Gå til innhold

Gåen fordeler

Ranger emnet


motherofallbombs

Anbefalte innlegg

Fikk bilen min tilbake fra verksted idag og diagnosen lød, gåen fordeler. Ny vil koste meg 5900,- sa de.

 

Har ikke særlig mye peil på bil, men etter å ha studert en tegning mener jeg å huske at fordeleren består av en stålsylinder med en aksling stikkende ut i ene enden... et fordeler lokk, en rotor, litt krims krams og ledninger og sånt. Alt det sistnevnte her er jo slitedeler man får for 50 spenn på biltema!? Og hvordan kan et stålrør med tilhørende sylinder bli ødelagt???? Hva får man da enkli for 5900???? (halvparten av hva jeg betalte for bilen)

Saab 900 Turbo, wheelspin might occur at any gear.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, nå kommer det selvsagt an på hva slags bil og motor det er snakk om, men fordelerens innmat kan være vesentlig mer nyansert enn du beskriver. Begynn med å fortelle oss biltype, årsmodell og motortype du bombemamma.

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gjenspeiler ikke nødvendigvis deleprisen hva det koster å lage delen. Fordeleren din inneholder sannsynligvis et giverhjul og sensor til den elektroniske tenningen og er du riktig uheldig så inneholder den også sentrifugalmekaniske for forskyving av tenningstidspunktet etterhvert som turtallet øker, for ikke å snakke om vakuummekanisme for forskyving av tenningstidspunktet ved varierende belastning (og dermed varierende vakuum).

 

Saab var jo ganske inovative på åtti-tallet, så det er ikke godt å si hva for slags riff-raff de kan ha stappet ned i fordeleren, men det kan være mulig å demontere den og reparere eller bytte ut de ødelagte delene, uten at det er så lett å spå for en Volvo-fyr som meg. Å få tak i en brukt fordeler hos høggeren er vel det enkleste alternativet, og på f eks http://www.bildelsbasen.se burde det kry av slike fordelere.

 

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår