Gå til innhold

Hjelp, motoren blir VELDIG varm!

Ranger emnet

Torak

Anbefalte innlegg

Hvis jeg kjører litt aktivt (drar den opp til 5-6000) eller kjører litt fort 120++ så blir det UTROLIG varmt nede ved turboen(ryker litt)! Ser det ryker ifra panseret, og jeg brenner meg hvis jeg tar på panseret i det området turboen sitter. Skjønner at turbo blir varm når man kjører hardt, men det ryker jo selv om jeg ikke kjører hardt også. Nå f.eks. så kjørte jeg i 50km/t på en strekning på ca 7 km, og det var likevel jævlig varmt nedi der. Det må jo være feil?

Så lyser også den oransje firkanten med den grønne trekanten nå. Den begynte å lyse når bilen helt plutselig gikk opp og ned ganske hurtig fra 1000-2000/2500 omdreininger på tomgang en gang jeg starta den. Jeg kjørte så bittelitt men den bare fortsatte og gå så jævlig ujevnt. Det ga seg etterhvert, men firkanten lyser fortsatt.

Noen som har opplevd noe lignende?

Takk for alle svar!!

Sommerbil: E30 M-Tech 2

Bruksbil: S4 2.7 Biturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig du har litt mager blanding. det sender eksostemperaturen din i været.

turboen, halve downpipe'en og hele manifoilen gløder jo gjerne når du kjører hardt. og i og med at stål ikke begynner å gløde før du har passert godt over 600grader i tillegg til at alt annet der nedi også er varmt så er det ikke unormalt at det ryker litt.

sjekk diagnosen. den forteller deg hvorfor lambdalampen lyser (trolig feil med bensinblanding, Luftmassemåler eller lambdasonden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

d er sant men han sier det er under normal kjøring au.. å i slikt tilfelle så pleier man å merke at bilen ikke går bra vis for eks massemåleren kødder å lamdaen..

så ekke så dumt å skjekke tenninga først.. å den grønne lampa som tennes er vel for at det er noe gærnt.. var en med 940 som hadde bytta om 3-4 på plugg ledningene å da lyste den lampa.. vet ikke om den går til tennings enhet!?!

70`144,99`MB 220Cdi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, iallefall så røyk ifra nede ved turboen et sted når jeg dro på én gang på 1. og én gang på 2. La meg deretter i 50km/t i ca 7 km. Likevel var det veldig, veldig varmt når jeg kom frem og stoppa bilen..

Takk for tips!

Hvordan sjekker jeg tenninga da?

Sommerbil: E30 M-Tech 2

Bruksbil: S4 2.7 Biturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turboen skal være veldig varm, at det ryker kan være en liten oljelekasje ved turboen eller olje som renner ned på eksosanlegg eller grenrør.

Hvis det lyser i lambda lampen må du lese ut feilkoder, har du luftlekasje på innsug, defekt luftmassemåler e.l. kan den gå magert som fører til at eksosen blir varmere enn normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider