Gå til innhold

Skoda Pickup og likheter med andre VAG?

Ranger emnet


sublime

Anbefalte innlegg

Har Skoda pickup (Felicia) mye til felles med noen andre VAG-biler? F.eks. Golf? Kanskje noen her inne som kjenner til de i så fall? Skoda-delen av forumet ser stort sett ut til å trafikkeres av én mann, så der er det temmelig dødt.

 

Fikk slark i begge ytre drivledd og utslitt venstre ytre endeledd på EU-kontroll, og kunne tenkt meg å vite om dette er noe det er greit å gjøre selv, eller om det kreves noe spesialverktøy til noe av det?

 

Sliter også med at vifta (innvendig) ikke fungerer. Den kan finne på å plutselig begynne å blåse i et par sekunder før den er helt død igjen. Kjent VAG-feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Skoda Pickup ble utviklet før VAG tok over drifta, og har ikke så altfor mye til felles. Caddy mk2 er en Seat med ny grill, mens Pickupen er basert på Skoda Felicia. Ikke la deg lure av svenske VW-Skoda Pickuper med VW grill som ligner VW Polo.

Caddy_9U.jpg

EDIT: Lærte nettopp (på wiki seff;-) at Seat Ibiza og Inca er samme plattform som Polo mk3.

 

Drivledd er kurant å bytte. Dette har jeg selv klart med vanlig klundre-verktøy. Endeledd (er vel på styringa du mener?) er som alle andre endeledd. Biltema har passende verktøy til 50-100kr. Bærekulene er naglet fast, borr/slip de vekk og erstatt med bolter og låsemutter slik som på Golf. Da kan det hende du får camberjustering som på Golf II. Jeg betalte sist ca 900kr/stk for drivknutene på "Tvilens Varehus". Olrud/Møller skulle dengang ha 2.500kr/stk. :eek:

Mansjett kostet 300kr/stk på http://www.mekonomen.no, mens "nye" Skoda bare tok 100kr etter at Honda Hamjern på Hamar tok over. Og bærekulene betalte jeg 200-250kr/stk for. På Skoda!

 

Ellers er girkassa visstnok en konspirasjon mellom Skoda og Fiat, og giroverføringa er laget av mugg. Ny overføring koster ei formue både komplett og i deler. Sjukt. Har liggende en ubrukt synk-ring til 2.gir om noen trenger. Ga 4-500kr for den. Min var ikke slitt alikevel. Fylte 80W90 istedetfor 75W90. Det var nok en tabbe.

 

Jeg har satt på Jamex senkesett fra Felicia 16V, men da jeg har 1.9Diesel er disse aaalt for myke. Bak måtte jeg kappe senkefjørene 2-3 runder for å komme ned på org.høyde. Føles som om jeg kjører på stoppeklossene rundt hele. :D

Standsmessig_transport_bak800.jpg

 

Har på følelsen av at Seat er mye mer kompatibel med VAG enn Skoda. Kommer jo seff an på når en modell ble utviklet vs VAG-oppkjøpene. En venn krasjet sin '96-98? Seat Toledo mk1 og flyttet senkefjærbenene over til sin "nye" Golf II.

Glemte nesten å si at Pickup har følgende VAG-deler: 1.6L bensin og 1.9D, ratt og 13" stålfelger ser ut som Polo. Ellers er det vel noe vindusveiver og låsepinner som muligens er plukka fra VAG den siste tiden.

EDIT: Jeg kjøpte nye SKF bakhjulslagre, det viste seg å være samme som på Golf1 og en million andre sVAGelige produkter. Kan være verdt å nevne at de er notorisk underdimensjonerte. Da jeg skiftet fant jeg en VW/oooo logo på trommelen og gikk med dette til Olrud/Møller. Viste seg å stamme fra en øhh.. var det Caddy eller Inca? Aha, tenkte jeg og fikk lyst på skiver bak. Men Inca har bladfjærer bak, så det spørs om den bare har snuten fra Ibiza/Polo liksom Pickupen har snuten sin fra Felicia.

 

Sideblinklys ser ut som VAG, men har to fjærende klipsbøyler vs ett hakk + klipsbøyle som på VAG sine ovale/avrunde lys. Jeg ga 200kr/stk for hvite hos Skoda for 5-6 år siden.

 

Kupévifta mi er finfin, men det blåser fint lite på siderutene. Hvordan er din der? Selv om jeg tar ut pollenfilteret(brems) er det ikke tilfredsstillende.

Kjøp deg Haynesboka til Skoda Felicia med engelsk tekst. Der heter dashbord 'facia', og de tar for seg komplett ribbing av interiør. Men du skal vite at det er brukbart mye kabel inni der. Bare slipp ned sikringsboksen så får du en pekepinn.

 

Du har selvfølgelig sjekket kontaktpunktene i sikringspanelet? Kan tenke meg at det er dårlig kontakt og/eller at børstene i viftemotoren er brent opp.

 

Tips: Danske delesjapper er vesentlig billigere på reservedeler enn norske selv kronekursen tatt i betraktning. Husker jeg gren på nesen da jeg så en (orginal) hvit frontblinkers kosta DKK100,- og betalte over 400kr på Skoda.

 

Mye inte-ressant å lese her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Skoda_Felicia

Det som står om 1.9 SDI diesel er litt feil da SDi skal ha elektrisk gasspedal. Min '99 regga 10/98 har gasswire. Ifølge Haynesboka sitter det en hjerne et sted, men den har nok bare med EGR ell.no å gjøre.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Caddy

http://en.wikipedia.org/wiki/SEAT_Ibiza

http://en.wikipedia.org/wiki/Nanjing_Yuejin_Soyat_%E2%80%94_Eagle_%E2%80%94_Unique_%E2%80%94_NJ6400 - Skal det være en kinesisk Ibiza/Inca/Caddy? :D

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Caddy Typ 9U

Caddy II Pickup (9U)

 

Released in 1996 to compliment the Typ 9K Caddy range, the rebadged Škoda Felicia Utility was the entry level Commercial Vehicle for the VWCV range.

 

The Typ 9U Caddy was built in Škoda's Kvasiny, Czech Republic plant.

 

Engines

 

* 1.6L MPI Petrol with 55kW / 75hp

* 1.9L Diesel with 47kW /64hp

 

Features of Typ 9U Caddy

 

* 530 kg payload rating

* 2.0 m2 loading area

* twin airbags

* length 4.12m

* width of 1.64m

* turning circle of 11.2m

* 3 point seatbelts

* option of twin airbags

* option of ABS brakes

* option of air-conditioning standard in Petrol model.

.:Let no man who is not a VAG owner judge the elements of my ride:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 3 months later...
er det noen som kan fortelle meg hvilken chip jeg kan sette i skoda pickupen min?

 

Nå vet ikke jeg hva slags motor du har, men hverken Sugediesel eller 1,4/1,6 bensin er spesielt egnet til chiptrimming, og er ikke verdt pengene.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår