Gå til innhold

Lærevillig Noob trenger svar på Div. ting angående Bil-Deler

Ranger emnet

A.H

Anbefalte innlegg

Nei, men ~70% av folket her inne blander... Prøv å huske det sånn; Tårnstag/støttestag/andre stag til å stive av chassis er boltet fast i begge ender. Krengingshemmer/stab.stag er opphengt i foringer (Evt på Bærearmer/casterstag som Sierra, Corsa, mange uavhengige bakstillinger, +++), og med lenkearmer i endene, festet enten i nedre bærearmer eller i fjærbeinet.

Klarere nå?

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke akkurat vanskelig å skjønne at stab.stag hindrer bilen i å krenge, og tårnstag/o.l. stiver opp karosseriet. MeSs har rett han...

Kan gjøre et forsøk på de to ubesvarte tingene du spurte om, så får heller andre rette meg. (Vanskelig å si uten å se dem montert, eller få mer info):

Tow-Arm:

imagine.aspx?i=DKSCV002A.jpg&w=297

For meg er dette en skrivefeil, og skulle vært ToE-Arm, altså et forsterket stag til uavhengig bakstilling, hvor staget mulig har med spissing, eller justering av spissing å gjøre, evt med eksentrisk foring noe sted. Jeg tviler hvertfall sterkt på at den er til å taue bilen i... (Finner du et bilde av bakstillinga på Opel Omega, ser man lett hvor man justerer spissing hvertfall, for å forstå funksjonen. Noen Honda-folk kommer sikkert med en kommentar)

B&C Pillar Bar (sett):

imagine.aspx?i=DKCPillar.jpg&w=297

B og C pillar er hvertfall B og C stolpene i bilen (A stolpa er mellom frontrute og fordørene, teller bakover bilen). Uten å se bilde av dem montert er det vanskelig å si om de står på tvers inni bilen mellom sidene, eller om de skal stå på skrå og lage et kryss, evt uten å være "koblet" i midten. Formålet er uansett ment å være at de skal stive opp karosseriet, men jeg ville heller brukt penga på et halvbur/veltebøyle som kan boltes inn i bilen, med et skikkelig sveiset kryss - ikke de jalla greiene der. (Og aller helst bur som sveises inn i bilen permanent)

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider