Gå til innhold

Lappen på lastebil, tar biltilsynet feil?

Ranger emnet

Boosti

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid hørt at man må ha fyllt 21 før man kan kjøre opp til lastebil. I dag fikk jeg vite at jobben skal bytte bil, til en som har total vekt på 4,5 tonn. Så jeg tok turen innom førekort avdeling hos biltilsynet, og de sa at det var bare buss det var aldres begrensing på. Så man kunne kjøre opp til lastebil fra man var 18, dette gjalt også vogntog. Hva skal man tro? Kan jeg kjøre lett lastebil opptil 7,5 tonn før jeg har fyllt 21 :wonder:

Kvalitetsbevisst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan ta lappen på lastebil når enn er 18. kan hende det er viss en har gått på transportfag eller lignande, kjenne en som er 18-19 no som køyre lastebil.

for å køyre lett lastebil må enn ta lappen på den (do'h), men er vel ikkje aldersbegrensing på den?

gamlingane fekk lett lastebil og lettsykkellappen då dei tok lappen på bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klasse CE – lastebil og vogntog

Vårt konsentrerte kurs gir deg mulighet til å ta førerkort for vogntog i løpet av tre uker.

I kurset inngår all teori som for klasse C og tilleggsteori for henger. Praktiske kjøretimer som for klasse C samt 12 obligatoriske vogntogtimer, 2 timer ryggetrening og 2 timer egentrening, totalt 29 timer.

Leie av lastebil og vogntog til oppkjøring og lån av skolemateriell inngår i prisen for kurset.

Nedre aldersgrense for erverv av førerkort klasse CE er generelt 18 år. Legeattest må medbringes ved oppstart av kjøreopplæring. Det må avlegges førerprøve for hver førerkortklasse. Dette gjelder både teoriprøve og praktisk prøve.

Så jeg kan ta lappen på vogntog...men ikke kjøre med skive, kjøre og hviletid. Gjelder det også klasse c1...kan jeg kjøre lett lastebil med skive, før jeg er 21. Dette gjelder vel en ny sprinter kasse vogn med total vekt på 4600kg og skive....

Kvalitetsbevisst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok lappen på klasse C som 18-åring. Man kan ikke kjøre etter kjøre- og hviletidsbestemmelsene før man er fylt 21 år ved kjøretøy som nyttes i næring, sett bort fra om du har gått yrkesfaglig skole innen transport. Samme regler på CE. Noe usikker på om det gjelder for C1.

Du kan dog lovlig kjøre tung tankbil for Tine (melk) som 18-åring etter hva kjøreskolelæreren sa. Fantes noen andre unntak og som jeg ikke kommer på.

Har selv kjørt lastebil i næring før fylte 21 med skive og ble stoppa av biltilsynet. Dem sa ingenting på det.. De tre arbeidsgiverene jeg har hatt på lastebilkjøring har heller ikke sagt noe på det, men det kan kanskje hende at dem er uviten om reglene.

Min kjørelærer sa og at biltilsynet sannsynligvis ikke sier noe på det uansett. Kan dog være værre om du ender opp i ulykke etc..

- 1993 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1992 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1991 Audi 100 C4 2.3E AAR 10v Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok lappen på klasse C som 18-åring. Man kan ikke kjøre etter kjøre- og hviletidsbestemmelsene før man er fylt 21 år ved kjøretøy som nyttes i næring, sett bort fra om du har gått yrkesfaglig skole innen transport. Samme regler på CE. Noe usikker på om det gjelder for C1.

Du kan dog lovlig kjøre tung tankbil for Tine (melk) som 18-åring etter hva kjøreskolelæreren sa. Fantes noen andre unntak og som jeg ikke kommer på.

Har selv kjørt lastebil i næring før fylte 21 med skive og ble stoppa av biltilsynet. Dem sa ingenting på det.. De tre arbeidsgiverene jeg har hatt på lastebilkjøring har heller ikke sagt noe på det, men det kan kanskje hende at dem er uviten om reglene.

Min kjørelærer sa og at biltilsynet sannsynligvis ikke sier noe på det uansett. Kan dog være værre om du ender opp i ulykke etc..

Forøvrig er bilforumet ræva om natten. Går så sinnsykt treigt

- 1993 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1992 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1991 Audi 100 C4 2.3E AAR 10v Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter og ha ringt og venta lenge og lenge, og etter og ha blitt satt over 4 ganger havnet jeg hos en på hovedkontoret hos biltilsynet. Han skulle vist vite dette. Selv om han måtte sitte og lese høyt i fra ei regle boka i 15min....for og så kunne forklare meg det. Joda...man kan kjøre bil under 7500kg med skive når man er 21....han ramsa også opp ei liste på over 20 typer store laste bilen jeg kunne kjøre med skive..Dette tok 45 min...og enda kunne han ikke garantere med at alt stemmte 100%. Men han annbefalte meg og låne meg ei bok, som gikke grundiger inn på dette og regelverket....og denna karen sitter som leder for førekort delen hos hovedkontoret til biltilsynet....:shake

Var også innom biltilsynet på hønefoss i dag, kvinnfolka bak skranken der vist jo ingen tinge. Og dissa sitter i førekort skranken der, er det mulig....

Hva må jeg ut med for C1....lønner det seg og ta med henger også, når man først er i gang.

Kvalitetsbevisst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster vel et sted mellom 10-20k å ta lett lastebil... du må ta lett lastebil før du kan ta lett lastebil med henger uansett. Går ikke å ta det sammen...

Edit: Står i læreboken min at du kan ta lappen på c1 og c når du er 18 står også:

"NB særvilkår for kjøring med lastebil og vogntog: For godstransport som omfattes av "Forskrift om kjøre- og hviletid" må fører av lastebil eller vogntog med tillatt totalvekt over 7500 kg være fylt 21 år eller inneha eksamensbevis fra fullført yrkesoplæring."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta C når du først er i gang! Så har du det til seinere, vet aldri når det kan være greit å ha. Tok (fikk) C som 19-åring, og fikk jobb som C1-sjåfør som 19-åring.

Reglene for hengerlappen blir bare strengere, og lappen dermed dyrere, så hvis du vil ha hengerlappen, bør du ta det samtidig (OBS, som han over påpeker: Du må ta på bil før henger, med samtidig mener jeg i samme omgang). Men å ta C1E er tull i mine øyne! Tar du C1, skal du vite at du ikke har behov for større førerkort..

Bare for å ha tingene listet opp:

-Du kan kjøre bil under 7,5 tonn når du er yngre enn 21 år. Kjøre & hviletiden gjelder (ble fortalt at den ikke gjorde det, så jeg ringte biltilsynet.. Selv om det ikke er et kvalitetsstempel)

-Du kan ikke kjøre bil over 7,5 tonn, men det fins en god del unntak, som å kjøre for sirkus, nødslakt og melkebil, innen en radius på 50 km, og hvis du har gått transportfag og er lærling/fagarbeider.

Angående det med 50 km radius, er det aldersgrensen for å kjøre tungbil som blir senket, eller er du fritatt for skive når du er innenfor radiusen?

Bil: 07 Volvo V70

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider