Gå til innhold

Dette kan sikkert dere alle, men ikke jeg =)

Ranger emnet

Cadden

Anbefalte innlegg

Ok, skal gå rett på sak!

Når min Sub, en Audiobahn aw1200x ting har 700rms watt, trenger den en forsterker som da drar den i 700watt RMS? for nå har jeg kobla den i 4ohm på 350rms, mens en kompis mente dette var "bad"! Uten at han kunne redgjøre for hvorfor! Vil jeg få mye medre bass om jeg fyrer den i 2ohm med samme forsterker "det er en monoblokk"! Bør jeg kjøpe en større forsterker ? "er forvirra jeg ass, elektronikk er faen ikke latt"

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for kjapt svar, Det er ei monoblokk ifra Lightning Audio (ukjent?) =)

Men det står på pakka til forsterkeren at den fyrer 250 @ 4ohm og 350 @ 2ohm! Men det er bare 1 channel (mono) så ossen velger jeg mellom disse to?

Har det også noe å si hvordan jeg har kobla subben, som i inne i kassen =)?

Takker for svar, trenger mye hjelp nytt element for meg dette!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: en sub HAR ikke watt, den har en øvre grense for hva den tåler, termisk og mekanisk.

Second of all... En større forsterker vil ha mer kontroll på elementet og du kan spille enda litt høyere.

å koble den i 4 ohm betyr at bare en spole er koblet til. Hva slags forsterker er dette? Om forsterkeren støtter det, ville jeg koblet den i paralell slik at du havner på 2 ohm.

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken sub har du? Hva er den komplette betegnelsen på elementet, altså? Ja, det har med hvordan du kobler elementet. Dersom du har to plasser å koble ledninger (dobbel talespole) er du på gang med noe her!

BMW e36 318ia

Nissan Primera 2.0GT

Lexus IS 200 TIC solgt

Renault Laguna 2.0 RT solgt

If I gave a shit, you'd be the first to get it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Null problem. Du kan kople det elementet i 2 ohm og yte litt ekstra til elementet. Det kan hende du merker forskjell der, ja.

1_4ohmDVC_2ohm.gif

Slik som bildet ditt sier, er det kobla "as we speak" =)

Tenker meg det er i 2ohm som det er jeg da ? Ville du ha oppgradert til en kraftigere forsterker, eller ville det vært å smøre smør på flesk (som farmor ville sagt)!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Jeg ville ha kjøpt en bra forsterker, det er jo ikke tvil om at man heller skal ha for mye forsterker enn for lite. jeg har alltid kjøpt forsterker for mesteparten av pengene og kjøpt "billigere" elementer

BMW e36 318ia

Nissan Primera 2.0GT

Lexus IS 200 TIC solgt

Renault Laguna 2.0 RT solgt

If I gave a shit, you'd be the first to get it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er omvendt?

Det jeg quotet kanskje... (med unntak av "Hvillken forsterker?")

4 Ohm er høyere motstand enn 2 Ohm.

Høyere motstand -> mindre effekt!

U = R x I

P = I x U

P = U/R x U

Skjønner?

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider