Gå til innhold

Hvilken bil egnes best som første bil?Bra deletilgang, holdbar motor osv.

Ranger emnet

Warhead

Anbefalte innlegg

Hei, jeg ser på autodb på brukte biler og sånt.Så jeg lurer på hvilke biler dere syns har god deletilgang, ligger bra på veien, billige deler, holdbare motorer osv?

Jeg har sett noen som ser greie ut til billig pris:

Opel Ascona

Toyota MR2

Volvo 142 og 163

Golf II

Noen biler jeg strengt tatt ikke burde kjøpe/ se på og noen jeg burde kjøpe/ se på?

Takker for svar Mvh. Warhead. :thanks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E30. Høy kvalitet, masse deler tilgjengelig og fremfor alt: høyt potensiale med rett mann bak skralla.

E30, nå som jeg har hatt noen biler osv er svaret veldig enkelt ja...e30

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en ulempe med e30, motorene taaler ikke verdensmestere bak rattet :p

mye gassing, hvor bilen fortsatt er kald osv, vil kverke motoren ganske kjapt, e30 virker litt svake der... bare feil olje faar dem jo til aa tikke... :/

tar du vare paa den derimot, og ikke kj0rer som en pappskalle selv om f0rerkortet er ferskt... saa er e30 en genial bil, og bra sprek hvis du invisterer i en 325i

skal du kj0re helt lillebo, kj0p en 240, den taaler allt :p

-1980 Buick Century Estate Wagon (kosebil)

-1991 Volvo 240GL stasjonsvogn (bruksbilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde selv en 93 mondeo i mange år, motoren røk pga litt for mye trim, men om denne holdes orginal (140hk) så holder de lenge, hold deg dog til f.eks 93 modellen med galvanisert karosseri.

Jeg kjøpte alle mine deler billigere hos Ford enn hos Bilxtra, mekonomoen, biltema og andre slike butikker :) (og jeg synes det var billig ja)

På 150 000km kosta jeg på den ca 15 000kr i "slitedeler") som nye bremser, dempere, fjærer, plugger, vindusviskere osv... Det vil jeg si er billig.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en ulempe med e30, motorene taaler ikke verdensmestere bak rattet :p

mye gassing, hvor bilen fortsatt er kald osv, vil kverke motoren ganske kjapt, e30 virker litt svake der... bare feil olje faar dem jo til aa tikke... :/

tar du vare paa den derimot, og ikke kj0rer som en pappskalle selv om f0rerkortet er ferskt... saa er e30 en genial bil, og bra sprek hvis du invisterer i en 325i

skal du kj0re helt lillebo, kj0p en 240, den taaler allt :p

er da ingen bilser som tåler og bli kjørt hardt når de er kald???:hvaskjera

får du tak i en Honda accord ca5 85-89 uten rust er det en bra førstebil...motor tåler mye... står nok av disse på huggeriene... jeg får ta det jeg vil av accordene som står hos huggern for 1000.-

kan også nevnes at med største motoren ble de levert med 160 hk(som glatt kjører fra en 325i) ligger mange på autodb til rundt 10 000 med innsprøytning og orginalt 126 hk...disse bilene er artige selv orginalt da de bare veier 1100kg

men kan lett trimmer med chip osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e30, absolutt!

men som sagt før her, går fort i dass hvis du skal gasse før motoren er varm.

virker som en ellers solid bil, og er jo rwd:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E30 er i utgangspunktet mitt råd også. Det eneste er at forsikringen kan være noe høy. Isåfall velger du Golf II.

jeg har 4k i året, med 50% bonus. er ansvar.

er dette mye eller lite?

er på e30 320, bare så det er sagt:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men kan lett trimmer med chip osv...

Ikke mye effekt å hente ut av en NA motor med chip, gitt. Filter og eksos kan gi deg noe, men ikke mye.

Hvorfor ikke E28 520i/525i da? Lavere forsikring enn E30, større og mer komfortabel bil og relativt lave priser er den en gunstig førstebil.

Eller en Charade uten rust. Finner du en uten rust har du gjort et kupp, lav forsikring, sprek 1.3 liter og Japansk kvalitet (skjønt tin-cans var the benchmark i 1986).

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider