Gå til innhold

Haster: HVA bruke på BART METALL (som er sandblåst for 1 år siden)

Ranger emnet

Gjest 426hemi

Anbefalte innlegg

Heisann,

Har en bil som er sandblåst under for ett år siden, og derfor er det enkelte steder det er mikroskopisk med rust, etter lagring, selv om bilen har stått innendørs, dog ikke i en temperert garasje.

(det har vel blitt noe kondens/dugg o.l.)

HVA SKAL jeg sprøyte på her før jeg lakkerer, uten at det ruster videre?

Hva er BEST å bruke? (som grunning, før lakk)

Har hørt at brun primer er bra, hvor kjøpes dette og skal jeg bare sprøyte det på (har sprøyte) eller male???

Eller sinkgrunning?

Eller "reaksjonsgrunning" (hva gjør den??)

Trenger hjelp her NÅ!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke sant... Derfor er det litt viktig å få noe tips her.

Metallet er jo grått og fint enda det, bare noen få steder det er noen rustporer.

Og hva er syregrunning/ reaksjonsgrunning???

OG brun primer, hva er bra med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for guds skyld da man!!

Neste gang må du behandle det som er sandblåst med en gang!! ikke vente ett år!

Det danner seg rust i porene som du ikke ser.

hvis plåta er tykk nokk ville jeg ha sandblåst det på nytt!

Ja, men sånn er det bare, og det er en fare for at det ikke blir sandblåst på nytt.

Men jeg skal vurdere det.

Som sagt så er det veldig lite rust der da... praktisk talt ikke noe, det er umulig å se annet en grått metall.

Det er derfor jeg lurte på HVA jeg skal ha på metallet, ikke at jeg burde ha grunnet etter en time osv, for det er ca noen tusen timer for sent...

Så hvis noen har erfaring og VEIT HVA jeg kan BRUKE PÅ METALL SOM ER SANDBLÅST FOR ETT ÅR SIDEN så er det bra...

Syregrunning, sinkprimer, brun primer el noe annet???????????

EDIT: pusse over med sandpapir, er det virkelig noe vits???

Metallet er veldig grovt, pga det har blitt veldig "hardt" sandblåst, så tror ikke papiret kommer ned i alle porene etter sanda...??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan jo slipe ned der hvor det er rust nå, men det anbefales ikke. det beste er å sandblåse på nytt å syregrunne å klæshe på tecktyl.

Syregrunning å så rett på tecktyl?????

:hvaskjera

Du glemte fyller og lakk før du bør ha på tecktylen!

Syregrunninga er ikke tett som 2K lakk!

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan sikkert legge på rust grunning eller zink av noe slag å så legge på rustoleum/hammerslagslakk. eller så kan du hive på ferrobet å vaske rent å så syregrunne å så noe rustlakk. er jo mye du kan gjøre. sjekk nermeste lakkforhandler hva dem har av rust hemmende middler.

Du babler jo over av "gode" forslag jo....

Rustoleum?

Hammerslagslakk = Båtmotorer!

Ferrobett?

Rustlakk?

nå.....

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider