Gå til innhold

Sierra 2.9i: Sierra 1,6L - ombygging og restaurering

Ranger emnet

sierra 2.9i

Anbefalte innlegg

DSC00056.jpg

Hei! Jeg fikk en Sierra 1,6L av foreldrene mine for en tid tilbake siden. Den er lakkert grønn som vist på bildene. Jeg fant fort ut at det skulle gjøres noe mer med bilen, blandt annet et motorbytte + freshe opp utseende.

Det er en del som må gjøres med bilen, selv om fattern hadde lakkert den, så er lakken meget dårlig nå. Så jeg har mye å ta meg til på denne streveren.

Bilen har fått, og skal få en del oppgraderinger osv. Har i tankene en artig lekebil både vinters og på tørt føre.

Noe som er sikkert er at jeg har holdt på en del med bilen, og den blir aldri ferdig, så jeg vil dele det jeg gjør med dere her inne på forumet (søskenbarne mitt sa jeg MÅTTE legge ut :D )

Motor:

1,6L ble først byttet ut mot en 2,0IS motor. Nå er IS-motoren byttet ut mot en 2,9i motor fra Scorpio, som jeg håper gir enda mer glede!

Har liggende to nok så store koniske filtre som skal på + at jeg har turbo drømmer. Tiden vil vise :wonder:

Har også tatt girkassen fra en Scorpio 2,4, og vurderer å dreie av litt på svinghjulet.

Felger:

Fikk et sett med felger av brodern, 18" som har stått på en Passat og en Audi A4.

Kan hende jeg må gå ned fra 225/40 til 215 og kanskje det blir 35-profil.

Understell:

Kjøpte en Scorpio 2,4, og har tatt understellet fra denne, så byttet ut slik at jeg har boltsirkel til Scorpio.

Senking og slikt blir det også, men kommer videre til dette.

Har byttet de store foringene bak med aluminiumsforinger, bilder kommer.

Andre ting:

Ellers har jeg gjort mye, kommer inn med mer bilder og forklaringer på ting og løsninger jeg har gjort. Blir en del å skriv nå, men mer kommer senere i kvell/natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skal komme med mer bilder. Det blir litt deling på hvem som skriver med denne brukeren. Er ikke jeg som eier bilen som skriver nå, men er med på å mekke på den når man har tid.

Eieren kommer med litt mer info senere, men jeg skal hive ut bilder nå med noen forklaringer.

Har selv tro for at dette blir en rå bil, og han har "store" planer om turbo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under lakkeringen av motorrommet.

Motorrommet ble malet svart når IS-motoren skulle inn. Så kom planene om 2,9i, og lakkering av motorrommet med lakksprøyte.

Gledens dag når denne skulle inn til fordel for 1,6literen!

ismotor.jpg

men...

Her er IS-motoren på tur ut, og dere kan se hvor dårlig malingsforsøket er.

demonteringavismotor.jpg

Motorrommet ble skrapet, pusset osv. før jeg gikk over med lakksprøyta.

rettfrlakking.jpg

underoppussing.jpg

Her er bilder fra et ferdiglakket motorrom, bildene taler for seg selv.

motorromnylakka.jpg

nylakka.jpg

forresten, her er 2,9i'en.

2-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle hive ut litt sånn diverse bilder fra utsiden av bilden.

Tok en del bilder i vinter av bilen med Cossie-framfanger og grill, XR4i sideskjørt og bakfanger + "skjermutbyggere" el hva man skal kalle det, bygger litt ut, men ikke noe dramatisk, finere er det iallefall.

Her er Cossie-fangeren og grillen. Ble en stor forbedring fra det orginale.

1.jpg

Skrått bilde av bilen, her kan gammelfelgene skimtes. De er nå solgt, men likte de meget godt. Har en venn/søskenbarn som er kresen på felger, og disse falt i smak hos han.

3.jpg

gammelfelgan.jpg

Liker XR4i skjørtene, men det som skal på dørene blir ikke montert. Liker det mye mer uten, og kjenner flere som er enig. Slik blir nå det.

4.jpg

7.jpg

6.jpg

5.jpg

8.jpg

9.jpg

prvemonteringavcossifangar.jpg

mesuggehjulkaplsa.jpg

littsnyifelganetteretliteuhell.jpg

littsnyifelganetteretuhell.jpg

gittmelittsny.jpg

gammlefelgan.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fargen er fin! Men blir kanskje byttet til en lilla-farge eller til en blåfarge. For lakken er så slitt, og han er lei denne grønnfargen. Dere kan skimte en Gelenderwagen, samme farge, så da skjønner vell noen at det er litt kjedelig. Forresten til de som har skrevet PM, får dere ikke svar så kommer de! Har sendt mld til eieren, så han svarer etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pen bil. Når vi kommer til 2.9en ville jeg vel heller gått for 2.0i... men men. Blir glad når jeg ser folk tar vare på disse bilene. Som jeg pleier å si, ville heller brukt en ny merce enn en 3dørs sierra i bilcross! Begynner å minke på dem nå.

Nissan Primera SRi 1996

X-BMW 520i 1991 X-Volvo 745 GLT 16v 1990 X-Volvo 360 STING 1988 X-Volvo 740 GL 1986 X-Volvo 245 gl 1991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kanskje gjort meg litt uforstått! Denne skal ikke i noe bilcross. Han er for glad i 3-dørs, så denne skal behandles godt. Den skal bli mer en gateracer!

Grunnen til at han gikk over til 2,9i var det han betalte for motoren, og da var det ikke vits å tenke seg om.

Jeg fatta at den ikke skal i bilcross. Sier at jeg liker disse bilene så bra at jeg heller ville grapsa ei ny merce eller no i BC en å tatt en 3dørs.. sett en del som har gjort det, å blir forbanna av synet. Godt dere passer på den

Nissan Primera SRi 1996

X-BMW 520i 1991 X-Volvo 745 GLT 16v 1990 X-Volvo 360 STING 1988 X-Volvo 740 GL 1986 X-Volvo 245 gl 1991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatta at den ikke skal i bilcross. Sier at jeg liker disse bilene så bra at jeg heller ville grapsa ei ny merce eller no i BC en å tatt en 3dørs.. sett en del som har gjort det, å blir forbanna av synet. Godt dere passer på den

Okay, hehe, er litt stressa nå. Skrive her + jeg venter svar på arbeid, så alt går i surr til tider.

Men fint å se at det er flere som er intressert i Sierra (3dørs).

Lenke til kommentar
Del på andre sider