inglar Skrevet September 27, 2006 Rapporter Share Skrevet September 27, 2006 Jepp, som det står i overskriften:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PerUlv Skrevet September 27, 2006 Rapporter Share Skrevet September 27, 2006 Jepp, som det står i overskriften:) Er mye likt som Autogauge, når du sammen ligner di, bare Raid tar seg litt bedre betalt siden det er "tuningparts"... Får Autometer til nesten samme prisen som er vel "beste" mest nøyaktige målerene uten å ta et lite huslån som med Greddy/Apexi/Blitz osv.. Ser nok ikke like fansy ut da men, fåes kjøpt hos Bs bildeler og Motorsport import. Regner med du ikke skal ha elektroniske målere da seff som koster skjorta uansett Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
inglar Skrevet September 27, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 27, 2006 Hva er det eventuelt som anbefales av instrumenter a? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KinG^KaoZ Skrevet September 27, 2006 Rapporter Share Skrevet September 27, 2006 Hmm, synes nå autogauge har super kvalitet jeg! EDIT: Tok feil, mente AutoMeter.. Siter To change is easy, to improve is hard. Mitt galleri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PerUlv Skrevet September 28, 2006 Rapporter Share Skrevet September 28, 2006 Hva er det eventuelt som anbefales av instrumenter a? Her kommer det veldig ann på hva du har tenkt å legge i målere, ofte en sammenheng med hva du har gjort med bilen din ellers.. Kjører du en godt trimmet bil med 100tusen under panseret koster du på deg ordentlige og nøyaktige elektronsike målere, men di koster forrt 2-3000 pr stk da... (Greddy,Blitz,Apexi,HKS osv) Har du "husmor trim" holder Autometer veldig fint, disse er såpass nøyaktige at "store" gutta bruker di å, men er mekansike meste parten å derfor god del billigere.. Er noen elektroniske å få av di å, som feks EGT.. Autogauge kan måle 0,3 bar feil det er MYE det kan bety ras for en trimmet motor.. Helt greit på en til nærmet org bil, hvor lys effekter er mere pri.. Selv bruker jeg Autometer, veldig fornøyd å målerene er veldig nøyaktige, men jeg får lest ut noen viktige målinger på datasprutet å da.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet September 28, 2006 Rapporter Share Skrevet September 28, 2006 Målere er jevnt over ganske ubrukelige med mindre de har en warning-funksjon (lys og/eller lyd). Når man f. eks. er ute ei natt på ei øde veistrekning skal se hva kjerra er god for på toppen av femtegiret har man annet å gjøre enn å nistirre på målerne, og i værstefall oppdager man et eventuelt problem når det allerede er for sent. Det man imidlertid trenger (på en hardt tunet turbobil) er god katastrofekontroll. ECU'en må vite (les: fortelles via programmeringa!) hva den skal gjøre når parametre så og så overskrides; eksempler: -For tynn blanding under nevnte 300K-run den natta fører til det kjente "rasle-rasle-rasle-rasle-ding-ding-ding-ding-ping-ping-ping-klakk-klakk-klakk-BANG!" -fenoménet vi også kjenner som tenningsbank. ECU'en burde til enhver tid overvåke bensinblandinga (selvfølgelig via en bredbåndslambda (!) og ikke det ubrukelige søppelhelvete vi kjenner som "narrowband"-AFR-målere med 52- og 60-millimeters montéringshull og blinkende tall og lysdioder i alle regnbuens farger) i forhold til TPS og MAP. Blir blandinga for tynn under et fullgass-run er dette noe som kan ødelegge motoren totalt -> tenn CEL-lyset og gå i limpmode. Kjedelig kveld, men spart motor. -For høyt ladetrykk (som i og for seg ikke er farlig for noen annen grunn enn at blandinga ofte tynnes ut og tenningstidspunktet er for tidlig i forhold til hvor mye luft og bensin som klemmes sammen i kammeret før TDC) burde pop-off-ventilen ta seg av (samtidig som man blir gjort klar over at noe er galt siden pop-off'en åpnet). Men gjerrige som vi er har vi selvfølgelig ingen pop-off på innsuget, så da må ECU'en trå til og gi mere bensin, senere tenning og tenne CEL-lyset (og eventuelt gå i limpmode) eller bare engasjére boost-cut. Ingen problem i praksis, men dette må man ta høyde for når man mapper (om det f. eks. ikke er noen kolonner igjen for bensinmengde og tenning er man "shit out of luck"). -Høy EGT. Ubrukelig paraméter av den enkle grunn at det er skrekkelig irrelevant hvilken temperatur som er i eksosmanifoilden; vi er interresserte i temperaturen i forbrenningskammeret, men dette forteller ikke EGT'en oss. Er ECU'en mappet riktig blir heller aldri EGT'en, eller rettere sagt, forbrenningskammertemperaturen høy nok til å gjøre noen skade uansett. Det EGT'en imidlertid kan brukes til er verifiséring, og dette forutsetter at man har en probe per eksosport (uhørt på en gatemotor; når så du dette sist?). På denne måten kan man iallefall se om alle sylinderene brenner med samme temperatur (konsekvens = gull). Om f. eks. EGT'en for én sylinder plutselig skyter i været har man med stor sikkerhet et bensinleveringsproblem på denne sylinderen. Her kan ECU'en prøve å korrigére med å gi mere pulsbredde til den aktuelle injektoren, men om den er gått delvis tett er det ikke mye man kan gjøre annet enn å limpe hjem. Kjedelig kveld, men spart motor. -Lavt oljetrykk tenner ofte (men ikke alltid!) oljelampa på dashbordet. Om noe clogger igjen pickupen og trykket faller ned til rett over der oljelampa tenner raser man motoren ganske snart, men uten at varsellampa tennes. Det er ved forhold som dette at warning-målere er gull verdt; man ser warningen, tauer bilen hjem og rensker opp i bunnpanna. Kjedelig kveld, men spart motor. Et helmekanisk problem som dette kan ikke ECU'en gjøre noe med, men om den lar deg "gasa tills det rasar", selv om den ser at "oi! Her er det lavt oljetrykk, gitt!", har den ikke gjort deg noen tjeneste. CEL-lys og limpmode er ting som kan redde motoren. -Høy oljetemperatur er en uting og kan være greit å holde kontroll på. Overopphetet olje smører heller dårlig og mister permanent viskositeten sin. Også her kan ECU'en selv si ifra (forutsatt at den er koblet til- og kan "dekode" signalet fra oljetrykksenderen) med CEL-lyset og sette seg i limpmode til temperaturen kommer ned på fornuftig nivå igjen. -Lavt bensintrykk er en uting, men ikke i og for seg selv farlig for noen annen grunn enn at blandinga blir for tynn som en resultant. Dette er en situasjon som bredbåndslambdaen skal fange opp, fortelle til ECU'en og videre takles riktig (stille tilbake tenning, gi mere pulsbredde til injektorene, tenne CEL-lyset og limpe hjem). Kjedelig kveld, men spart motor. Poenget er iallefall at det er som regel ECU'en og personen som mapper den som redder motoren din, og ikke målerne (debatéres?). Folk flest får ikke med seg at motor/ECU er et integrert og lukket system som i de fleste tilfeller kan tilpasses/påbygges/ombygges for å selv kunne takle enhver tenkelig feilsituasjon. Om man trenger målere for å fortelle seg at "nå burde man få foten av gassen" burde man kanskje spørre seg om den aller viktigste komponenten, og selve hjørnesteinen i bilen, motorstyringa, er oppsatt- og programmért godt nok. Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PerUlv Skrevet September 29, 2006 Rapporter Share Skrevet September 29, 2006 Samme om du har dyre eller billige hvis du ikke kaster et blikk på di er ALLE målere ubrukelige.. Bare se på ALLES venn bredbandds lamda'n, lysene skala med tall under, om du kaster et blikk på den eller annen måler er like mye arbeid.. Et datasprut som støtter alt det nevnte har jeg ikke vært borti, kun orginale ecu, men di er jo ikke progamer bare som et sprut.. Å alt er jo elektronsik styrt, dette er det ikke i min sr20det, el cosworth'r.. Derfor må man ty til målere, å man må kaste et blikk på di.. Å når man kjører på bane i 200km/t å kniver legger man nok ikke så fort merke til små lysdioder som gløder , må kikke bort.. For øya har man i speil å døsoner, å på veien.. Folk legger jo ikke merke til målflagg og trafikklys hvorfor en liten diode?? Å på veien er det jo ennå mere forstyrrende elementer, damer på sykkelstien feks hehe=) BTW pop-off fungerer ikke som en WG som åpner pga trykk, men pga vacum.. Kan blåse en motor uten pop-off beveger seg.. Men Wastegate'n åpner et spjel i turbinhuset på turboen som leder litt eksos uten om selve turbinhjulet dermed lavere turbotrykk.. Pop-off åpner pga vacumet som blir når du slipper gassen, fra jo mer turtall jo mere vacum, lengre åpningstid, dette kan du justere ved å stramme dumpen å man trenger mere vacum for å åpne, en fin grense her å den åpner ikke, men du får gitt litt gass dvs du får trykk å en tattatata lyd kommer fram av luften fra innsugsspjelet og til turboen slår mot komressorhjulet i turboen.. Jeg monterer oljetemp pga den stiger ikke så fort at man ikke rekker å kaste ett blikk før farlig.. Turbotrykk pga El-BC som sitter midt i tryne blender deg med LCD lys, oljetrykk for det ligger som regel på et vist spekter (trykk) ved grisekjøre turtall å man får kastet et blikk, men dette er ting som ikke plutselig får noe veldige forandringer ved vanlige "små" pådrag lags veien, utenom oljetrykk da, men man pleier jo å kjøre litt pent å, å da er det 90% at dårlig oljetrykk leses av på måleren din ve et vanlig på drag før hardt bruk .. Å i 200km/t burde man kjøre på vei som tillater deg å kunne ta en titt uten store overraskelser... Bredbandslamda står for tur, men er jo ingen blinkende lys eller hyl hvis du kjører magert, må leses av det å gitt.... Men er nok mere lett lest pga store lysende tall.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.