Gå til innhold

Noen som kan anbefale en V8er?

Ranger emnet


stand-jo

Anbefalte innlegg

  • Svar 77
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Reodor F vil se på motoren min og gjespe. Det er helt ok. Jeg har ingen intensjoner om å imponere han av den enkle årsak at han er vesentlig dyktigere enn meg.

 

 

Jeg gjesper absolutt ikke over CSB'en din Hot Rod, snarere tvert i mot. Det fremstår som et meget klokt valg i vogna du bygger. Det er bare det at jeg ikke synes den er et like opplagt valg i en DTM-replika.

Ikke er jeg vesentlig dyktigere enn deg heller. Jeg vil tro at du utfører betydelig mer substansielt arbeid med vogna di pr tidsenhet enn det jeg gjør.

 

Og ja, jeg har en deilig CSB 283 fra tidlig 60-tall i samlinga mi. Enhver motorsamler med respekt for seg selv må ha en slik en på låven. Det er jo selve ikonet i V8-sammenheng, selv om den slett ikke var først ute med toppventiler og 5-lagret veiv.

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, skjønner det. Innlegget var satt litt på spissen. Ideelt sett burde han vel hatt en oppskremt AMG V-åtter eller noe slikt i den vogna.

 

Jeg ville bare fokusere litt på dette med å bygge bil for første gang. Tror ikke det er så innmari klokt å gå for det aller hotteste da.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med mange ikke-amerikanske V-åttere er at de er svært brede. Med doble overliggende kamaksler blir dessuten toppene svært store i forhold til på en amcar åtter. Vet ikke åssen Audi åtterne er, men har kikket nedi motor rommet på BMW'er med åtter og de fyller ut noe vanvitttig i bredden.

 

Har bilen som motoren skal oppi i tillegg fjærbenstårn foran, så er begrensningen der.

Selvsagt kan "alt" bygges om, men må man endre hele fronten og forstillingen på en selvbærende bil vil det i praksis si å bygge rørchassis fra bunnen av og deretter træ karosseriet over tilslutt.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V8 frå audi S6+? eller er det amerikansk maskin du vil ha?

 

Audi i Merce har jeg sett selv en gang.

 

Amerikansk maskin har jeg ikke sett enda. ;) hehe

 

Men har fått tilbud om en 3 liters V6 på ca. 500 hk. (edit: Mercedes!)

 

Det blir sikkert mitt første "V-bygge" i denne biltypen. :) Er jo nesten "bolt on" denne. :)

 

Men en amerikansk V8 hadde vært ett spennende prosjekt en dag... selv om jeg sikkert aldri hadde fått noe sånt på veien... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at 500 hk er mye, så du bør nok forsikre deg om hvordan man har oppnådd denne effekten og om den i det hele tatt er reell. Ikke slik å forstå at du blir bløffet altså, men det er litt av et maskineri du har fått tilbud om og da må seriøsiteten være på topp både hos selger og motor.

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at 500 hk er mye, så du bør nok forsikre deg om hvordan man har oppnådd denne effekten og om den i det hele tatt er reell. Ikke slik å forstå at du blir bløffet altså, men det er litt av et maskineri du har fått tilbud om og da må seriøsiteten være på topp både hos selger og motor.

 

 

Reodor F

 

Takker for råd, jeg regner med at du har en del motorerfaring. :) hehe. Virker iallefall slik.

 

Mye jah! :D Tilbudet er så overveldende at hvis det er verdt å satse på så kjøper jeg den og lagrer den i trekasse til neste Merce dukker opp. Og om det skulle være noe småtteri så er motoren fortsatt være ett godt tilbud. :)

 

Men med det samme vi snakker motor Reodor! Har du noen tips om hva som er alfa omega ved langtidslagring av motor? Over vinteren og slikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorerfaring... Tja, jeg har plukket fra hverandre og heloverhalt noen motorer for eget bruk og nå bygger jeg en 550 hk Audifemmer med mye gromme biter. Kom nettopp tilbake fra verkstedet nå etter å ha gappet stempelringer i timesvis. I tillegg holder jeg på med langtidsoverhaling av en Volvo B36 V8 fra slutten av 50-tallet. Og tro meg, den motoren er ikke noe for Mercen din :)

 

Det har forresten nettopp vært en tråd oppe her om langtidslagring uten at vi gjorde de helt store konklusjonene der. Tørt og noenlunde jevn temp er nok ikke dumt. I tillegg selger Biltema en motorkonserveringsspray som virker brukbar. Har kjøpt meg et par slike bokser. Å tette åpningene inn og ut av toppen med plastikkpropper praktiserer Forsvaret ved lagring av sine motorer ser jeg. Skal prøve å skaffe tilveie Forsvarets instruks for langtidslagring av motorer og kjøretøy ved anledning.

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du tak på den instruksen så send meg PM! :D

 

Forsvaret har jo god peil på lagring av motor. :D

 

Olje masse, konserveringsspray og sette motoren i en solid trekasse på en tørr og småvarm plass. :thumb

 

Synd at størstedelen av lagringsplassen jeg har tilgjengelig er kjølig og muligens ikke tørr... ett fjøs som ikke er i bruk... :op: hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte litt rundt på jobben om langtidslagring idag. Kom ikke til bunns i saken, men jeg søkte nettopp litt på nettet og fant denne:

 

http://forsvaret.bergersen.no/standard/STANDOK/FS_7610-/0450.pdf

 

Der står det litt av hvert om preservering av Forsvarets materiell. Den er ugradert og kan distribueres fritt.

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår