Gå til innhold

hvor mye olje i m46?

Ranger emnet

Kristian S.

Anbefalte innlegg

Har et lite problem: Girkassa mi drypper litt olje, så jeg tenkte å sjekke nivået, men skrua i påfyllingshølet er most og ødelagt så den går ikke an å skru ut.

Skrua i tappehølet er fin, så jeg tenkte at jeg kan likegodt bytte olja gjennom det hølet.

Men da må jeg vite hvor mange liter olje som skal være i en m46kasse?

Så jeg kan pumpe inn riktig mengde olje inn i det nederste hølet.

Hvordan olje burde jeg fylle på? Noe som er bedre enn noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan funke det. Pumpe inn med pumpe, trekke ut slangen og holde for fingern over hølet og fylle opp pumpa og fortsette sånn til det er 2,3 liter inni der.

Må måle opp på forhånd og være 2 stk. en til å holde over hølet og en til pumpe.

Kan jo prøve ryggelysmetoden også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

under panseret, på venstre side, rett bak batteriet er det en liten svart tank.. står oil eller power steering elelr noe på det. .Så er det en målepinne på korken.

Takk :) Sjekka det nå, men må si jeg ikke skjønte meg heeelt på den målemetoden som var på pinnen. Jeg tok ut pinnen, tørka av den, putta den ned igjen og skrudde igjen, tok den opp igjen og da var det olje 5-10mm oppover der. Skal det egentlig være olje opp til den pilen som peker nedover?

Tror du for lite olje kan være årsaken til at servo'n så godt som ikke funker og lager en stygg lyd?

Sommerbil: E30 M-Tech 2

Bruksbil: S4 2.7 Biturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :) Sjekka det nå, men må si jeg ikke skjønte meg heeelt på den målemetoden som var på pinnen. Jeg tok ut pinnen, tørka av den, putta den ned igjen og skrudde igjen, tok den opp igjen og da var det olje 5-10mm oppover der. Skal det egentlig være olje opp til den pilen som peker nedover?

Tror du for lite olje kan være årsaken til at servo'n så godt som ikke funker og lager en stygg lyd?

Hvis det er på pinnen, så er det olje i omløp, så det burde ikke være feilen...

Hos meg skjedde det samme flere ganger (på 940`n...), og da var det servo-reima som var slitt og litt slapp...

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er på pinnen, så er det olje i omløp, så det burde ikke være feilen...

Hos meg skjedde det samme flere ganger (på 940`n...), og da var det servo-reima som var slitt og litt slapp...

Ja, men jeg kjøpte ny servoreim og stramma den skikkelig i vinter, så det kan heller ikke være problemet. Er irriterende når det er sånn da jeg vet at jeg egentlig bare kan bruke pekefingeren hvis servo'n hadde funka som den skal.

Sommerbil: E30 M-Tech 2

Bruksbil: S4 2.7 Biturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider