Jan Erik Johansen Skrevet September 26, 2006 Rapporter Share Skrevet September 26, 2006 det er det de leverer som blir oppgitt, ikke det de trekker. men det de ofte ikke oppgir, er ved hvilken spenning de leverer effekten. men hva som oppgis kommer helt an på produsenten. noen er flinke til å informere om alt, mens andre holder tilbake så mye som mulig. virkningsgraden er normalt: klasse A: 20-25% (litt usikker her, men tror det var rundt dette) klasse AB: 45-55% klasse D: 75-90% nøyaktig % kommer helt an på forsterkeren. men der har du noe å gå ut ifra om du skal regne ut hvor kraftig en forsterker er ut ifra sikringen. for eks en klasse AB forsterker med 50A sikring: 50A*14,4V = 720W. ca 50% av dette = 370W. dette er da RMS effekten. men dette stemmer ikke alltid i praksis, da noen bruker overdimensjonerte sikringer, og andre bruker for små. men dersom noen sier de har en 1000W forsterker og har en 50A sikring, kan du med en gang på denne måten se at det er bare tull. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet September 26, 2006 Rapporter Share Skrevet September 26, 2006 ikke enig md deg JEJ at rør forsterkere er overlegen transistor ditto... :hammer: :) da må det en svin dyrt trafo som er folsøm for høytaler impedans...og dårlig overførings karakteriskti ved forkjellige frekvenser... osv...:) eller andre dyre "trafoløs" løsninger.... personlig synes jeg D forsterkere som kan skaffes idag er noe bedre men bare om man ser fra virkningsgraden, ellers er A-A/B bedre lydmessig men det krever self at resten av utstyret er av kvalitet-min personlig erfaring-. Klass D forsterkere er som oftest av type "mono" og desverre "de fleste" tror dette er synonim for en "bedre forsterker" da mono forsterkere ble/blir designet for å sitte så nær som mulig høytalerne og disponerer en like stor strømsforyning som en 2 kanaler ergo dobbelt så mye strøm reserver... men som sagt dette er ikke tilfelle. Derfor kan man ikke forvente seg mer effekt av en mono forsterker ved å laste den med lavere impedanser... :) Vanlig "misforståelse" er også at de fleste tror at en klasse D forsterker leverer mer effekt enn en tilsvarende A/B. Noe som ikke stemmer heller...kan jo nevne at en meget velkejnt og renomert merke solgte en av sine klasse d modeler med betegnelse "1000" og antydet at de leverte 1000watt og ved måling greide man ikke å hente mer enn 400watt og det uanset frovrenings prosent... en annen velkjent merke leverer 1000watt men bare i nøyaktig 4ohm, hvis impedansen faller noe under så faller også effekten ganske drastisk... å regne "ca effekt" fra sikringen er ganske misvisende egentlig men bedre enn ingenting, da dette ikke tar høyde for switch frekvensen eller såkalt hvile strøm forbrukt fra strømsforsyningen -høres nok merkelig men de som kan elektronikk forstår sikker hva jeg mener- da en generelt høyt strøm forbruk (pga høyere switch frekvens) på 12volt siden vil gi -teoretisk- mer strøm tilgjengelig på sekundar siden av DC/DC konverteren og ergo vil forsterkeren ha større strøm reserver over lengre tid, noe som ikke nødvendigvis gjenspeiler RMS effekten men gjerne på de lydmessig plan: bedre kontrol og mer dynamik med mindre komprensjon og flere detaljer.... :win Men når man kommer til alt: synes man at X forsterker låter bra og man er fornøyd, så spiller ingen rolle fra andre skulle synes egentlig...men som sagt så mange ganger før: kvalitet koster penger... :titties: Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet September 26, 2006 Rapporter Share Skrevet September 26, 2006 har egentlig aldri sammenlignet noen av dagens transistorforsterkere med rør forsterkere, så var kanskje litt vel rask med å uttale meg om det. men vet at rør normalt Var bedre før i tiden i allefall, mens de i dag ligger så og si likt. min feil... :hide når det gjelder sikringen har du helt rett. nevnte det bare for å gi en liten pekepinne. :) å regne ut eksaskt lar seg ikke gjøre ut ifra bare sikringen uansett hvordan man prøver å regne ut, men det kan gi deg en pekepinne i riktig rettning. men denne var jeg ikke helt med på: "en annen velkjent merke leverer 1000watt men bare i nøyaktig 4ohm, hvis impedansen faller noe under så faller også effekten ganske drastisk...". mulig jeg er litt (veldig) trøtt nå, men. effekten skal vel ikke falle betydelig når impedansen blir lavere? men kunne ikke sakt meg mer enig i det siste du sa. du får det du betaler for. å det har jeg merket selv flere ganger også nå, hehe. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet September 26, 2006 Rapporter Share Skrevet September 26, 2006 har egentlig aldri sammenlignet noen av dagens transistorforsterkere med rør forsterkere, så var kanskje litt vel rask med å uttale meg om det. men vet at rør normalt Var bedre før i tiden i allefall, mens de i dag ligger så og si likt. min feil... :hide når det gjelder sikringen har du helt rett. nevnte det bare for å gi en liten pekepinne. :) å regne ut eksaskt lar seg ikke gjøre ut ifra bare sikringen uansett hvordan man prøver å regne ut, men det kan gi deg en pekepinne i riktig rettning. men denne var jeg ikke helt med på: "en annen velkjent merke leverer 1000watt men bare i nøyaktig 4ohm, hvis impedansen faller noe under så faller også effekten ganske drastisk...". mulig jeg er litt (veldig) trøtt nå, men. effekten skal vel ikke falle betydelig når impedansen blir lavere? men kunne ikke sakt meg mer enig i det siste du sa. du får det du betaler for. å det har jeg merket selv flere ganger også nå, hehe. :) :) en forsterker som har få switch transistorer jobber nesten maksimalt for å levere nok spenning/strøm og så lenge impedansen som kobles til utgangene er "stabilt" så vil det fungere med forventet/oppgitt effekt, greie er når impedansen synker så vil switch transistorene bli overbelasted og generere mer varme da de prøver å kompensere for spenning fallet ved å øke sw frekvensen, når de blir varme senkes frek igjen med lavere utgangs spenning til utgangs transistorene som resultat. :klovn: De fleste switch mode strømsforsyninger har en minimuns strøm trekk som kreves for å holde den sekundare spenningen stabil og i tilleg er jo kondensator banker som må holdes oppladet konstant... så, flere kondiser på sekundar side=høyere hvile strøm=mer strøm reserver=høyere pris pga flere komponenter eller mer kvalitet på nevnte.... ;) ved 2 ohms impedans ble efekten mindre enn halvert men "verst" er det faktum at forsterkeren får extrem dårlig kontrol på elementen... derav de fleste tror at en "liten forsterker" med mindre effekt enn effekten som høytallerne tåler er "for lite" til høytaleren og derfor den låter "slapp og treigt".... :wonder: :D :titties: Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Koffe Skrevet September 26, 2006 Rapporter Share Skrevet September 26, 2006 Ordet digitale forsterkere blir så mye misbrukt at jeg blir kvalm. En ekte, 100% digital forsterker måtte i såfall ha digitale innganger (optisk, koaksial) og forsterke signalet for dermed å gi et digitalt signal ut med større amplitude.. Dvs, at det kan i bunn og grunn gjøres med en enkelt krets,, et relè. men folkens.. LYD ER IKKE DIGITALT! Lyd kan beskrives som "en sterkt modifisert sinuskurve" og har ingenting med digitalt å gjøre. Digialt er "på" og "av" i sekvenser. Men det er her min kunnskap slutter og andre må fortelle meg hva "ice" teknologien går ut på.. Vil det si at lyden faktisk er digial, men disse "av" og "på" pulsene er raske og med avpasset lengde slik at faktisk sluttresultatet blir "Lyd" ? En høyttaler skal spille både positive og negative halvperioder, men hvordan kan dette gjøres digitalt? 1,0 -1 ?? :) Siter 2x Stroker 15" - 138,4 dB Pioneer TS-W5000SPL - xxx,x dB Ma audio HC 4002 - 4000W RMS @ 1Ohm 14,4V Student - 3. år Elektroingeniør Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet September 26, 2006 Rapporter Share Skrevet September 26, 2006 :) en forsterker som har få switch transistorer jobber nesten maksimalt for å levere nok spenning/strøm og så lenge impedansen som kobles til utgangene er "stabilt" så vil det fungere med forventet/oppgitt effekt, greie er når impedansen synker så vil switch transistorene bli overbelasted og generere mer varme da de prøver å kompensere for spenning fallet ved å øke sw frekvensen, når de blir varme senkes frek igjen med lavere utgangs spenning til utgangs transistorene som resultat. :klovn: De fleste switch mode strømsforsyninger har en minimuns strøm trekk som kreves for å holde den sekundare spenningen stabil og i tilleg er jo kondensator banker som må holdes oppladet konstant... så, flere kondiser på sekundar side=høyere hvile strøm=mer strøm reserver=høyere pris pga flere komponenter eller mer kvalitet på nevnte.... ;) ved 2 ohms impedans ble efekten mindre enn halvert men "verst" er det faktum at forsterkeren får extrem dårlig kontrol på elementen... derav de fleste tror at en "liten forsterker" med mindre effekt enn effekten som høytallerne tåler er "for lite" til høytaleren og derfor den låter "slapp og treigt".... :wonder: :D :titties: ok, da er jeg med. tenkte ikke over det i farten, hehe. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet September 26, 2006 Rapporter Share Skrevet September 26, 2006 :D da kan jeg nevne at det er 2 måtter å oppretholde/øke effekten: øke tilgjengelig strøm ved feks øke tversnitt på sek viklingen i toroiden eller øke tilgjengelig spenninge ved å øke antall viklinger i toroiden.... forkjell? større tversnitt mer strøm ved lavere impedanser=effekten økes/dobles ved halvert impedans.... høyere spenning mer effekt ved høyere impedanser enn 3 ohms da spenningen over lasten økes... :wonder: sorry OT....:hellothere: Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjellpell Skrevet September 27, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 27, 2006 Takk for mange svar! Usansynlig flinke dere er! Beklager missbruket av ordet digital :klovn: Nå er jeg blitt skeptisk til å bruke en "D" monoblokk! Noen som har noen gode forslag på en monoblokk/2kanaler som kan drive 1 stk sub som tåler 600W RMS ? Skal drives i 2 ohm! Er fint om merket er JL, Soundstream, Pioneer, RF eller Kicker. Men andre ting går også! Sleng ut forslag! Makspris er vanskelig å oppgi, men de merkene jeg har nevnt gir vel en pekepinn på hvor jeg vil i pris. Dette er vel igrunn litt OT menmen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeemerZ1 Skrevet September 27, 2006 Rapporter Share Skrevet September 27, 2006 Ingen grunn til å være skeptisk til klasse D :) Vær heller litt skeptisk til "billigmerker". Siter Mvh Stian Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB. Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjellpell Skrevet September 27, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 27, 2006 Hehe ok:) Ser på en Kicker SX650.1 "D" Er denne ok tror du/dere? Kikket også litt på audison LR.x erfaringer med disse? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vegardrs Skrevet September 27, 2006 Rapporter Share Skrevet September 27, 2006 hva er en impedans?:P eller er det kanskje litt vanskelig å forklaretil folk som ikke er helt inne i det? :) Siter Biler nå: Volvo 740 turbo og MB C180 Anlegg: DD 9515, DD 2510, DD M3, Hifonics Brutus 2000 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
240PWR Skrevet September 27, 2006 Rapporter Share Skrevet September 27, 2006 OK vet ikke hva folk har sagt til nå, men hoved forkjelden mellom Vanlig og Digital forsterker er at den digitale bruker mindre strøm til å levere samme trøkk. Ettersom den digitale bruker mindre strøm så vil den ha strøm tilgjengelig når den trenger det lille ekstra trøkket. Siter Kriss There’s A Li’l Bit Of Pirate In All Of Us!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet September 27, 2006 Rapporter Share Skrevet September 27, 2006 Hvorfor svarer du da i en tråd, om ikke du vet hva folk har svart til nå? :wonder: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeemerZ1 Skrevet September 27, 2006 Rapporter Share Skrevet September 27, 2006 hva er en impedans?:P eller er det kanskje litt vanskelig å forklaretil folk som ikke er helt inne i det? :) Impedance - the opposition of a circuit or speaker to ac current; the combined effect of a speaker's resistance, inductance, and capacitance that opposes the current fed to it. It is measured in ohms and varies with the frequency of the signal. Noen andre vanskelige ord her kanskje: Resistance (Re) - in electrical or electronic circuits, a characteristic of a material that opposes the flow of electrons. Speakers have resistance that opposes current. Inductance (L) - the capability of a coil to store energy in a magnetic field surrounding it. It produces an impedance to an ac current. Inductors are commonly used in audio as low pass crossovers. Siter Mvh Stian Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB. Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxhp Skrevet Desember 8, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2007 husk at sikrigen er overdimensjonert Siter KJør klasse kjør stil, kjør japsebil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg