Gå til innhold

Larsen-Racing`s Volvo 242. Prosjekt Strøken

Ranger emnet

Volvo240TurboInercooler

Anbefalte innlegg

Texascom: Skal lakkeres innvendig ja, samme finish inni som utpå. Blir noe i samme linje som din innvending. Bare jeg har et orginalt Volvo bur som skal inn. Vil helst ha orginalt dashbord og varmeapperat og:)

Prøver å jobbe så mye jeg kan med den, er jo hjemme 3 uker og på jobb 2 uker, så må jo ha noe å drive med når jeg er hjemme. Denne gangen er jeg hjemme 4 uker.

Toyparts.no: De mener visst at 7M er en grei motor. Men ut fra det jeg har hørt fra dere så kommer jeg aldrig til å ha en bil med 7M motor i.

har et par ting jeg kan fylle inn her

7mgte motoren er ingen dårlig motor når det kommer til trimming, man tar ut 500+hk uten å slite alt for mye med det, mange (innkludert meg) sier at 7mgte motoren er alt for dårlig på trimme på, dette har sine grunner, jeg har holdt på med disse motorene i snart 7 år og føler at jeg vet hva jeg snakker om når det kommer til 7m motor.

Problem nummer 1 oljesystem

Bypassventil for oljesystemet er alt for dårlig og har ca 1% virkning på kald motor, vi har faktisk kjørt 7m motoren uten oljefilter på kald motor, dette fordi at det med tiden henger seg opp og dermed går oljen ufiltrert rundt i motoren.

Det er stort sett ingen som gidder å betale det det koster for å få et skikkelig oljesystem på motoren fra dag 1, hadde de investert i det så hadde problemet vært løst.

Problem nummer 2 veivaksel

I veivakselen er det 7 brako skruer som går an å demontere, dette er det ingen som gjør, de vasker veiven på vanlig måte og monterer den inn igjen, motoren går en mnd eller 2 så dør den igjen, og 7m motoren får enda et dårlig rykte, denne veiven mener jeg personlig at toyota har konstruert slik fordi at de var smertelig klar over problemet med det dårlige olesystemet og dermed laget kanaler i veiven.

Inni disse kanalene bak skruene finner man tettpakket med gammel koks og dritt, om dette ikke fjærnes under overhaling så betyr det ras etter kun kort tid da gammel dritt vil bli løst opp av frisk ny olje samt kjemikalier som er brukt under sliping, maskinering og rengjøring av veivaksel.

Problem nummer3 Blokken

Blokken er det lite eller ingen problemer med, det vi har sett oppigjennom som er en gjennganger er tæringer på blokken rundt kjølekanaler, dette medfører stort sett at blokken må slipes, og det kommer av for dårlig vedlikehold samt for lite frostvæske, et annet problem med de er at stålet rundt boltene har løftet seg, noe som også medfører sliping, når man sliper blokken under overhaling er min erfaring at den da er død, og stålet vil ikke løfte seg igjen..

Problem nummer4 toppen

Ingen kjente problemer egentlig, kun om den er kokt ihjel da sprekker toppene, noe slite kammer, dette kommer stort sett av dårlig oljesystem og dårlig vedlikehold samt dårlig olje.

Problem nummer 5 Toppakning

Disse er som kjent meget dårlige, det største problemet er at toyota har valgt å kjøre samme pakning på na og turbomotor, pakningene er allerede for dårlige til sugemotoren og iallefall til turbomotoren.

håper dette er til litt hjelp for de som velger å overhale selv.

I bunn og grunn, kjøp et skikkelig oljfiltersystem så har du motoren lenge.

Dett e r i utgangspunktet ting som burde vært helt unødvendig å gjort på en motor, en annen ting er st den er dyrere å bygge opp i forhold til å kjøpe en god 1jzgte eller en 2jzgte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg prøver meg på 7m-gte motoren jeg driver å overhaler i år, så tror jeg den blir byttet ut med 1jz-gte eller 2jz-gte til neste år.

Toyparts.no: Har du noe tips om et bra oljefilter system?? Å åssen pleier du å vaske veiva? tenker da på inni umbrako kanalene

Volvo 945 LT

Volvo 242 L - 2,6L N/A "Go bilen"

Volvo V70 TDI - www.garaget.org

Volvo 242 B20 - Til salgs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...