Gå til innhold

Tjuvtriks for bittelitt mere gamp

Ranger emnet


jones

Anbefalte innlegg

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Riktig advance på fordeleren, den tenker jeg at det ikke er mangen her inne som har gjort noe med :-)

 

Høyest mulig tenning, selfølgfelig innenfor rimelighetens grenser da.

 

BTW, korekt lengde på headersene gir så og si ingen effekt viss det ikke er snakk om en seriøs highperformance motor. Kilde: Dynotestet av HotRod Magazine.

 

Og ikke bare riktig åpning på pluggen men også like viktig RIKTIG plugg.

 

Skikkelig coil.

 

Skikkelige plugledninger.

 

Bra luftfilter.

 

Headerwrap.

 

Et dobbelt 2,5" motstands fritt eksosanlegg holder til 700hk.

 

Crossover pipe som nevnt tidligere gir et bredere dreiemoment register, men lite med hester.

 

Forgasser spacer, testet opp og ned i mente, har aldri tapt effekt, av og til små effekt økninger av og til store.

 

Den beste oppgraderingen man kan gjøre, (ikke akuratt noe enkelt tjuv triks da men) er kam bytte, kjøp et nytt kamsett med fjærer, løftere og hele sjiten, den billigste måten å trimme den gammle støpejernsvinkelen på. BASTA!!!

 

LYSTGASS, så og si alle V8`ere av amerikansk fabrikat tåler et 100hk shot med gass så lenge tennings kurven (advancen) blir justert riktig og at motoren er i ok stand, innstallasjonen er riktigt utført og normalt folke vett med "go fast" knappen.

 

Til dere med lett trimma motor å orginal automat kasse, KJØP STALLSPEED CONVERTER, kan øke aksen og enkelheten med burning så mye at du vil tro du hadde 100hk mer i motoren. (alt under 2500 er for pyser) ;-)

 

En annen ting, trimmer dere mye så ikke glem å forsterke sakene, foreksempel ARP bolter er den billigste forsikringen du kan kjøpe til en motor, og de fleste her ville blitt overasket over hvor mye effekt foreksempel orginal rådene tåler med oppgraderte bolter.

 

Og når det er sagt så er det foresten ikke hk som pleier drepe rådene det er ventilflyt. Jeg vet hvorfor, vet du? Dagens quiz ;-)

 

 

Trimming av motorer er bra for kropp og sjel, så lenge det blir gjort skikkelig den FØRSTE gangen ;-)

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg byttet eksos potte på Astroen erstattet jeg den originale med en Dynomax Super Turbo potte og bygde om fra 2,5 til 3" enkelt anlegg fra potta og bakover. Dette gav merkbar effektøkning og litt lavere forbruk.

Potta gikk forøvrig greit gjennom EU kontroll.

 

Såkalt Y pipe gir bedre effekt en crossover/ H-pipe eksos. Wheels Magazine testet dette på en Challenger for etpar år siden og det gav svært bra effektøkning. I visse deler av registeret økte effekten med ca 20 hk. Husker ikke om det var på topp. Mener også å huske at den bilen var ganske trimmet allerede.

 

Når det gjelder gearkasse, oppleves gjerne manuell kasse som "råere" av mange enn automat på en ellers lik motor. Drivstoff forbruket går gjerne litt ned også. Hvorden vekten er vet jeg ikke, men T-56 kassa mi veier rundt 70 kg inkl. clutch.

 

Selv en fintunet forgasser kan desverre ikke måle seg med innsprut når det gjelder nøyaktighet. Det er f.eks årsaken til at kombinasjonen forgasser og 3-veis katalysator ikke går. Katalysatoren er avhengig av eksakt korrekt blanding hele tiden ellers brenner den. Det klarer ikke forgasseren uten ukentlig tuning og hvem gjør det?

Men om disse små marginene har særlig innvirkning på effekt/ forbruk er jo en annen sak.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Riktig bensintrykk på innsprøytning. Ofte er trykket for lavt originalt. Monter måler og justerbar regulator og let deg frem på nettet etter anbefalt trykk for din motor/insprøytning.

 

- Hvis du har MAF (luftmengdemåler), fjern nettingen foran/etter denne

 

- Sjekk om luftfilterboksen har masse pysete dempinger :D Skjær disse ut

 

- Bypass kjølevannet forbi throttlebody'en for å unngå å varme opp denne unødvendig. (Kan være greit å drite i å gjøre dette på en bil du bruker hele året ;))

 

 

;)

Ken

- 86 IROC ragtop mods..

- 01 520IAT

- 99 Golf ugh...

X 95 Tahoe Sport mods..

www.chevyworld.net/blog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innsprøytning gir også bedre gassrespons.

 

i alle tilfeller? hadde en dart for ikke så lenge siden med en 340 motor, og en 600 holley på topp! den hadde den raskeste gassresponsen både jeg, og de fleste som noen gang var borti bilen hadde opplevd! nesten som en r-sykkel, samt at tidligere hadde vi en 408 stroker chrysler motor, med sds injection system (simply digital systems) denne var ikke i nærheten av forgasseroppsettet på 340`n

 

Mulig det kan ha hatt med slaglenge osv da 340`n var 4,070 x 3,31 slag og bor, og 408`n var 4,030 x 4.00..

signaturregler: www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i alle tilfeller? hadde en dart for ikke så lenge siden med en 340 motor, og en 600 holley på topp! den hadde den raskeste gassresponsen både jeg, og de fleste som noen gang var borti bilen hadde opplevd! nesten som en r-sykkel, samt at tidligere hadde vi en 408 stroker chrysler motor, med sds injection system (simply digital systems) denne var ikke i nærheten av forgasseroppsettet på 340`n

 

Mulig det kan ha hatt med slaglenge osv da 340`n var 4,070 x 3,31 slag og bor, og 408`n var 4,030 x 4.00..

 

 

Av de motorene jeg har vært borti med først det ene, og deretter det andre, så har innsprøytning gitt en motor som kommer raskere opp i turtall. Spessielt hvis forgasseren ike er riktig innstillt.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår