Gå til innhold

To quattro, or not to quattro

Ranger emnet


spooz

Anbefalte innlegg

Er i ferd med å kjøpe meg en A3 1.8T, og spørsmålet har de siste ukene vært om jeg skal gå for quattro, eller en ikke-quattro. Meningen er å få montert noen MTM-greier, og diverse annet, for å skremme den opp i 220-230hk. Vil man merke stor forskjell på akselerasjon 0-100 på en med og en uten quattro? Vil ikke en uten spinne mye på 1.gir? Jeg kommer nok til å gå for quattro, men det hadde vært artig og hørt synspunkter og erfaringer fra noen som har testet/sammenlignet dette.

Spooz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by spooz

Har voldsomt lyst på en sånn styringsboks for quattroen. Konstant quattro. OB Racing tar ca 11.000,- + 3000,- i montering for en slik. :cool:

 

Høres jo vannvittig dyrt ut synes jeg.. Er ikke Haldex koblingen sin ventil elektronisk styrt av en egen ECU? Sjekk denne siden:

 

http://www.haldex-traction.com/technical_information/design_info/electronic_control_unit.htm#

 

Hvorfor i all verden skal det koste så mye bare å sende et nytt signal inn? Spesielt noe så simpelt som 50/50 fordeling om det er det det er snakk om. Haldex koblingen er jo mye mer avansert enn som så i utgangspunktet..

 

Jeg har en følelse av at dette er "nytt" og dermed kan man ta grisemye penger for det. Antageligvis er det vel kun snakk om å "chippe" haldex CPU'en og slenge på en bryter som aktiverer/deaktiverer denne chipen. Man vil vel neppe dure rundt med konstant 50/50 overføring hele tiden..

 

Forøvrig synes jeg haldex er utmerket. Den kommer veldig kjapt når du trenger den, og samtidig holder den forbruket nede iom. at den ikke er konstant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11.000,- var for styringsboksen. Altså delekostnader. Jeg er sikker på at BO fint kan besvare spørsmålene dine: http://www.boracing.no (Tlf. 56156500). Aner egentlig ikke hvordan det hele funker, men forstod at det var en styringboks i tillegg en bryter, som du nevner, til å slå av og på. Blir vel mye friksjon ved lukeparkering osv..? 50-50 trenger man seff kun når det skal kjøres hardt.

 

Det er vel Haldex på S3en din óg? Det sies jo at bilen understyrer noe voldsomt, når det slipper foran og bakhjulene begynner å skyve.. Har du grisekjørt din på bane og testet? Henger det greit?

Spooz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, kanskje ringe og høre. Er gøy å finne ut av hvordan ting fungerer synes jeg :)

 

Alle "småbilene" med tverrstilt motor har Haldex tror jeg. Jeg synes bilen satt bra når jeg hadde den på bane.. Men har egentlig ikke noe særlig sammenligningsgrunnlag og er langt fra noen god sjåfør heller.. Hadde vært artig å sett noen med peil teste (alla Autofil sine banetester e.l.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*host* *host*

 

Haldex`n går ikke varm og gir deg kun FWD. Hvor enn du har det fra så kan du legge det bakerst i hodet ditt og glemme det. Har du 3-400Hk og Haldex sperre så går Haldex`n varm og du er i trøbbel. Dette kan løses med ekstern oljekjøler under bilen.

 

Boksen du snakker om er en piggyback boks som kobles i serie mellom den orginale styringsenheten og selve ledningsnettet. Monteringstid ca 45 minutter. Vi snakker 2 plugger, 2 skruer og ett lednigsstrekk med bryter. 3000.- for montering er RAN !! Boksen får du fra andre kilder ned mot 8.000.- :rolleyes:

 

Tar Haldex`n skade av dette ? Nix. Den er tvert i mot bygget for å kunne kjøre 50/50 fordelig med intill 1000Nm. For de av dere som vil vite mer om Haldex og hvordan den egentlig virker så bruk SEARCH knappen. Vi har hatt lange debatter om emnet tidligere. Jeg har også postet link til Haldex sine egne spec i PDF format, men da var det ingen som gadd å lese .... bombe :D

 

RS2 .... din pøkk - hehehe - du låser ikke bakdiffen. Det du snakker om er noe helt annet og gjelder gamle torsen diffen til Audi. På Haldex`n låser du fordelingskassa mellom bakdiff og fremdiff. Med andre ord så fordeler du 50/50 foran og bak. Diffene vil fremdeles fungere som normalt sammen med eventuellt ESP osv.

 

Have a nice day :op

Instant maniac - just add wheels!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Are med den gule S3'n med MTM front, aka Suzy Q har en slik boks installert. Han er å finne på Rudskogen nå til helgen og skal nok lufte bilen sin der kjenner jeg ham rett ;) Så det bør være mulig å få lurt noen erfaringer ut av ham om denne boksen der nede.

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Gringo

*host* *host*

Haldex`n går ikke varm og gir deg kun FWD. Hvor enn du har det fra så kan du legge det bakerst i hodet ditt og glemme det.

Jeg har ikke snøring, jeg bare siterer det BO Racing sier.

Ville a tro at han med 16 års erfaring skulle vite litt om slikt.. Hvilke andre "kilder" leverer den for 8000,-?

Spooz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår