Gå til innhold

Tråden om prosjektet mitt..

Ranger emnet


SpeedWell

Anbefalte innlegg

Originally posted by SpeedWell

det er ikke Zafiro Blue...

 

Tenker vi holder farge hemmelig jeg.. ;)

Så fra den dagen den går i lakkboksen kommer det ikke bilde før alt er ferdig montert. Det blir vel spennendes? :)

 

seint oppe i dag? =)

 

tenkte jeg skulle sikaflexe meg ferdig i morgen.. endelich!

 

blaufargen er jo herlig!

grønn og hvit, hva er jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 276
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 1 month later...
  • 1 month later...
Originally posted by mr.jenssen

Heftig prosjekt!

 

Bare en liten digresjon: Motorfeste i alu, vil ikke det tæres når det står i direkte kontakt med stål? Det er min erfaring iallefall, mulig jeg er på bærtur her?

 

http://67.17.217.121/acatalog/BBM_solidmotormount.jpg

 

det kommer vel litt ann på typen alu som er brukt. 6061-T6 er utprøvd på både bahn brenner sine fester og en hel drøss andre, og ingen har enda vært borti at festene smuldrer opp :-)

grønn og hvit, hva er jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by projektRUST

 

http://67.17.217.121/acatalog/BBM_solidmotormount.jpg

 

det kommer vel litt ann på typen alu som er brukt. 6061-T6 er utprøvd på både bahn brenner sine fester og en hel drøss andre, og ingen har enda vært borti at festene smuldrer opp :-)

 

går det ikke å legge imellom en pakning mellom stål og alu slik at de ikke har direkte kontakt, da vil de ikke tære opp....slik gjorde jeg da jeg monterte en alu oppkjøringsrampe som jeg laga på stål hengsler...

Ford Taunus 1975 mod 2.8

Sierra 1986 mod 2,0

X-Audi 90 quattro 1988 mod 2,3

X-Golf Mk2 1985 mod 1,8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typen alu. har ikke så mye å si, strekkfasthet og bruddgrense har ikke noe med slitasjen. Aluen er omtrentlig like myk uansett.

 

Lager de selv, koster meg ikke noe annet enn et par timer. Da gjør det ikke så mye om de tærer bort iløpet av to-tre år. :)

Audi 90 Quattro, lekebil.

Golf 1988 http://www.dub-dukes.com/r20/

Beetle 1957 Californian-Copper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by SpeedWell

Typen alu. har ikke så mye å si, strekkfasthet og bruddgrense har ikke noe med slitasjen. Aluen er omtrentlig like myk uansett.

 

Lager de selv, koster meg ikke noe annet enn et par timer. Da gjør det ikke så mye om de tærer bort iløpet av to-tre år. :)

 

Legeringen du bruker har faktisk en del å si... Og T6 er jo en av de harde alu legeringene du får tak i, mens en 5052 i 0-tilstand kan bøyes i alle retninger.... Det som gjør at alu korroderer i kontakt med stål er at enhver stållegering er høyere i spenningsrekken enn aluminium slik at aluminiumen er dømt til anode... Selv om 6061-T6 er en nokså korrosjonsfast legering (forholdsvis mye brukt i min industri) vil den smuldre nokså raskt, hvis du ikke tar et par forhåndsregler... For at korrosjon skal oppstå må du ha:

Et metall som kan være anode (Lavest i spenningsrekken-ALU)

Et metall som kan være katode (Høyest i spenningsrekken-STÅL)

En elektrisk leder mellom anode og katode (Bolten omellom disse)

En elektrolytt (Fuktigheten mellom de to)

Skal du unngå korrosjonen må du fjerne eller hindre en av disse fire. Du kan bli kvitt anode/katode problematikken ved å bruke metaller som er likt eller nærme i spenningsrekken (IKKE ALU/STÅL!), du kan fjerne elektrolytten, eller den elektriske koblingen mellom anode/katode. Ville nok i dette tilfellet gått for å prøve å bli kvitt elektrolytten, fuktigheten mellom materialene. Dette ved å legge en gummi pakning mellom stålet og alu'n, og smøre denne inn med noe fuktighetsdrivende grease. Smører du inn bolten med samme stoff (kan få noe jæævlig bra hos meg) er du kvitt bekymringen uten at det koster deg en kalori.

 

Til info..... :)

VOLVO - Schnellste Traktor der welt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår