ss242 Skrevet Oktober 7, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2006 Siden enkelte er så frekke at de tør å poste noe som påstås å være bedre enn mitt Northstar-forslag:lol: , så tillater jeg meg å komme med et motforslag; nemlig Volvos B36 V8 som ble produsert på 50 og 60-tallet. 16 ventiler, støtstenger, 120 hk ved 4000 omdr/min og en vekt på ca 235 kg... Men søt er den da :) Reodor F Men Volvo har da kommet med en nyere v8 som er litt mer sexy og passende dette prosjektet. Største problemet er vel tilgjengelighet. Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Oktober 7, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2006 Men Volvo har da kommet med en nyere v8 som er litt mer sexy og passende dette prosjektet.Største problemet er vel tilgjengelighet. Så jo en 240 på Vallåkra med en B8444 (?) V8, så den er nok etterhvert mulig å skaffe. Ingen dum motor dette heller, men sånn følelsesmessig synes jeg en V8 skal ha 90 grader mellom sylinderradene. Reodor F Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Oktober 7, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2006 Ligg unna BMW-tolveren hvis du kan. Åtteren er bedre. Tolveren hadde problemer med sylinderlegeringen eller sylinderbelegget i en periode, noe som førte til stor sylinderslitasje ved spesielle kjøremønstre. Reodor F Jeg hevdet et stykke opp i denne tråden at BMWs V12 i sin tid hadde problemer med alusylindrene som førte til stor sylinderslitasje. Etter å ha søkt litt på nettet ser det ut som om også V8-motorene hadde dette problemet som på Wikipedia kalles "The Nikasil problem": "BMW used Nikasil, an aluminium, nickel, and silicon alloy, to line the cylinders of the M60 engines. The cross-hatched Nikasil linings react with the high sulfur content found in lower-quality gasoline, such as that used in parts of the United States. This reaction causes damage to the very top of the cylinder bore, where there is the most contact of the burning mixture and the cylinder lining. The damage prevents a good seal from forming between the piston and the cylinder wall, causing a loss of compression in the combustion chamber. This "leak down" will cause M60s with worn linings to exhibit a rough idle, and if the problem continues unchecked, the engine will not start. The only permanent fix for this problem is the replacement of the short block with the equivalent block using Alusil linings, which do not exhibit this corrosion problem. After the problem was found, BMW issued an extended six-year, 100,000-mile (160,000 km) warranty to cover these engines at no cost to the owner. The composition of the engine can be found by checking the serial number stamped into the engine block: M60B30: 1 725 970 - Nikasil 1 741 212 - Nikasil 1 745 871 - Alusil M60B40: 1 725 963 - Nikasil 1 742 998 - Nikasil 1 745 872 - Alusil" Derfor er det lurt å være litt ekstra på vakt dersom man skal skaffe seg en halvgammel V-motor fra BMW, uansett antall sylindre. Reodor F Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.