Gå til innhold

Digital monoblokk vs "vanlig" monoblokk

Ranger emnet


Kjellpell

Anbefalte innlegg

Class A amplifiers are very inefficient and produce lots of heat because there is a large amount of current flowing through the output transistors even with no audio signal.

 

Class B amplifiers are more efficient but will have a 'notch' distortion.

 

Class AB amplifiers are moderately efficient (depending on bias current) but notch distortion is eliminated by the idle (bias) current.

 

Class D amplifiers are very efficient but are generally used for non high fidelity or subwoofer applications.

 

tatt her ifra.

http://www.bcae1.com/

 

Om det er A,B, AB, eller D har ikke noe med justerings måten og gjøre, det sier noe om hvor effektive forsterkeren er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, now to the point. A class 'D' amplifier, which may also be known as a switching amplifier or a digital amplifier, utilizes output transistors which are either completely turned on or completely turned off (they're operating in switch mode). This means that when the transistors are conducting (switched on) there is virtually no voltage across the transistor and when there is a significant voltage across the transistor (switched off), there is no current flowing through the transistor. This is very similar to the operation of a switching power supply which is very efficient.

 

Tatt fra avsnitt 100, som omhandler "amplifier classes"

http://www.bcae1.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, now to the point. A class 'D' amplifier, which may also be known as a switching amplifier or a digital amplifier, utilizes output transistors which are either completely turned on or completely turned off (they're operating in switch mode). This means that when the transistors are conducting (switched on) there is virtually no voltage across the transistor and when there is a significant voltage across the transistor (switched off), there is no current flowing through the transistor. This is very similar to the operation of a switching power supply which is very efficient.

 

Tatt fra avsnitt 100, som omhandler "amplifier classes"

http://www.bcae1.com/

At noen kaller klasse D forsterkerne for digitale er vi vel fullstendig klare over...

Men de er ikke det.

Switch mode forsterker kan vi være enige om at det er.

 

I en digital forsterker forblir signalet digitalt helt fra kilden til det går gjennom en DAC (digital-analog converter) før høyttalerne.

Altså en forsterker uten digital(e) inngang(er) kan ikke være fullstendig digital.

 

Den mest vesentlige forskjellen på en klasse D forsterker og A/B som er vanligst, er effektiviteten.

A/B ligger gjerne rundt 50 %, mens D ligger opp mot 80-90 %.

Ellers har det tidligere vært relativt høy forvrengning av høyere frekvenser på klasse D forsterkere. Dette kommer seg veldig nå :)

På klasse A/B opgis effekten gjerne ved 0,01 % THD (total harmonic distortion) eller lavere, mens klasse D oppgis ofte ved 0,1-2,0 % THD.

 

Edit: Det enkelte kaller klasse T forsterkere innebærer bare at de benytter en av Tripath sine chip'er. Likevel er det klasse D forsterkere.

 

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke helt med her..:P

 

så vis man bruker vanelige phono signalkabler så er det ikke noe vits med digital forsterker?

og var digital bedre en vanelig "D"? og i så fall, på hvilken måte?

En skikkelig digital forsterker kan være skikkelig rå!

Fordelen er at signalet ikke går gjennom noen ADC (analog-digital converter), og bare gjennom en DAC. Det er i disse signalet forringes mest i et anlegg.

I tillegg er gode DAC'er dyre.

 

Glem det med digital forsterker forløpig...

Det finnes ikke akkurat mange av dem ennå, og i tillegg er de meget dyre.

ODR er digital, B&O sin ICEpower Digital er digital (selvfølgelig :)) f.eks.

Det begynner å bli en del produsenter som har kjøpt ICEpower teknologien til B&O, så det kan bli spennende å se hvordan det går fremover :)

 

Her er en del interessant:

http://www.freescale.com/files/wireless_comm/doc/white_paper/SYMPHONYCLSDWP.pdf#search=%22class%2Bd%2Bamplifier%2Bsignal%2Bpath%22

http://www.icepower.bang-olufsen.com/sw1059.asp

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klasse A: ble mest brukt på de aller dyreste forsterkerene før i tiden, da disse ga aller best lydkvalitet (med unntak av rør-forsterkere, som var, og fremdeles er, ett hakk høyere på kvalitet). disse er veldig svake i forhold til de andre forsterkertypene, og har veldig lav virkningsgrad. dvs den kan fort spise opp 100W og bare spytte ut 20W til høyttaleren.

 

Klasse B: dette blir ikke brukt lenger i dag, men kan forklare uansett. Klasse B fungerer på den måten at flere transistorer samarbeider om å drive høyttaleren, ved å ta hver sin halvbølge av signalet. dette gjorde det lettere å lage de kraftige. Problemet er at i mellom hver halvbølge ble signalet borte, altså i overgangen der en transistor tar over for en annen. disse var derfor ikke veldig godt egnet til musikk.

 

Klasse A/B: for å gjøre noe med problemet i klasse B forsterkeren gjorde de en veldig lett modifikasjon på designet, og vips var signalet tilstedet hele tiden, og forsterkeren var lettere å bygge betydlig kraftigere enn en klasse A forsterker, og samtidig ha ok lydkvalitet. lydkvaliteten på disse var i starten desverre ikke helt på topp sammenlignet mot klasse A, men i dag er det veldig vanskelig (om ikke umulig på mange) å høre forskjell på en klasse A og en klasse AB forsterker av god kvalitet.

 

klasse D: førs og fremst, som nevnt tidligere her - det er pr. i dag nesten ingenting som heter "digital forsterker" i bilstereo sammenheng. Det heter klasse D, men "D" står ikke for "digital".

disse var veldig vanskelige å bruke i starten, og de svidde nesten alt som var av høyttalere pga ekstremt høy forvrengning selv i bass-området. men på dagens forsterkere er ikke dette noe problem lenger. de har ikke like god lydkvalitet som klasse A og AB forsterkere, men dette er vanskeligere å høre på lave frekvenser, så det er normalt ikke noe problem uansett. det er også grunnen til at veldig mange av disse ikke går høyere enn 250-500Hz, da de er ment kun for bass. Men det finnes unntak, se klasse T.

hovedpoenget med disse forsterkerene var høyere virkningsgrad, som vil si både høyere effekt og mindre varme.

 

klasse T: Dette er hovedsaklig en fulltone klasse D forsterker med ekstra god filtrering. En fulltone klasse D forsterker med god lydkvalitet opp til minst 20kHz, er mulig, men koster veldig mye. for eks Zapco 9.0 er en sånn forsterker.

 

vet ikke om dette var til noe hjelp jeg, men... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å goodnight:) Jaha! Dere skrev at det var fare for forvregning på litt høyere frekvensområder og at den har høy virkningsgrad? Det vil vel i grunnen si at den er fin til en sub fks?

 

Selv har jeg kjøpt to stykk digital blokker fra alpine til mine subber og er evig fornøyd for å si det slik:D Mer trykk enn i den gamle forsterkern min og den krever mindre strøm

Too much power is never enough!

[ ] '67 Buick Skylark

[ ] Volvo 940 '95 - S90 prosjekt

[x] Volvo 142 '71 - Solgt :(

[x] Opel Calibra 8V '96 - Spiker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klasse A: ble mest brukt på de aller dyreste forsterkerene før i tiden, da disse ga aller best lydkvalitet (med unntak av rør-forsterkere, som var, og fremdeles er, ett hakk høyere på kvalitet). disse er veldig svake i forhold til de andre forsterkertypene, og har veldig lav virkningsgrad. dvs den kan fort spise opp 100W og bare spytte ut 20W til høyttaleren.

 

Klasse B: dette blir ikke brukt lenger i dag, men kan forklare uansett. Klasse B fungerer på den måten at flere transistorer samarbeider om å drive høyttaleren, ved å ta hver sin halvbølge av signalet. dette gjorde det lettere å lage de kraftige. Problemet er at i mellom hver halvbølge ble signalet borte, altså i overgangen der en transistor tar over for en annen. disse var derfor ikke veldig godt egnet til musikk.

 

Klasse A/B: for å gjøre noe med problemet i klasse B forsterkeren gjorde de en veldig lett modifikasjon på designet, og vips var signalet tilstedet hele tiden, og forsterkeren var lettere å bygge betydlig kraftigere enn en klasse A forsterker, og samtidig ha ok lydkvalitet. lydkvaliteten på disse var i starten desverre ikke helt på topp sammenlignet mot klasse A, men i dag er det veldig vanskelig (om ikke umulig på mange) å høre forskjell på en klasse A og en klasse AB forsterker av god kvalitet.

 

klasse D: førs og fremst, som nevnt tidligere her - det er pr. i dag nesten ingenting som heter "digital forsterker" i bilstereo sammenheng. Det heter klasse D, men "D" står ikke for "digital".

disse var veldig vanskelige å bruke i starten, og de svidde nesten alt som var av høyttalere pga ekstremt høy forvrengning selv i bass-området. men på dagens forsterkere er ikke dette noe problem lenger. de har ikke like god lydkvalitet som klasse A og AB forsterkere, men dette er vanskeligere å høre på lave frekvenser, så det er normalt ikke noe problem uansett. det er også grunnen til at veldig mange av disse ikke går høyere enn 250-500Hz, da de er ment kun for bass. Men det finnes unntak, se klasse T.

hovedpoenget med disse forsterkerene var høyere virkningsgrad, som vil si både høyere effekt og mindre varme.

 

klasse T: Dette er hovedsaklig en fulltone klasse D forsterker med ekstra god filtrering. En fulltone klasse D forsterker med god lydkvalitet opp til minst 20kHz, er mulig, men koster veldig mye. for eks Zapco 9.0 er en sånn forsterker.

 

vet ikke om dette var til noe hjelp jeg, men... :P

 

Absolutt, kjempe skrevet:)

men når det er snakk om virkningsgrad. hva oppgis forsterkerene i på papiret? det de leverer eller det de bruker?

 

vet ikke om det var riktig formulert, men håper du forstår spørsmålet.

Biler nå: Volvo 740 turbo og MB C180

 

Anlegg: DD 9515, DD 2510, DD M3, Hifonics Brutus 2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår