Gå til innhold

Skifting av registerreim

Ranger emnet


Jtand

Anbefalte innlegg

Sammenlignet med det å bytte motor er registerreim ekstremt enkelt bare du ikke roter med kamdrevet og vevakselen, dette kan da medføre noen veldig dyre skader på motoren om det ikke er klaring mellom ventilene og stemplene.

 

Det er visse teknikker du kan bruke men jeg anbefaler deg om det er første gang du skal skifte og absolutt vil gjøre det selv er å skaffe seg en service manual til bilen, eller rettere sagt bilen hvor motoren du skal skifte på kommer ifra.

Som oftest er det forklart der noen enkle teknikker på hvordan du kan skifte selv og forklart markeringene på drevene som kan hjelpe deg å forhindre at mr stempel hilser på mr ventil...

Skulle de hilse på hverandre snakker vi om reparasjoner i 20000 kroners klassen ihvertfall.

Du trenger bare 5 verktøy for å fikse en Opel, disse er:

1x Stor skiftnøkkel

1x Slegge

1x Skjærbrenner

1x Kasse med dynamitt

1x Hjullaster

 

Det du ikke kan fikse med det verktøyet er ikke verdt å fikse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig Mazda 626 2.0, 12V, OHC.

 

dette er ikke vanskelig, dynamoen din er justèrbar, så du kan bare løsne muttra, å presse dynamoen ned, ta av gammle reim, på med nu, presse dynamo opp til det blir stramt, og på med mutter :)

- 98` Audi A4 1.8 TurboQuattro [200 HK]

X 86` Mazda 626 2.0 GLX [102 HK] Prosjekt!

X 92` Mazda 626 1.8 GLX [105 HK]

Mazda Owners Group Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mazdaen bør være av "non-interference"-typen slik at ventilene ikke kan treffe stemplene uansett, de fleste japanske motorer er det.

Driver regreima annet enn kammen? Om den driver oljepumpe f.eks og balanseaksler kan det være at du er nødt til å låse drevene for å hindre at akslene kommer ut av stilling.

 

Ellers er det bare å ta av dekslene og rotere motoren til drevene står mot overrettmerkene, av med strammer, reim og montere i motsatt rekkefølge.

Roter motoren to omdreninger for hånd etterpå så er du sikker på at alt er på plass.

 

Og Znip: Er det slik dere bytter regreim i Verdal?

 

Tor

'88 Astro 4.3 TBI, '89 Blazer T10 4.3 TBI

'00 Spacestar,'95 Spacewagon TD,

'98 Spacewagon TD,'65 Volvo L3314N

'66 Volvo C202 Pickup,'64 REO M621

'73 John Deere 2020 D,'80 Deutz 6808 D 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så lenge den gamle reima ikke har ryke, så er det jo en smal sak.Ingen justering eller noen ting, bare sett på den nye reima som den gamle sto...

 

Og det spørs om du mente vifte/dynamo-reim her, Znip?

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår