Gå til innhold

2.0 16V calibra motor i kadett C.

Ranger emnet


mexxor

Anbefalte innlegg

Heisann!;

Har en kamerat som har kjøpt seg en kadett c. Han har også fått skaffet seg en calibra 16v motor (Uten turbo).

 

Det han lurer på er:

-Hva slags understell anbefales?

-mellomaksling-girkasse-bakaksling-bremser-forstilling-

 

-Hva må bygges om i motorrommet? (varmeapp, etc?)

 

Eventuelle andre tips som kan være lure å ha med seg under ombyggingen.

En turbo blir nok veldig aktuelt etter ei stund/evnt før montering.

 

Tusen takk for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vist ikke greit å skaffe på 16v har jeg hørt.. får faktisk kadetten godkjent med 1200bakaksling men da med 1600tromler vil jeg mene.. om man skal godkjenne!? men det er jo noe helt annet i gjenn!

*1995 Opel Astra*

*1986 Mercedes Benz 300E W124*

X*volvo 240GL 1990* SOLGT

X*Opel kadett c, 20se 1978 prosjekt* SOLGT

x*1980 Honda civic 1.3* vrak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!;

Har en kamerat som har kjøpt seg en kadett c. Han har også fått skaffet seg en calibra 16v motor (Uten turbo).

 

Det han lurer på er:

-Hva slags understell anbefales?

-mellomaksling-girkasse-bakaksling-bremser-forstilling-

 

-Hva må bygges om i motorrommet? (varmeapp, etc?)

 

Eventuelle andre tips som kan være lure å ha med seg under ombyggingen.

En turbo blir nok veldig aktuelt etter ei stund/evnt før montering.

 

Tusen takk for alle svar! :)

 

 

du trenger 1600n understell r25 girkasse fra omega a bunnpanne og motorfester fra manta 1800(de vokser ikke på trær)eller ferdig ombygt sveist... mellomaksel klipper du bare å sveiser sammen selv... det som er lurt er å bruke svinghjul og clutch fra en omega a type c20ne da slepper du å bygge om gearkassa vis du velger å bruke c20xe svinghjul som er lettere må du sveise på et stag som er akkurat 3cm på clutcharmen på gir kassa (forklaring)( r25 fra omega blir kjørt på "dobbelmassesvinghjul" mens c20xe er fwd og den kassa kommer bare med enkelmasse) greieste er en fordeleflytter så lenge du ikke skal bygge turbo og knekke til med et datasprut, men ellers kan du fjerne varmeapparateteller bygge det om er litt jobb... kan også flytte det henn der som batteriet står, du velger jo selv ossen bremser du vil ha. kan jo bare ta noen 2 liter bremser men anbefaler å få tak i 2.2 bremser fra en record eller kjøpe en 240 pink kit til 25k(regner ikke med det..)2.2 bremser er godkjent til 150hk....

 

noe mer du lurer på treffer du meg på karlandrebruun@hotmail.com

mvh karl andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Skjønner :)

Han har også sett litt på original cossi motor (En som har bygget om en kadett c sa at det var like lett, pluss at prisen er lik og cossie tåler mer)

 

Hva tror dere om dette? Han fikk høre at girkassa kunne settes i den originale kanalen hvis det ble brukt cossie.

 

Noen innvendinger? Hva må til for å få dette godkjent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cossie tåler ikke mer, men ja det er like greit å sette i, bortsett fra at innsuget tar i bremsekraftforsterkern.

 

1600 trommler passer IKKE på 1200 aksel.

 

for å unngå hodebry er det enkleste å bygge om "varmeapparatet" altså du tar det bort, og skjærer ut plass i torpedoveggen til fordelern, og sveiser til igjen. så lager du nytt varmeapparat der batteri ska sitte.

 

svinghjul fra c20ne som passer c20xe er det svært få av så ville ikke sattsa på det. lettere å forlenge tappen som utløserarmen er hengsla i. (forlenges tilsvarende hvor tynnere xe svinghjulet er i forhold til c20ne sitt. 20mm sku holde.

 

så må du sveise om eller lage nytt grenrør.

 

du må også montere en annen radiator og elektrisk vifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå har han fått kjøpt seg en calibra 16v motor uten turbo (turbo medfølger), slik at den antageligvis blir montert.

 

Hva må gjøres nå for å få det godkjent?

Bremser?

Mellomaksling?

Forstilling?

Volvo bakaksling?

Evnt forandringer i motorrom?

 

Takk for svar :)

 

 

Volvo aksling må ikke til men er en god investering!!

helst 1600forstilling.

mellomaksling blir bare klipp å lime uansett.

bremser fra rekord 2,2i holder 150hk

varmeaparatet evt fordeler flytter/data sprut.

må bygge om eksos manifold da eksosen kommer mest sansynlig til å kræsje i styre stag med mindere det er grenrør som da gjør dette enklere.!

 

 

Dette står nesten garantert skrevet et par steder i dette forumet!

*1995 Opel Astra*

*1986 Mercedes Benz 300E W124*

X*volvo 240GL 1990* SOLGT

X*Opel kadett c, 20se 1978 prosjekt* SOLGT

x*1980 Honda civic 1.3* vrak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår