Gå til innhold

Justering av turbotrykk - Hvordan?

Ranger emnet


SunnyGTi2.0

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe en SR20DET motor til sunnyen min, altså motoren fra sunny gti-r.

 

Hva trenger jeg for å kunne justere turbotrykket fra kupéen?

 

Tror dere det ville virket å skrudd turbotrykket helt til bunns slik at turboen såvidt fikk litt fart, godkjent bilen med denne motoren, og heller skrudd opp trykket når jeg skulle trenge det?

 

Vil turboen i det hele tatt lade hvis trykket ligger på o,1bar eller noe?

 

Det er forresten en T3 turbo som står på den..

 

Jeg er svært takknemlig for gode svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by SunnyGTi2.0

Jeg vurderer å kjøpe en SR20DET motor til sunnyen min, altså motoren fra sunny gti-r.

 

Hva trenger jeg for å kunne justere turbotrykket fra kupéen?

 

Tror dere det ville virket å skrudd turbotrykket helt til bunns slik at turboen såvidt fikk litt fart, godkjent bilen med denne motoren, og heller skrudd opp trykket når jeg skulle trenge det?

 

Vil turboen i det hele tatt lade hvis trykket ligger på o,1bar eller noe?

 

Det er forresten en T3 turbo som står på den..

 

Jeg er svært takknemlig for gode svar!

Prøv denne du! Den gjør nok underverker ;)

Du må sikkert vise til bremsepapirer for godkjenning, og da står ingenting i veien for å ta bort alt turbotrykk.. :)

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by SunnyGTi2.0

Jeg vurderer å kjøpe en SR20DET motor til sunnyen min, altså motoren fra sunny gti-r.

 

Hva trenger jeg for å kunne justere turbotrykket fra kupéen?

 

Tror dere det ville virket å skrudd turbotrykket helt til bunns slik at turboen såvidt fikk litt fart, godkjent bilen med denne motoren, og heller skrudd opp trykket når jeg skulle trenge det?

 

Vil turboen i det hele tatt lade hvis trykket ligger på o,1bar eller noe?

 

Det er forresten en T3 turbo som står på den..

 

Jeg er svært takknemlig for gode svar!

 

Jeg hadde det i Blåfuglen min, da var det kobla en slange på turboen som gikk inn i kupeen. Her var det en skruventil.

Tror ikke det skal mere til.

 

Når jeg skrudde ned trykket spant ikke turboen opp, og effekten forsvant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den vil fungere! Den er jo mye billigere, men ikke heeeelt like bra.. Men den gjør helt klart nytta si! Men du får jo ikke lavere trykk, enn hva som er bestemt av wastegate klokken din da.. Dette gjelder vel i alle tenkte tilfeller.. Wastegateklokken setter et grunntrykk (orginaltrykket, hvis du ikke bytter den, eller justerer staget ut av den litt) , og deretter kan du øke trykket med en ventil eller boost-controller.. Skal du ned på 0 bar, så må du koble av det staget, og låse wastegaten åpen regner jeg med..

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ola

Ja den vil fungere! Den er jo mye billigere, men ikke heeeelt like bra.. Men den gjør helt klart nytta si! Men du får jo ikke lavere trykk, enn hva som er bestemt av wastegate klokken din da.. Dette gjelder vel i alle tenkte tilfeller.. Wastegateklokken setter et grunntrykk (orginaltrykket, hvis du ikke bytter den, eller justerer staget ut av den litt) , og deretter kan du øke trykket med en ventil eller boost-controller.. Skal du ned på 0 bar, så må du koble av det staget, og låse wastegaten åpen regner jeg med..

 

Er det mye arbeid å låse wastegaten åpen? Kunne jeg ikke satt originaltrykket til 0bar, og at jeg justerte trykket opp derfra?

 

Hvordan må jeg gjøre da?

 

en liten ting til; hva er det egentlig wastegaten slipper ut? har ikke helt roen på dette her..

 

men uansett; tusen takk for hjelpen foreløpig ola!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by SunnyGTi2.0

 

Er det mye arbeid å låse wastegaten åpen? Kunne jeg ikke satt originaltrykket til 0bar, og at jeg justerte trykket opp derfra?

 

Hvordan må jeg gjøre da?

 

en liten ting til; hva er det egentlig wastegaten slipper ut? har ikke helt roen på dette her..

 

men uansett; tusen takk for hjelpen foreløpig ola!

Det er veldig lett å åpne wastegaten helt :) En trenger bare å skru av et lite stag egentlig.

 

Se her for mere informasjon om turbolading :)

 

I prinsippet så er det jo slik: Turboen er drevet av eksos.. når trykket er høyt nok, skal en unngå at eksosen driver turboen hardere! Da slipper wastegate-ventilen ut eksosen fra FORAN turboen og inn i eksosanlegget, slik at den ikke får skøvet enda mere fart på turboen.. Denne ventilen er styrt av en membran klokke, som vi kaller wastegateklokka.. Den er igjen styrt av trykksiden på turboen! Jo mere turbotrykk, jo mere åpner wastegateklokken, for så å åpne ventilen mere.. da faller trykket igjen!

 

Turbo er moro :)

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs om du får tak i en wastegate klokke som åpner ved 0bar, men jeg veit at volvo brukte noen klokker som åpna ved 0,4 bar på T3`n.

 

På turboer med integrert wastegate sitter det ei trykk klokke som åpner en ventil i eksoshuset ved ett bestemt turbo trykk. Når denne ventilen åpnes så går noe av eksosen utenom eksos-turbinen slik at turbinen snurrer saktere og da faller turbotrykket.

Når trykket har falt nok(under det trykket klokka åpner på) så stenges ventilen igjen og turbinen får all eksosen igjen.

Wastegate klokka blir selvsagt åpnet og lukket gradvis.

244 Turbon lever igjen!!

(med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...)

04 Nissan navara

87 bmw 320i

73 amc hornet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår