Gå til innhold

Prosjekt Shitty Car go Pretty Car! AKA Das Golf

Ranger emnet

RoBoX

Anbefalte innlegg

Prosjekt Das Golf!

Planene for denne bilen var i utgangspunktet at den skulle bli en bruksbil som fungerte og at jeg ikke skulle begynne å grine hver gang jeg fikk se den.. Desverre har jeg det med at planene tar turen ut på viddene og prosjektet ble plutselig litt mer innviklet.. :D:D:D

Dette prosjektet er da en 1992 mod VW Golf 3 1,8. Bilen hadde gått 300000 når jeg hentet den og den tilhørte en kamerat av meg tidligere. Bilen har vært med på det meste og har ikke akkurat blitt godt behandlet tidligere.............

Det er en grunn til at themesangen til denne bilen er Adam Sandler - Piece of Shit Car :win

:hailvw

Da jeg hentet bilen var den hellakkert med biltema sprayboks og så kort og godt helt forjævlig ut.. :angry: Hadde vel mest lyst til å reise igjen når jeg kom opp for å hente den, nå angrer jeg hardt og lenge på at jeg ikke gjorde det... :hammer

Slik så bilen ut rett etter den var lakkert, så jo faktisk ikke ille ut, men etter en hard vinter og endel jordekjøring, generell herjing og festing med dansing på panser osv så den ikke akkurat pen ut.. :D :ahahahhaha:

Picture007sladdet.jpg

Picture008sladdet.jpg

Picture010sladdet.jpg

---------------------------------------------------

Karosseri!

Planer:

- Fjerne all rust på bilen

- Fjerne alle bulker og slikt

- Modifisere hjulbuer, bredding, ikke mye

- Fjerne lister og skjøter

- Cleane bakluke

- Bytte frontrute

- Lage "vinterbodykit" av originalfangerne

- Montere det riktige bodykittet!

- Montere vinge

- Montere nye lykter foran, bak, blinklys og ekstralys

- Montere carbonpanser med clean badlook

- Lakkere bilen

Fremgang:

- Så fort jeg kom hjem med den begynte jeg å pusse vekk biltemalakken, det viste seg at det tok sin tid og i tillegg skjulte den MASSE sparkel og enda mer rust... :shake Her er noen bilder av pussingen.. har også sandblåst mye på disse bildene.. rundt 300 kg sand litt mer spesifikt.. :wonder:

Starten-1.jpg

Starten4-1.jpg

Starten3-1.jpg

Mesteparten som har skjedd til nå er rustfjerning og fjerning av kjappe løsninger, legger ved noen bilder av det.. Har også demontert nesten alle lykter og lister, men hovedlyktene står på enda, trenger de når jeg skal tilpasse badlooken og gidder ikke grise til linselysa med polyester og sparkel osv..

- Fronten:

Demonterte fanger og grill, deretter fjernet jeg blinklysene.. Den originale frontfangeren skal bygges om, setter på den nederste delen av en annen frontfanger, bilder kommer etter dette er ferdig.. Skal prøve å ta bilder, men er allerede godt på vei og har ikke tatt noen bilder enda, skal prøve å bli flinkere.. :knock:

- Venstre side foran:

27.09.06

Fjernet forskjerm, ny skal på etter kanalen er ferdig..

Under før utbedring

DSCF0029.jpg

her har det rustet ganske godt, derfor slipte jeg vekk tectylen og sandblåste under, sveiste inn noen platebiter der det trengtes, deretter hadde jeg på ruststopp(industriell type!), deretter på med zinkspray og sort lakk og så til slutt la jeg på et godt og tykt lag tectyl! Deretter monterte jeg den ene demperen på det høydejusterbare supersport senkesettet mitt og la på dekket igjen, den nye skjermen må vente med å bli montert til kanalen er helt ferdig der foran.. hadde bilder, men desverre var de så dårlige at de ikke er noen vits i å se på, tatt med mobilen i mørket.. :shake

07.10.06

forskjermen er i hus og holder på å cleane listgropa, er ikke lett å få til en pen overgang der gitt.. men det kommer seg etter masse sliping.. :puke:

- Venstre kanal:

27.09.06

Deretter begynte jeg på kanalen, her var det mye skjult dritt.. begynte med å slipe det helt rent for lakk, tectyl og rust, deretter sprøytet jeg på ruststopp og grunnet hele med zinkspray, her er noen bilder av hva jeg fant..

DSCF0034.jpg

DSCF0033.jpg

DSCF0032.jpg

DSCF0035.jpg

DSCF0037.jpg

jessda.. nesten ikkeno kanal igjen der nei.. mange hull langs hele undersida og det var et mellomrom på 1-4cm mellom gulv og kanal langs hele siden under tectylen!!!!! :rockets Da var det frem med sveiseapparatet etter mye banning og sverting.. Første hull sveiset:

DSCF0031.jpg

neste hull nesten ferdig:

DSCF0030.jpg

Orket ikke stort mer kanal etter det så gikk videre til hjulbuen bak..

07.10.06

da har det skjedd litt mer med denne.. alle hullene i selve kanalen er sveiset igjen, fronten på kanalen er bygd opp på nytt av tynnplate.. litt av en jobb å få dette riktig gitt.. noen timer gikk med på å få forskjermen og døra til å passe.. hele tiden justeringer.. :shake men nå er det tinnsparklet og tett, har enda ikke fått gjort meg helt ferdig med gulvet under der, det må vente til jeg får en garasje ledig.. lei av å ligge der med en foss rennende nedover ryggen mens jeg bare venter på at sveiseapparatet skal kortslutte.. :doh

- Venstre side bak:

27.09.06

Begynte med å demontere senkesettet som sto på og gikk i gang med vinkelsliperen, her er det jeg fant.. grinegrine

DSCF0026.jpg

DSCF0027.jpg

Altså, frem med sveiseapparatet igjen, kutte til og inn med 2mm plate, helsveiste i flere omganger for å få en sterk skjøt uten at platene skulle slå seg! Slipte pent og deretter var det på med glassfibersparkel for å få en pen overgang og minst mulig oppmerksomhet ved eukontroll osv.. :hellothere:

Bilde066.jpg

Bilde065.jpg

Deretter var det på med syregrunning, lakk og masse tectyl. Så monterte jeg neste supersport demper og satte på dekket igjen.. ble bra lavt med begge disse demperne i bånn ja.. måtte løfte bilen av jekken for å få den ut.. :D:D:D:D

holder på å sveise gulvet/tomrommet nå, men ble avbrutt av regn.. :angry: fortsetter i morgen, hvis det har sluttet å regne da.. :wonder:

07.10.06

justert opp demperne endel igjen og fant enda ett rusthull på baksiden av hjulbuekanten, jippi!!! :shake slipt og sveist og etter en runde med skrujernet fant jeg ikke flere hull.. :D endelig..

Bak!

07.10.06

Tok av bakfangeren og gjett hva jeg fant.. RUST! ingen som gjettet det vel..? men uansett, slipt, sveist og behandlet.. ferdig under fanger! Har også tatt av baklyktene og fant et rusthull under høyre lykt, sveiset.. fant også ut hvorfor det var vannbasseng i bagasjerommet.. den ene lykten manglet pakning og den andre manglet en skrue så det var ikke akkurat vanntett nei.. bakluken er sandblåst og mest sannsynlig kondemnerer jeg den.. har kjøpt en ny som skal cleanes og så settes på..

---------------------------------------------

Styling!

22.10.06

clean list til bakluke er bestilt, kommer uti november.. med andre ord ble det litt endring av planene ser det ut til.. bare cleane emblemet og viskeren og sette på den nye cleane lista.. har fått litt sansen for det.. :thumb

titel.jpg

spoiler til bakluka er bestilt, kommer uti november.. type Zender.. :D:D:D akkurat den jeg har gått og siklet etter siden jeg kjøpte bilen.. :D:D:D

vinge1.jpg

har også fått tak i skjørter til bilen, kommer bilde av disse om litt.. har ikke kamera her nå..

-------------------------------------------------

Teknisk!

Planer:

- Montere alarm med gsm-tracking og veldig spesiell tyveribeskyttelse av anlegg med magnetlås av forsterkerrom!

- Montere sentrallås

- Bytte motor(gått 300.000:omfg) usikker på om det blir turbo, men har litt lyst, bare VELDIG usikker med tanke på biltilsynet..

- Rense litt opp i motorrommet

- Lakkere detaljer i motorrommet

- fikse kjølesystem og ledningsnett

- Sette på høydejusterbart senkesett

- Nye større bremser(mest sannsynlig, kommer litt an på motorvalg..)

Fremgang:

- Motor

Motoren som står i nå er en AAM 75 hk som har gått ca 300000, den har fått golf 2 gti topp og får snart nytt innsprøytningssystem i håp om at den skal klare å trekke lasset fremover nå som den faktisk har litt ferskt stål på seg..

27.09.06

Har til nå bare fått den som sto i til å svive igjen, men ny skal i når økonomien tilsier det..

07.10.06

gti innsprøytning og ledningsnett er hentet og skal mest sannsynlig på om ikke alt for lenge.. :)

- Understell

27.09.06

Har nå montert ett høydejusterbart senkesett fra Supersport, dette senker 120mm på det meste, med TUV!!!! :D:D:D

- Bremser

27.09.06

Har kontrollert bremsene som sto på og de er ikke så slitt så gjør ikke noe med de med det første.. Må kanskje bytte bak, men det får vi se på eukontroll om en stund.. Bytter til bigbrake kit hvis jeg gjør noe gøy med motoren, men får se..

-------------------------------------------------

Interiør!

Planer:

- Modde dashbord, trenger plass til diverse

- Modde midtkonsoll, skal gå helt bak til baksete

- Modde dørtrekk, trenger plass til 2 stk 6,5" mellombass i hver dør

- Corrado bakseter(helst skinn, men er ikke sikkert hvis jeg ikke får tak i billig)

- Passat g60 skinnforseter(hvis jeg får tak i), eventuelt corrado

- Nytt ratt

- Ny girkule med pose

- Usikker på om jeg skal legge glassfiber i taket og lakkere, får se om jeg gidder..

Fremgang:

Har egentlig bare kjøpt inn noe nytt og demontert diverse til nå i sammenheng med anleggsmontering, gidder ikke begynne her før den ser ok ut utvendig..

22.10.06

fått fingrene i ett corradobaksete som skal inn.. :D:D:D:D

---------------------------------------

Anlegg!

Planer:

- Pusse ferdig subinstallasjon baki

- Trekke frem alle kabler, blir 50 mm2 + og minus på alle viktige kabler i motorrom og bak!

- Montere gelebatteri foran og bak + kondensator(vet jeg egentlig ikke trenger, men har den liggende..

- Montere div forsterkere jeg har liggende og en jeg mangler

- Montere 2x10" subb, 4 stk 6,5" mellombass, 2 stk 4" mellomtone og 2 stk 1" diskanter, alt med riktig kassevolum!

- Montere cdspiller

- Vurderer å lage til en pc med div skjermer, men blir ikke enda uansett, mangler noen deler..

- Det kommer mer, men har ikke tenkt alt helt ut enda..

Fremgang:

Bagasjerom:

- Her har jeg lydisolert som en galning og bygd kasser med magnetlås til å legge forsterkerne i, og har også laget 12,9 liters subkasser i mdf til 10"erne, deretter har jeg trekt HELE bagasjerommet i glassfiber.. Når dette er ferdig sparklet og slikt blir alt lakkert i bilens farge..

Men kan legge ut noen bilder av lydisoleringen baki.. :ahahahhaha: her her jeg feid alt av støv ned i hjulbrønnen og vasket overflatene med tynner, deretter festet jeg strømkabelen til veggen og dekket den godt med aluminiumsfolie for å hindre en eventuell fremtidig støykilde..

Så begynte jeg og legge asfaltplater over hele bagasjerommet med varmepistol.. asfalt blir varmt!!! :win hehe Og for de som lurer, dette er bare første lag, mer kommer, men ikke før det er ferdig....

lyddempingfrstesteg.jpg

lyddempingfrstesteg2.jpg

lyddempingfrstesteg3.jpg

lyddempingfrstesteg4.jpg

lyddempingfrstesteg5.jpg

lyddempingfrstestegFERDIG3.jpg

lyddempingfrstestegFERDIG.jpg

lyddempingfrstestegFERDIG2.jpg

så litt om komponentvalget:

Forsterkere:

Phoenix Gold Route 66 special edition forsterker

Power Acoustic g1800-2 (denne blir bare midlertidig til jeg finner en forsterker som er verdig subberne.. :D )

Bass:

2 stk Phoenix Gold Xmax 10" subbere

Frontsett:

Boston Pro Series frontsett bestående av:

4 stk Boston Pro Series 6.4LF 6,5" blir delt til mellombass

2 stk Boston Pro Series 4.4LF 4" blir delt til mellomtone

eneste som mangler på frontsettet nå er diskantene, desverre har jeg ikke fått tak i de diskantene som hører til resten av oppsettet(Neo 4T) så de er ikke bestemt enda..

Batteri:

Batteri foran er usikkert foreløpig, regner med optima yellowtop eller exxide.. får se hva som dukker opp.. noen som har ett, send pm! :thumb

bak blir det mest sannsynlig ett Oddysey AGM batteri, nest største modellen, kanskje største.. :D:D

Dynamo:

Regner med det blir største originaldynamo med mods, får se ann strømtrekket etter hvert.. :)

Koblingsmateriell:

50mm2 hovedstrømkabel til + og - på alle viktige punkter

Phoenix Gold Kabler, 35mm2 strømkabel til forsterker + signalkabler

Phoenix Gold 200 amp automatsikring

Stinger på alt annet koblingsmateriell

DLS 1f Kondensator(hadde den bare liggende så why not)

Noen byggebilder.. ;)

DSCF0040.jpg

DSCF0041.jpg

det første støpet dere ser over har jeg forkastet og skal støpe på nytt.. ble så absolutt ikke fornøyd med det.. :( fikk ikke festet teppet godt nok så det sank litt enkelte plasser som dere ser på bildene.. støper på nytt i løpet av neste uke tenker jeg.. :D morro med anlegg gitt.. :D:D:D:D

men uansett, dere ser det generelle opplegget.. de to 10" subbene skal stå i kassene med magneten ut og kassen under som er boltet i bilen og med lås skal forsterkerne nedi.. så skal alt trekkes med glassfiber.. :D har montert 6 80mm vifter, 3 på hver side som blåser luft gjennom kassen så ikke forsterkerne blir for varme.. har også spacet opp kassen såpass at batteriet og kondensatoren kan stå i reservehjulsbrønnen.. :)

-----------------------------------------------

Skal prøve å holde denne posten oppdatert med bilder fremover, men i mangel på annet kamera enn telefonen kan det bli litt tynt til tider.. har lydisolert hele bagasjerommet og bygd mdf kasser til subber og forsterkere + at alt er dekket med glassfiber etterpå.. dette skal lakkeres.. :D det blir ingen bilder av anlegget før alt er ferdig ganske enkelt fordi jeg ikke vil at noen skal kopiere det.. iallfall ikke før jeg er ferdig som førstemann med dette designet.. :win

07.10.06: har nå skrevet inn datoer på oppdateringene og lagt inn litt fremgang.. bilder kommer så fort jeg får tak i noe å ta de med.. :shake slem telefon.. hehe

22.10.06: har oppdatert litt over og skal også ta endel bilder av resten av delene jeg har stående til bilen.. :) så dere får noe å godte dere på.. haha :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 81
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har nå montert ett høydejusterbart senkesett fra Supersport, dette senker 120mm på det meste, med TUV!!!!

TÜV-godkjenningen gjelder ikke ned til 120mm. Husker ikke helt, men er vel til 60-85mm et sted.

Sånn ellers, så ser det ut til at du har mye du må gjøre med bilen. Kanskje ikke det beste utgangspunktet, men positivt at det ikke hindrer deg.

Ble litt bekymret da jeg så du nevnte bodykit og vinge. Hva slags stil er det du skal ha på bilen, og hva legger du i uttrykket bodykit? Noen bilder av det som skal på hadde jo vært fint:)

Stå på og oppdater tråden jevnlig.

"The devil on my shoulder got a devil on his back"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar folkens.. :D

@streets4life: jo det ryker ganske godt, men i og med at jeg står utendørs med dette prosjektet går det ganske greit.. blir litt surrete i toppen av og til med.. :P hehe

@Limit3d: dritten kostet ikke stort for å si det sånn.. ;) så ikke tenk på det.. får sikkert tilbake 3 ganger det jeg ga for den for enkelte av delene på den..

@|Massern|: når det gjelder senkesettet hadde aldri reist på biltilsynet med max senk uansett, så det er ikke noe å tenke på.. ;) står uansett i tuv papirene at det senker ned til 120mm så går egentlig ut ifra at det fungerer godt nok til å bli godkjent helt ned på det nivået, men det har ikke så mye å si som nevnt over..

med bodykit mener jeg !bodykit! sinnsyke greier.. :D:D:D:D skal ha dette uansett og det er absolutt ikke noen vits i og prøve å overbevise meg om at golfen er så fin originalt............. vinterstylingen blir noe mer lignende det, men ikke få for store forhåpninger.. ;) skal støpe inn nederste del av en annen frontfanger jeg har her under org fangeren, så form og nytt støp.. bakfangeren lager jeg en leppe på og lager avstøp av også.. sideskjørter får jeg i posten bare enkelte treiginger sender de.. :( bilder kommer når det er montert og ikke før, samme grunn som med anlegget..

det å finne ut at det plutselig går 5 golfer med helt likt bodykit som meg mens min står her i grunningen tror jeg må være noe av det kjipeste jeg kan tenke meg.. heldigvis er dette kittet litt vanskelig å få tak i i og med at det ikke selges i norge, så blir nok den første med det håper jeg.. :win

liten oppdatering:

nesten ferdig med kanalen på venstre side, ett lite hull igjen, men nå ser jeg ikke stort lenger så må bare gi meg.. *sveiseblind* :hammer

må også få ordnet noe tykkere stål til skjøten mellom gulv og kanal, ble litt "wobbly" med bare 1mm der, så legger likegodt inn 2mm der.. :) når det er sveiset inn er den siden ferdig nede.. blir nok bra til slutt..

nesten ferdig med å cleane framskjermen på venstre side også.. + at taket er nesten ferdig pusset ned til litt småsparkling og lakkering.. :D er nok ferdig med det i morgen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider