stand-jo Skrevet September 21, 2006 Rapporter Share Skrevet September 21, 2006 Noen som har peil på V8ere her? På utkikk etter en rimelig V8 som er rask, helst lett og enkel å få tak i. Noen forslag? Motorfester og fabrikant er ett fett, fronten skal bygges om uansett. :thumb Planlegger ett prosjekt til senere... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet September 21, 2006 Rapporter Share Skrevet September 21, 2006 Det viktigste spørsmålet her er selvsagt hvor god plass du har i motorrommet, spesielt i bredden. De fleste vil nemlig ile til og anbefale en Chevrolet small-block, og det har jeg ganske stor forståelse for. Den er ganske liten, billig og lett å få tak i all verdens deler til. Men nei, det er faktisk ikke verdens beste V8! Likevel er jeg ganske sikker på at du kommer til å ende opp med en slik en. Men skulle du velge fritt burde du kikke innom noen i aluminium med 32 ventiler og selvsagt overliggende kamaksler. Det er en mye sunnere konstruksjon enn en støpejernsklump med støtstenger og svært variabel materialkvalitet. Ulempen med en V-motor med doble overliggende kamaksler er riktignok at den blir ganske bred over skuldrene, og dermed ganske vanskelig å få klemt mellom støtdempertårnene, rattstamme osv i et ordinært motorrom på en bil som ikke har slik motor i utgangspunktet. En Audi 4,2-liters V8 er som et eksempel over 70 cm bred. Og bruttern sliter som et helvete med å få plassert en Porsche-V8 (riktignok kun med 16 ventiler) i motorrommet på sin Volvo 240... Vurdér også Caddilacs North Star og BMWs åttere rundt 4 liter før du tar et endelig valg. Reodor F Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stand-jo Skrevet September 21, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 21, 2006 Takker for bra svar. :) Er snakk om en Mercedes 190E der fronten blir ganske sterkt ombygget ifølge planene. Det er nok av plass der framme... :D hehe Her er en eksempel-190E med V8 som jeg håper å kunne ta litt ideer fra. Motoren der er utelukket da den er en F1 V8er... :ahahahhaha: Dette er et laaaaaaangtidsprosjekt som sikkert blir liggende på papiret lenge før det blir noe av... men det vurderes og undersøkes... :D hehe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet September 21, 2006 Rapporter Share Skrevet September 21, 2006 Se der ja! Også Merce har jo noen alu-åttere i sitt rikholdige motorprogram, men jeg mener å erindre at de kun hadde 24 ventiler (3V/syl) inntil nylig. Og det er jo ikke spesielt sexy... Det aller kuleste hadde selvsagt vært om du hadde fått tak i en avdanka V8 bygget som racingmotor fra grunnen av, med kort slaglengde osv. De lar seg visst skaffe fra ca 100 000 kroner og oppover. Fikk tilbud om en slik for noen år siden, men takket høflig nei... Reodor F Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stand-jo Skrevet September 21, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 21, 2006 Kan med sikkerhet si at en V8 racing motor til 100 000 hadde kjørt fra budsjettet mitt jah... :lol: hahahaha Men skal aldri si aldri, får jeg råd og tak i en sånn så går den nok i en slik bil... :D hehe Hva med big-block? :P hehe Men noe i alu og med ett respektabelt antall ventiler høres riktig ut... :) Noe som kan importeres fra USA til en rimelig penge tro? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet September 21, 2006 Rapporter Share Skrevet September 21, 2006 Prøver å søke litt på nettet etter noen skikkelige fynd, men er litt usikker på hva jeg skal søke på... En big-block er jo så fjernt fra racing-stuket du skal ha på vogna di som det er mulig å komme. Med en motorvekt på over 300 kg vil bilen fremstå som en hammer i fritt fall, og det vil du vel ikke... Reodor F Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stand-jo Skrevet September 21, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 21, 2006 Auda! :S Nei, veldig godt poeng der! :D Hva med denne? http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Oldsmobile-Aurora-98-olds-aurora-north-star-motor_W0QQitemZ110033438035QQihZ001QQcategoryZ6404QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem Kikker litt på ebay... :) Hva med girkasser og turbo på V8? Amerikanerne er svært glade i automatkasser... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stand-jo Skrevet September 21, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 21, 2006 http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Cadillac-Eldorado-North-Star-Engine_W0QQitemZ180029322473QQihZ008QQcategoryZ6147QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem Cadillac Eldorado North Star Motor Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dimmu87 Skrevet September 21, 2006 Rapporter Share Skrevet September 21, 2006 kva med en italiensk V8? :tannløs: sånn bortsett frå pris, tilgjengeligheit på dela å muligens kvalitet :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stand-jo Skrevet September 21, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 21, 2006 kva med en italiensk V8? :tannløs:sånn bortsett frå pris, tilgjengeligheit på dela å muligens kvalitet :D Når man først er inne på italiensk så burde man vel raske med seg en V12? ;) hehe. Italienere kan V12, Yankeene kan V8. :D hehe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stand-jo Skrevet September 21, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 21, 2006 Ble litt gira på Northstar motoren jeg! :D Denne du snakket om? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet September 21, 2006 Rapporter Share Skrevet September 21, 2006 Der er'n ja. Ganske vakker egentlig. Hva italiensk angår så har vel disse også mange deilige åttere. Synes faktisk det er deiligere lyd i åtter enn i tolver. En åtter med flat plane-veiv oser jo racing lang vei, selv om det visstnok er penere lyd i ei 90-graders veiv. Men ikke tøffere... Reodor F Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stand-jo Skrevet September 21, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 21, 2006 Joda. :) Men liker amerikanske V8 jeg... ;) Helt dilla siden jeg prøvde en 67 Mustang med 5.7 eller hva det var... :D FETT! :thumb Lå på ca. 45000 den på e-bay... Hva med alt det andre som kreves med en sånn motor da? Må ha en tett og fin manuell girkasse på det der. ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet September 21, 2006 Rapporter Share Skrevet September 21, 2006 På en Northstar mener du? Reodor F Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet September 22, 2006 Rapporter Share Skrevet September 22, 2006 Hva med en BMW V8? De er jo i bakhjulsdrevne biler fra før! Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.