Frank S. Skrevet August 12, 2003 Rapporter Share Skrevet August 12, 2003 Hei. Noen som har noe info om montering av dumpventil på en audi a4 1,8t. Bilen er chippet og har rett under 220hk(målt på rulle). Vil det gi mye lyd med en dumpventil på denne bilen eller? Hvor selger de billige dumpventiler som gir bra med lyd? mvh Frank Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet August 14, 2003 Rapporter Share Skrevet August 14, 2003 ikke monter en som slipper i friluft da dette vil forvirre innsprut systemet på audien din. dette har vært diskutert hundre ganger på forskjellige forum.. beste er å ha en som resirkulerer lufta noe ala den orginale. etter min mening er den orginale grei nok hvis den ikke er slitt.. Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
villejan Skrevet August 15, 2003 Rapporter Share Skrevet August 15, 2003 Hva mener du om at du ikke skal velge en dumpventil som dumper i friluft? Er liksom ikke det meningen med den da. Fjerne "overtrykket" i turboen? Hva ligger prisen på dumpventiler... skal kjøpe meg en A4 turbo, så jeg bare lurte? Siter VW Bora 2000 mod. 1,6 highline. 18" ASA DM3, KW Inox justerbart senk. Ramair....gir vel 50 hk mere???:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirikoo Skrevet August 15, 2003 Rapporter Share Skrevet August 15, 2003 Originally posted by villejan Hva mener du om at du ikke skal velge en dumpventil som dumper i friluft? Er liksom ikke det meningen med den da. Fjerne "overtrykket" i turboen? Hva ligger prisen på dumpventiler... skal kjøpe meg en A4 turbo, så jeg bare lurte? nei, det er like greit å dumpe luften inn før turboen igjen. Poenget er å unngå trykkstøt når man går av gassen med fullt trykk. Ventiler koster fra 500 spenn for de enkleste resirk ventiler, til 4-5000 for de verste. Siter -97 STi3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
villejan Skrevet August 15, 2003 Rapporter Share Skrevet August 15, 2003 Hva slitasje påfører dump ventilen turboen. Med tilbakeføring til turboen eller uten. Hvor mange kilometer holder en turbo. Synes det er så mange som bytter turboen etter ca. 100000. Er dette normalt? Siter VW Bora 2000 mod. 1,6 highline. 18" ASA DM3, KW Inox justerbart senk. Ramair....gir vel 50 hk mere???:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet August 15, 2003 Rapporter Share Skrevet August 15, 2003 Originally posted by villejan Hva slitasje påfører dump ventilen turboen. Med tilbakeføring til turboen eller uten. Ingen slitasje. Den motvirker slitasje. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Darkstar Skrevet August 15, 2003 Rapporter Share Skrevet August 15, 2003 Hvis du bytter ut den orginale resirkulering ventilen med en ny i aluminium, for eksempel en Forge ventil! Vil det bli noe forskjell i lyden da? Eller er det bare holdbarheten på ventilen som øker? Siter 07' Audi A3 Sportback 2,0 TDI X - 96' Audi S6, X - 92' Mazda 323 GT-R, X - 99' Passat 1,8T Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
funkes Skrevet August 16, 2003 Rapporter Share Skrevet August 16, 2003 Originally posted by villejan Hva slitasje påfører dump ventilen turboen. Resten av motoren (ventiler, kat etc) er en annen sak :) Siter . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet August 16, 2003 Rapporter Share Skrevet August 16, 2003 en dump valve vil normalt ikke påføre turboen slitasje så lenge den ikke slipper trykket for sent. dvs at fjøra er så stram at vakuum et ikke greier å løfte membran eller stempel fort nok og det vil bli et unormalt høyt trykk inn i turbo/intercooler/slanger..Mottrykket som kommer kan sammenlignes med å stenge en vannkran fort, da vil en høre lyd i røret.. Ofte er mottrykket opp til 5 ganger ladetrykk, men veldig korte impulser.. De justerbare dump ventilene burde dermed justeres slik som de orginale. Bailey har en justerbar hvertfall.(stempel ventil). En annen ting er at ventilen er egentlig plassert på feil side på de fleste turbobiler. burde sitte så nært gass-spjeld som mulig for da slipper en å sende trykket gjennom intercooler osv... Sierra cosworth rs 500 har ventilen plassert riktig og med slange/rør bort til luftfilteret igjen.. Etter min mening er det ingen grunn til å gjøre noe med dette systemet før en trimmer endel. den orginale gjør jobben ganske greit.. mvh kjetilr Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frank S. Skrevet August 16, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 16, 2003 men de fleste er vel ute etter lyden. Det er i hvertfall grunnen til at en kamerat av meg vil ha en på sin audi 1,8t Hvilke merker gir rå lyd? pris? Er det vanskelig å montere? Lyden er halve opplevelsen frank frasal@online.no Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet August 16, 2003 Rapporter Share Skrevet August 16, 2003 Be ha montere åpent luftfilter, gir nok lyd. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eivindw Skrevet August 17, 2003 Rapporter Share Skrevet August 17, 2003 Originally posted by Kjetilr ikke monter en som slipper i friluft da dette vil forvirre innsprut systemet på audien din. dette har vært diskutert hundre ganger på forskjellige forum.. beste er å ha en som resirkulerer lufta noe ala den orginale. etter min mening er den orginale grei nok hvis den ikke er slitt.. Det har vært diskutert hundre ganger, men har vi egentlig fått noe endelig bevis for at dette er skadelig for motoren. Hva er det avgjørende beviset? Nøyaktig hva blir ødelagt og hvorfor? Hvorfor tåler "alle" andre motorer det? Skulle gjerne hatt en link eller noe til den tråden/forumet/siden som oppklarer dette en gang for alle.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
funkes Skrevet August 17, 2003 Rapporter Share Skrevet August 17, 2003 Originally posted by eivindw Det har vært diskutert hundre ganger, men har vi egentlig fått noe endelig bevis for at dette er skadelig for motoren. Hva er det avgjørende beviset? Nøyaktig hva blir ødelagt og hvorfor? Hvorfor tåler "alle" andre motorer det? Skulle gjerne hatt en link eller noe til den tråden/forumet/siden som oppklarer dette en gang for alle.. Det er jo fordi luftmassemåleren registrer luften, og registerer ikke at luften forsvinner. Derfor gir den for mye bensin og soter motoren? Siter . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet August 17, 2003 Rapporter Share Skrevet August 17, 2003 Originally posted by eivindw Det har vært diskutert hundre ganger, men har vi egentlig fått noe endelig bevis for at dette er skadelig for motoren. Hva er det avgjørende beviset? Nøyaktig hva blir ødelagt og hvorfor? Hvorfor tåler "alle" andre motorer det? Skulle gjerne hatt en link eller noe til den tråden/forumet/siden som oppklarer dette en gang for alle.. spørsmålet om noe blir ødelagt er jeg ikke sikker på, men det som skjer er at en slipper ut luft som har passert gjennom luftmengdemåleren.. Om det er bra eller ikke er ikke jeg kompetent til å svare på, men for meg virker det da som om motorstyringa kan bli litt forvirret.. Blir oxo feil hvis en monterer en dump valve med ett stempel da den vil suge falsk luft inn i motoren da vakkumet løfter stempelet opp ved tomgang og uten ladetrykk... skal en montere så ikke bruk membran eller ett stempels ventiler.. Har selv lagd flere typer og testet og de med to stempler er absolutt å satse på da en ikke vil få u oppmålt luft inn i systemet pluss at en slipper å få uren luft inn.. men vil jo uansett slippe ut oppmålt luft mengde når det slippes ut overtrykk... Har aldri testet dette på audi, kun sierra cosse og som kjent har den etter min mening ett system som tillater dette da den ikke har luftmengde måler... Kunne vært artig hvis noen testet dette på rullende landevei og overvåket blandingen i motoren og sett om det ble forandring. mvh kjetilr som har skiftet kam reim på 1.8t og er lei av å skru.. greit nok, men mye jobb å justere inn fangern osv igjen... Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.