Gå til innhold

Noen som kan anbefale en V8er?

Ranger emnet


stand-jo

Anbefalte innlegg

  • Svar 77
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det viktigste spørsmålet her er selvsagt hvor god plass du har i motorrommet, spesielt i bredden. De fleste vil nemlig ile til og anbefale en Chevrolet small-block, og det har jeg ganske stor forståelse for. Den er ganske liten, billig og lett å få tak i all verdens deler til. Men nei, det er faktisk ikke verdens beste V8! Likevel er jeg ganske sikker på at du kommer til å ende opp med en slik en.

 

Men skulle du velge fritt burde du kikke innom noen i aluminium med 32 ventiler og selvsagt overliggende kamaksler. Det er en mye sunnere konstruksjon enn en støpejernsklump med støtstenger og svært variabel materialkvalitet. Ulempen med en V-motor med doble overliggende kamaksler er riktignok at den blir ganske bred over skuldrene, og dermed ganske vanskelig å få klemt mellom støtdempertårnene, rattstamme osv i et ordinært motorrom på en bil som ikke har slik motor i utgangspunktet. En Audi 4,2-liters V8 er som et eksempel over 70 cm bred. Og bruttern sliter som et helvete med å få plassert en Porsche-V8 (riktignok kun med 16 ventiler) i motorrommet på sin Volvo 240...

 

Vurdér også Caddilacs North Star og BMWs åttere rundt 4 liter før du tar et endelig valg.

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for bra svar. :)

 

Er snakk om en Mercedes 190E der fronten blir ganske sterkt ombygget ifølge planene. Det er nok av plass der framme... :D hehe

 

Her er en eksempel-190E med V8 som jeg håper å kunne ta litt ideer fra. Motoren der er utelukket da den er en F1 V8er... :ahahahhaha:

 

c3f9c735f0.jpg

 

57daa6425c.jpg

 

Dette er et laaaaaaangtidsprosjekt som sikkert blir liggende på papiret lenge før det blir noe av... men det vurderes og undersøkes... :D hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja!

 

Også Merce har jo noen alu-åttere i sitt rikholdige motorprogram, men jeg mener å erindre at de kun hadde 24 ventiler (3V/syl) inntil nylig. Og det er jo ikke spesielt sexy... Det aller kuleste hadde selvsagt vært om du hadde fått tak i en avdanka V8 bygget som racingmotor fra grunnen av, med kort slaglengde osv. De lar seg visst skaffe fra ca 100 000 kroner og oppover. Fikk tilbud om en slik for noen år siden, men takket høflig nei...

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan med sikkerhet si at en V8 racing motor til 100 000 hadde kjørt fra budsjettet mitt jah... :lol: hahahaha

 

Men skal aldri si aldri, får jeg råd og tak i en sånn så går den nok i en slik bil... :D hehe

 

Hva med big-block? :P hehe

 

Men noe i alu og med ett respektabelt antall ventiler høres riktig ut... :) Noe som kan importeres fra USA til en rimelig penge tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å søke litt på nettet etter noen skikkelige fynd, men er litt usikker på hva jeg skal søke på...

 

En big-block er jo så fjernt fra racing-stuket du skal ha på vogna di som det er mulig å komme. Med en motorvekt på over 300 kg vil bilen fremstå som en hammer i fritt fall, og det vil du vel ikke...

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Auda! :S

 

Nei, veldig godt poeng der! :D

 

Hva med denne? http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Oldsmobile-Aurora-98-olds-aurora-north-star-motor_W0QQitemZ110033438035QQihZ001QQcategoryZ6404QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem Kikker litt på ebay... :)

 

Hva med girkasser og turbo på V8? Amerikanerne er svært glade i automatkasser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er'n ja. Ganske vakker egentlig.

 

Hva italiensk angår så har vel disse også mange deilige åttere. Synes faktisk det er deiligere lyd i åtter enn i tolver. En åtter med flat plane-veiv oser jo racing lang vei, selv om det visstnok er penere lyd i ei 90-graders veiv. Men ikke tøffere...

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår