Gå til innhold

forsterker valg (soundstream,zapco,sinfoni,osv...)

Ranger emnet

LLH

Anbefalte innlegg

BUMP :D

Noen som har noe mere og si???

Vis ikke blir det med stor sansynlighet Soundstream.

Det blir da en 4 kanaleren og den største 2 kanaleren.

Jeg vil bare tilføye ettpar ting:

Å tro at det er noe særlig forskjell i lyden på forsterkerene du nevner vil jeg kalle selvbedrag.

Hvis det skulle finnes et fnugg av hørbar forskjell på toppforsterkere fra Sinfoni, Soundstream, Helix, Audison, Zapco etc. vil dette være målbart.

Altså vil det være lurt å sammenligne pris og de tekniske dataene på forsterkerene du vurderer.

Og til slutt; ikke undervurder betydningen av utseende og "vil-ha" følelsen, for det er der den største forskjellen på slike forsterkere ligger.

Selv skal jeg ha Soundstream REF880.5 i bilen.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

helt enig dette Dag Johansen sier her. Forsterkeren skal jo bare forsterke et signal, så nøyakte som mulig, noe de fleste forsterkere klarer uten at vi ville hørt noe forskjell. Jeg tror man får mye mer ut av et oppsett med noen okey forsterkere, med nok effekt og nok headroom og heller legge litt mer i høytaler-komponenter og ikke minst plasseringen av disse. Det er her den hørbare lydforskjellen er. Sikkert uenige meninger om dette også, men det er min erfaring.

mvh

Hc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt OT:

nå som vi snakker om store soundstream forsterkere:

hvordan er SOUNDSTREAM PICASSO PCA3500D 3500 WATT MONO i forhold til en

HIFONICS XX-COLOSSUS II 3200W RMS ? eller andre forsterkere med noe av det samme kraften.

dette er vist jeg skal bruke det på en 2x2 ohm sub.

må ha no med litt power snart jeg også:)

sorry for OT!

foresten masse godsaker du ser på:)

Biler nå: Volvo 740 turbo og MB C180

Anlegg: DD 9515, DD 2510, DD M3, Hifonics Brutus 2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt OT:

nå som vi snakker om store soundstream forsterkere:

hvordan er SOUNDSTREAM PICASSO PCA3500D 3500 WATT MONO i forhold til en

HIFONICS XX-COLOSSUS II 3200W RMS ? eller andre forsterkere med noe av det samme kraften.

dette er vist jeg skal bruke det på en 2x2 ohm sub.

må ha no med litt power snart jeg også:)

sorry for OT!

foresten masse godsaker du ser på:)

Det er ingen her inne som har prøvd begge, antageligvis ingen som har prøvd noen av dem.

Det eneste jeg kan si er at det er mange som går for PCA3500 i streetklassene i Db-drag for tiden og det er kun lovord om dem.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel gjort det man kaller og gå/se/lese seg vill i jungelen av forsterkere :D

Men det blir nok SS REF800.4. i nærmeste fremtid. MÅ ha noe så jeg får brukt spilleren min snart..

Du får ta kontakt så kan sikkert en av oss som forhandler disse godsakene komme med ett tilbud til deg.. :-)

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tro at det er noe særlig forskjell i lyden på forsterkerene du nevner vil jeg kalle selvbedrag.

Hvis det skulle finnes et fnugg av hørbar forskjell på toppforsterkere fra Sinfoni, Soundstream, Helix, Audison, Zapco etc. vil dette være målbart.

Altså vil det være lurt å sammenligne pris og de tekniske dataene på forsterkerene du vurderer.

Mvh

Dag Johansen

hadde ikke lest denne tråden tidligere... men jeg er ikke enig med deg Dag eller hc_tk, å "forsterke" et signal fungere veldig enkelt så lenge det er rene sinus toner men musikk har en større komplesitet... og enkelte parametrer som over/under harmoniske frekvenser er veldig varierende fra forsterkere til annen... (feks TIM forvrengning) måtten forsterkerne er bygd opp vil prege signalen på sin "egen" måtte. Mye/lite tilbake kobling intern i forsterkeren har også mye å si.Global/lokal osv... kvalitet på komponenter, kretslayout, osv..:hellothere:

Skal ikke nevne noen merke men om man kobler opp et av de nevnte mot en annen vil man tidlig høre forkjellige "klang" og eventuelt andre hørbare fenomener, som sagt så lenge disse bare blir målt med sinus toner vil de alle låtte likt og måle likt.... i dette "kvalitets segment" kan neste sammenlignes med Dynamic Precision eller Harmon Kardon, Adyton, Higel, Electrocompani, osv og der kan man også høre forkjeller, dog ikke måle direkte årsaken. Hadde "alle" lått likt hadde ikke vært noe grunn til å lage både nye eller typer forsterkere og det gjelder både i bilstereo miljøer eller high end hjemme/proff brukt :)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde ikke lest denne tråden tidligere... men jeg er ikke enig med deg Dag eller hc_tk, å "forsterke" et signal fungere veldig enkelt så lenge det er rene sinus toner men musikk har en større komplesitet... og enkelte parametrer som over/under harmoniske frekvenser er veldig varierende fra forsterkere til annen... (feks TIM forvrengning) måtten forsterkerne er bygd opp vil prege signalen på sin "egen" måtte. Mye/lite tilbake kobling intern i forsterkeren har også mye å si.Global/lokal osv... kvalitet på komponenter, kretslayout, osv..:hellothere:

Skal ikke nevne noen merke men om man kobler opp et av de nevnte mot en annen vil man tidlig høre forkjellige "klang" og eventuelt andre hørbare fenomener, som sagt så lenge disse bare blir målt med sinus toner vil de alle låtte likt og måle likt.... i dette "kvalitets segment" kan neste sammenlignes med Dynamic Precision eller Harmon Kardon, Adyton, Higel, Electrocompani, osv og der kan man også høre forkjeller, dog ikke måle direkte årsaken. Hadde "alle" lått likt hadde ikke vært noe grunn til å lage både nye eller typer forsterkere og det gjelder både i bilstereo miljøer eller high end hjemme/proff brukt :)

Skal ikke si at du har feil i dette, for dette med elektronikk kan du nok MYE bedre enn meg, jeg er jo enda en amatør, men jeg suger til meg alt av informasjon. Men en god grunn til at det blir laget nye typer forsterkere er nok også en stooor del design. Hvorfor har man gått bort i fra mange krem old school forsterkere, over til mye av det nye bling drittet som finnes. Men dog, ja mye forbedres også, men det er så jævlig dyrt ofte..hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så du nevnte Polk SR10.. som sub.. ikke noe negativt om soundstreem som du vurderer, men var på fortet for et par dager siden å så en SR live... hadde ikke vært i tvil.. er så jeg fikk lyst å bytte ut selv :)

SEXY

har ikke hørt den spille, men det trenger jeg ikke.. den er rå

Mitt Opel Astra prosjekt

Listen to your music, not your speakers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les en gang til hva jeg skriver.

Jeg påstår ikke at det ikke finnes lydmessige forskjeller, men de er og blir mikroskopiske.

Hvis vi tar for oss alle forskjellene på forsterkere og rangerer dem, vil den lydmessige delen komme helt nederst.

De store forskjellene finner man i høyttalere.

Mvh

Dag Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider