den? Klarer den å drive det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God pris i forhold til effekt. Men hvordan kvalitet det er, ja det er et annet spørsmål. Tror jeg uansett ville kjøpt en monoblokk for subbene dine.

Hva er budsjettet ditt?

Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

[-] '94 BMW 318is Full M-Tech

[x] '93 BMW 318is Rieger Infinity I

[x] '03 BMW 318ci Org. M-Tech II

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For maks 1500 er det nok denne som vil gi deg mest trøkk for penga vil jeg tro.

Bilde av ampen finner du her http://bilforumet.net/showthread.php?t=138371

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

soundmagusen skal yter 600wrms i 4ohm, og 1000wrms i 2ohm... hvertfall den forrige modellen... Har ikke xplod elementet ditt 1x4ohms spole? da kan du isåfall paralellkoble og få 2ohm...

Mulig det, har ikke så mye peiling... Men hvor mange kanaler har den? Så på bildet ut som om det kunne kobles til en subwoofer og to andre høyttalere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 psykisk kanal (monoblokk, ikke sant :) ) men 2 fysiske utganger.

Okei... Så jeg bør heller satse på den enn den jeg fant på mobilsentrum da altså?

Trenger også nye høyttalere inni bilen. Er vel 5,25" i hattehyllen og ved føttene framme og to diskanter. Vet du om noen bra og billige? Har funnet noen 5,25" til 149kr på mobilsentrum som er på 200w, men er de noe tess?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ikke ha en forsterker til å drive 2 subber? Hvis ja, så er en monoblokk med 1 kanal det beste vil jeg tro.

Men om du skal drive høytalere og subbene med en forsterker blir det litt annerledes. Da ville jeg kanskje gått for en 5 kanaler. Evnt 1 monoblok og 1 4kanaler, men da sprenger du budsjettet ditt helt klart.

EDIT: når det gjelder høytalere, så får man stort sett det man betaler for. Så her må man ta en titt på lommeboka først.

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ikke ha en forsterker til å drive 2 subber? Hvis ja, så er en monoblokk med 1 kanal det beste vil jeg tro.

Men om du skal drive høytalere og subbene med en forsterker blir det litt annerledes. Da ville jeg kanskje gått for en 5 kanaler. Evnt 1 monoblok og 1 4kanaler, men da sprenger du budsjettet ditt helt klart.

Drit i høyttalerne med det første. Kan ta det senere. Skal først tenke på subberne, så får jeg ta høyttalere senere. Muligens kjøpe en litt dårlig forsterker til det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En monoblokk med 1 kanal kan fint drive 2 subber... Du må bare koble dem sammen. I ditt tilfelle her vil det lønne seg å paralellkoble elementene. Da får du 2ohm... Da kan du koble det på en kanal på en monoblokk, og for å se hvor mye forsterkeren kan yte da, ser du hvor mye effekt den gir i 2ohm;) En monoblokk med 1kanal kan med andre ord drive så mange elementer du orker å koble til, så lenge den har nok effekt, og du holder deg innafor lasten den er stabil i;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En monoblokk med 1 kanal kan fint drive 2 subber... Du må bare koble dem sammen. I ditt tilfelle her vil det lønne seg å paralellkoble elementene. Da får du 2ohm... Da kan du koble det på en kanal på en monoblokk, og for å se hvor mye forsterkeren kan yte da, ser du hvor mye effekt den gir i 2ohm;) En monoblokk med 1kanal kan med andre ord drive så mange elementer du orker å koble til, så lenge den har nok effekt, og du holder deg innafor lasten den er stabil i;)

Hvordan parallellkobler jeg de så de yter 2ohm da? Kobler + fra den ene subwooferen til + på den andre også til forsterker og det samme med - ?

Også lurer jeg på hvordan jeg gjør så forsterkeren er stilt inn på 2ohm? Er en JWS 500w monoblokk. Kanskje det blir bedre hvis jeg kobler alt opp til 2ohm. Da får jeg kanskje litt mer lyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider