Gå til innhold

Bytting av brukt oljepumpe? + Monteringsprosedyre?

Ranger emnet

0ddis

Anbefalte innlegg

Jeg var uheldig å moste bunnpanna mi i 2 over en stor stein i går natt. En 5x7 cm lang bit løsna og kverka bunnpanne og bøyde oljepumpa :(

Heldigvis har jeg liggende en ekstra M40 motor med inntakt bunnpanne og oljepumpe. Da lurer jeg på om det er noen spesiell prosedyre man skal gjøre ved montering av brukt oljepumpe? Sveive motor rundt et par ganger før oppstart?

Og hva er anbefalt å bruke som tettningspasta mellom bunnpanna og motor, sett bort fra pakningen?

Ble ei stressende helg detta :cry:

Mvh

Den som ingen Ferrari har - får ladda BMW med bar

http://www.youtube.com/oddisPProductions

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra de vanlige tingene ved montering av oljepumpe bør du forsikre deg om at ikke andre ting i og på motoren har tatt skade. Du bør også ta en titt på oljepumpa du skal montere for å forsikre deg om at den ikke er slitt i hus, lokk, drev og overtrykksventil (uten at jeg vet hvordan en M40 er konstruert).

Reodor F

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg klemt på plass "ny" brukt pumpe og bunnpanne fra delemotoren min. Jeg renska og dyppa pumpa så godt jeg kunne i olje. Brukte pakningsement til å tette mellom bunnpanne i mangel på pakning. Jeg lar det stå og størkne til i morra, så heller jeg på olje.

Jeg kopler ut tenning og bensin og drar den i korte intervaller på starteren til oljelampa slokker/opparbeidet oljetrykk.

Både tror og håper at motoren klarte seg fint, lufta varm olje i et brøkdelssekund og så bare oljelampa slo seg på og slo av motoren i ren refleks.

Oljepumpa er ikke tilkolplet kjedesats.

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljepumpa er ikke tilkolplet kjedesats.

Drevene jeg tenkte på er inni oljepumpa og er de mest vitale delene i ei oljepumpe :) Krysser forresten fingrene for at du skal slippe problemer med den provisoriske bunnpannepakningen...

Reodor

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drevene jeg tenkte på er inni oljepumpa og er de mest vitale delene i ei oljepumpe :) Krysser forresten fingrene for at du skal slippe problemer med den provisoriske bunnpannepakningen...

Reodor

Ok, jeg rensket ihvertfall silen i pumpa godt (fri for oljeslagg ol). Jeg har bilde av pumpa som jeg kan legge ut senere i kveld.

Bilen startet og alt fungerte!! :D

Dro den som sagt på starteren et par ganger i kortere intervaller for å bygge oljetrykk. Og startet på første forøk uten problem.

Tok meg en kjøretur på ca 25 min der turtallet var gjennom hele registeret. Ingen lekasjer so far. Kommer ihvertfall til å være obs på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 months later...

Beklager hvis jeg "bumper" denne tråden, men jeg tenkte å gi en tilbakemelding på den provisoriske bunnpannepakninga mi av pakningsement (blå) jeg klassa på. Jeg har nå kjørt med den siden september 06, og pr i dag (jan 07) har den ikke vist antydning til lekasje! Så da vet dere det, hvis dere skulle komme borti noe likennde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider