Gå til innhold

Dumpventil på Audi a4?

Ranger emnet


Frank S.

Anbefalte innlegg

ikke monter en som slipper i friluft da dette vil forvirre innsprut systemet på audien din. dette har vært diskutert hundre ganger på forskjellige forum.. beste er å ha en som resirkulerer lufta noe ala den orginale. etter min mening er den orginale grei nok hvis den ikke er slitt..

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du om at du ikke skal velge en dumpventil som dumper i friluft? Er liksom ikke det meningen med den da. Fjerne "overtrykket" i turboen?

Hva ligger prisen på dumpventiler... skal kjøpe meg en A4 turbo, så jeg bare lurte?

VW Bora 2000 mod.

1,6 highline. 18" ASA DM3, KW Inox justerbart senk. Ramair....gir vel 50 hk mere???:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by villejan

Hva mener du om at du ikke skal velge en dumpventil som dumper i friluft? Er liksom ikke det meningen med den da. Fjerne "overtrykket" i turboen?

Hva ligger prisen på dumpventiler... skal kjøpe meg en A4 turbo, så jeg bare lurte?

 

nei, det er like greit å dumpe luften inn før turboen igjen.

Poenget er å unngå trykkstøt når man går av gassen med fullt trykk.

 

Ventiler koster fra 500 spenn for de enkleste resirk ventiler, til 4-5000 for de verste.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en dump valve vil normalt ikke påføre turboen slitasje så lenge den ikke slipper trykket for sent. dvs at fjøra er så stram at vakuum et ikke greier å løfte membran eller stempel fort nok og det vil bli et unormalt høyt trykk inn i turbo/intercooler/slanger..Mottrykket som kommer kan sammenlignes med å stenge en vannkran fort, da vil en høre lyd i røret.. Ofte er mottrykket opp til 5 ganger ladetrykk, men veldig korte impulser..

De justerbare dump ventilene burde dermed justeres slik som de orginale. Bailey har en justerbar hvertfall.(stempel ventil).

 

En annen ting er at ventilen er egentlig plassert på feil side på de fleste turbobiler. burde sitte så nært gass-spjeld som mulig for da slipper en å sende trykket gjennom intercooler osv... Sierra cosworth rs 500 har ventilen plassert riktig og med slange/rør bort til luftfilteret igjen..

 

Etter min mening er det ingen grunn til å gjøre noe med dette systemet før en trimmer endel. den orginale gjør jobben ganske greit..

 

mvh kjetilr

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kjetilr

ikke monter en som slipper i friluft da dette vil forvirre innsprut systemet på audien din. dette har vært diskutert hundre ganger på forskjellige forum.. beste er å ha en som resirkulerer lufta noe ala den orginale. etter min mening er den orginale grei nok hvis den ikke er slitt..

 

Det har vært diskutert hundre ganger, men har vi egentlig fått noe endelig bevis for at dette er skadelig for motoren. Hva er det avgjørende beviset? Nøyaktig hva blir ødelagt og hvorfor? Hvorfor tåler "alle" andre motorer det? Skulle gjerne hatt en link eller noe til den tråden/forumet/siden som oppklarer dette en gang for alle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by eivindw

 

Det har vært diskutert hundre ganger, men har vi egentlig fått noe endelig bevis for at dette er skadelig for motoren. Hva er det avgjørende beviset? Nøyaktig hva blir ødelagt og hvorfor? Hvorfor tåler "alle" andre motorer det? Skulle gjerne hatt en link eller noe til den tråden/forumet/siden som oppklarer dette en gang for alle..

 

Det er jo fordi luftmassemåleren registrer luften, og registerer ikke at luften forsvinner. Derfor gir den for mye bensin og soter motoren?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by eivindw

 

Det har vært diskutert hundre ganger, men har vi egentlig fått noe endelig bevis for at dette er skadelig for motoren. Hva er det avgjørende beviset? Nøyaktig hva blir ødelagt og hvorfor? Hvorfor tåler "alle" andre motorer det? Skulle gjerne hatt en link eller noe til den tråden/forumet/siden som oppklarer dette en gang for alle..

 

 

spørsmålet om noe blir ødelagt er jeg ikke sikker på, men det som skjer er at en slipper ut luft som har passert gjennom luftmengdemåleren.. Om det er bra eller ikke er ikke jeg kompetent til å svare på, men for meg virker det da som om motorstyringa kan bli litt forvirret.. Blir oxo feil hvis en monterer en dump valve med ett stempel da den vil suge falsk luft inn i motoren da vakkumet løfter stempelet opp ved tomgang og uten ladetrykk... skal en montere så ikke bruk membran eller ett stempels ventiler.. Har selv lagd flere typer og testet og de med to stempler er absolutt å satse på da en ikke vil få u oppmålt luft inn i systemet pluss at en slipper å få uren luft inn.. men vil jo uansett slippe ut oppmålt luft mengde når det slippes ut overtrykk...

 

 

Har aldri testet dette på audi, kun sierra cosse og som kjent har den etter min mening ett system som tillater dette da den ikke har luftmengde måler...

 

Kunne vært artig hvis noen testet dette på rullende landevei og overvåket blandingen i motoren og sett om det ble forandring.

 

 

mvh kjetilr som har skiftet kam reim på 1.8t og er lei av å skru.. greit nok, men mye jobb å justere inn fangern osv igjen...

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår