Gå til innhold

Hjelp! Kondensatorvelg?

Ranger emnet

TheMadDog

Anbefalte innlegg

Hvor stor kondensator trenger jeg?

Kjører en Cerwin vega Stroker 15" 1200W Rms

Drevet av en Phoenix Gold Monoblokk 1500W (1x500 @ 4 Ohm)

Phoenix Gold 6x9 200-300W Rms?

Phoenix Gold 400W (2x75 @ 4 Ohm)

Hvor stor kondensator trenger jeg på dette? Vet det skal være 1F pr 1000W, men.. Blir det for grovt og kjøre en 2F på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

personlig ville jeg nok bare spart pengene om du allerede hadde bra batterierer og kabler. da ville jeg heller spart de til kraftigere dynamo, eller enda flere batterier. får aldri nok, hehe :P

men på den andre siden tror jeg rett og slett ikke du trenger stort mer strøm til det annlegget. det eneste måtte være dynamo om lysene blinker når du kjører og spiller musikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Droppe kondensator... javel...

kan noen forklare meg hvorfor? på en saklig måte og ikke noe bedreviter greier som det florerer av her på forumet

Fordi en kondensator lagrer ikke like mye strøm som et batteri f.eks. har sett det flere ganger at en kondensator bare hjelper bittelit, så kommer batteri inn i bildet og alt blir fryd og gammen. Dette er personlige erfaringer, det samme med bedre kabling i motorrom :)

Ta et lite eksempel da, en kondensator til 1000,- lagrer 1F med strøm. Vel og bra! Så tar man et batter til noen hundrelapper mer som lagrer tilsvarende 100F med støm. Batteriet og kondensatoren er like kjappe til å levere strøm. Hva ville DU valgt? ;)

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå ler jeg....

for det første: et batteri har ikke de samme egenskapene x 100.. du kan lade og lade ut et batteri.. det kan en kondensator også.. men 100Farads batterier blir en hybrid..

for det andre: et batteri klarer ikke å levere strøm like raskt

for det tredje: det hjalp hos meg med kondensator og jeg har kablingen i orden samt 3stk batterier 2av dem 50cm med 1/0G kabel (tilsvarer vel 50mm2 kabel tror jeg) fra forsterker

Mitt Opel Astra prosjekt

Listen to your music, not your speakers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lov å le ;)

Batteriet jeg snakket om er ikke dermed 100 ganger bedre, bare lik kapasitet som 100 kondensatorer. Kan man bruke kondensator som startbatteri? neppe :)

Gå inn her for å lese litt.

http://www.kinetikpower.com/hc600.asp

Diverse AGM batterier har lav indre motstad, som da igjen påvirker hvor mye strøm de kan levere.

Farad er bare en målestokk for lagret mengde strøm.

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stor nok kondensator kan fint brukes til å starte bilen ;)

Er litt enig med flere her egentlig... Og ganske uenig med noen :)

Selv om kondensator etter min mening er siste utvei har den en funksjon som ikke noe batteri kan kunkurrere med.

Nettopp det å opprettholde spenningen på 14,4-15 V under pulsene der dynamoen ikke klarer å levere nok strøm.

Skulle likt å sett et batteri som klarer det...

ALLE 12 V batterier vil falle ned til 12,noe V fortere enn subben(e) får så mye som tenkt på å gjøre et stort utslag!

Dette kan i noen oppsett bety mye i forhold til en konstant ladespenning.

Har man derimot forsterkere med regulert strømforsyning, vil ikke en kondensator ha noen betydning what so ever.

Selv om man har en enorm dynamo er det ikke sikkert den klarer å øke strømmen fort nok til at man ikke får et lite spenningsfall.

Dette har jeg ikke fått testet ut ennå, men skal komme med en konklusjon her når jeg har fått montert både dynamo og anlegg :)

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider