SunnyGTi2.0 Skrevet August 12, 2003 Rapporter Share Skrevet August 12, 2003 Jeg vurderer å kjøpe en SR20DET motor til sunnyen min, altså motoren fra sunny gti-r. Hva trenger jeg for å kunne justere turbotrykket fra kupéen? Tror dere det ville virket å skrudd turbotrykket helt til bunns slik at turboen såvidt fikk litt fart, godkjent bilen med denne motoren, og heller skrudd opp trykket når jeg skulle trenge det? Vil turboen i det hele tatt lade hvis trykket ligger på o,1bar eller noe? Det er forresten en T3 turbo som står på den.. Jeg er svært takknemlig for gode svar! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SunnyGTi2.0 Skrevet August 13, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 13, 2003 Ingen her inne som gidder svare? Noen må da vite.... :rolleyes: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ola Skrevet August 13, 2003 Rapporter Share Skrevet August 13, 2003 Originally posted by SunnyGTi2.0 Jeg vurderer å kjøpe en SR20DET motor til sunnyen min, altså motoren fra sunny gti-r. Hva trenger jeg for å kunne justere turbotrykket fra kupéen? Tror dere det ville virket å skrudd turbotrykket helt til bunns slik at turboen såvidt fikk litt fart, godkjent bilen med denne motoren, og heller skrudd opp trykket når jeg skulle trenge det? Vil turboen i det hele tatt lade hvis trykket ligger på o,1bar eller noe? Det er forresten en T3 turbo som står på den.. Jeg er svært takknemlig for gode svar! Prøv denne du! Den gjør nok underverker ;) Du må sikkert vise til bremsepapirer for godkjenning, og da står ingenting i veien for å ta bort alt turbotrykk.. :) Siter 03` Volvo V70 d5 197hk 470nm 01` Seat Leon 4x4 20vT X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aryx Skrevet August 13, 2003 Rapporter Share Skrevet August 13, 2003 Originally posted by SunnyGTi2.0 Jeg vurderer å kjøpe en SR20DET motor til sunnyen min, altså motoren fra sunny gti-r. Hva trenger jeg for å kunne justere turbotrykket fra kupéen? Tror dere det ville virket å skrudd turbotrykket helt til bunns slik at turboen såvidt fikk litt fart, godkjent bilen med denne motoren, og heller skrudd opp trykket når jeg skulle trenge det? Vil turboen i det hele tatt lade hvis trykket ligger på o,1bar eller noe? Det er forresten en T3 turbo som står på den.. Jeg er svært takknemlig for gode svar! Jeg hadde det i Blåfuglen min, da var det kobla en slange på turboen som gikk inn i kupeen. Her var det en skruventil. Tror ikke det skal mere til. Når jeg skrudde ned trykket spant ikke turboen opp, og effekten forsvant. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SunnyGTi2.0 Skrevet August 13, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 13, 2003 Vil det fungere fint med denne også? Den var litt billigere, og jeg kanskje det holder for meg? Edit: Må jo nesten takke for hjelpen også ;) Takk takk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ola Skrevet August 13, 2003 Rapporter Share Skrevet August 13, 2003 Ja den vil fungere! Den er jo mye billigere, men ikke heeeelt like bra.. Men den gjør helt klart nytta si! Men du får jo ikke lavere trykk, enn hva som er bestemt av wastegate klokken din da.. Dette gjelder vel i alle tenkte tilfeller.. Wastegateklokken setter et grunntrykk (orginaltrykket, hvis du ikke bytter den, eller justerer staget ut av den litt) , og deretter kan du øke trykket med en ventil eller boost-controller.. Skal du ned på 0 bar, så må du koble av det staget, og låse wastegaten åpen regner jeg med.. Siter 03` Volvo V70 d5 197hk 470nm 01` Seat Leon 4x4 20vT X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SunnyGTi2.0 Skrevet August 13, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 13, 2003 Originally posted by Ola Ja den vil fungere! Den er jo mye billigere, men ikke heeeelt like bra.. Men den gjør helt klart nytta si! Men du får jo ikke lavere trykk, enn hva som er bestemt av wastegate klokken din da.. Dette gjelder vel i alle tenkte tilfeller.. Wastegateklokken setter et grunntrykk (orginaltrykket, hvis du ikke bytter den, eller justerer staget ut av den litt) , og deretter kan du øke trykket med en ventil eller boost-controller.. Skal du ned på 0 bar, så må du koble av det staget, og låse wastegaten åpen regner jeg med.. Er det mye arbeid å låse wastegaten åpen? Kunne jeg ikke satt originaltrykket til 0bar, og at jeg justerte trykket opp derfra? Hvordan må jeg gjøre da? en liten ting til; hva er det egentlig wastegaten slipper ut? har ikke helt roen på dette her.. men uansett; tusen takk for hjelpen foreløpig ola! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ola Skrevet August 13, 2003 Rapporter Share Skrevet August 13, 2003 Originally posted by SunnyGTi2.0 Er det mye arbeid å låse wastegaten åpen? Kunne jeg ikke satt originaltrykket til 0bar, og at jeg justerte trykket opp derfra? Hvordan må jeg gjøre da? en liten ting til; hva er det egentlig wastegaten slipper ut? har ikke helt roen på dette her.. men uansett; tusen takk for hjelpen foreløpig ola! Det er veldig lett å åpne wastegaten helt :) En trenger bare å skru av et lite stag egentlig. Se her for mere informasjon om turbolading :) I prinsippet så er det jo slik: Turboen er drevet av eksos.. når trykket er høyt nok, skal en unngå at eksosen driver turboen hardere! Da slipper wastegate-ventilen ut eksosen fra FORAN turboen og inn i eksosanlegget, slik at den ikke får skøvet enda mere fart på turboen.. Denne ventilen er styrt av en membran klokke, som vi kaller wastegateklokka.. Den er igjen styrt av trykksiden på turboen! Jo mere turbotrykk, jo mere åpner wastegateklokken, for så å åpne ventilen mere.. da faller trykket igjen! Turbo er moro :) Siter 03` Volvo V70 d5 197hk 470nm 01` Seat Leon 4x4 20vT X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VEPSEN Skrevet August 13, 2003 Rapporter Share Skrevet August 13, 2003 Det spørs om du får tak i en wastegate klokke som åpner ved 0bar, men jeg veit at volvo brukte noen klokker som åpna ved 0,4 bar på T3`n. På turboer med integrert wastegate sitter det ei trykk klokke som åpner en ventil i eksoshuset ved ett bestemt turbo trykk. Når denne ventilen åpnes så går noe av eksosen utenom eksos-turbinen slik at turbinen snurrer saktere og da faller turbotrykket. Når trykket har falt nok(under det trykket klokka åpner på) så stenges ventilen igjen og turbinen får all eksosen igjen. Wastegate klokka blir selvsagt åpnet og lukket gradvis. Siter 244 Turbon lever igjen!! (med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...) 04 Nissan navara 87 bmw 320i 73 amc hornet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.