Gå til innhold

Klarer ikke bestemme meg for hvilken sub

Ranger emnet


ssagat

Anbefalte innlegg

jeg tror dd`en spiller bedere i en større kasse, mulig med bass refleks også.

 

Hmmmm... større kasse vil si mere dypbass...og da blir den også "tregere"...

Norwegian Champion, 00-01-02-03-06-07-08

00-155.7db superstreet nw

01-170.2db xtreme5+ 02-170.6db xtreme5+ 03-156.7db xtreme 1+

06-155.6db street b 07 - 158.9db street b. 08 - 159.2db street c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 310
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

ikke nødvendigvis.. group delay etc etc.. kommer helt an på parametre/volum/port..

 

hmmmm igjen... så du mener at den blir kjappere og spiller mindre dypbass i større kasse altså.......

Norwegian Champion, 00-01-02-03-06-07-08

00-155.7db superstreet nw

01-170.2db xtreme5+ 02-170.6db xtreme5+ 03-156.7db xtreme 1+

06-155.6db street b 07 - 158.9db street b. 08 - 159.2db street c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassen er stor nok.. men bassrefleksrøret er 4" 30cm lang. Tror DD`n hadde spilt bedre med en stor port i stedenfor rør...

 

Jau det er mulig det, men det er jo ikke noe tvil at begge de 2 subbene er gode til den prisen.

 

jeg har en 70 eller 75 liters kasse med stor bassrefleks port synes den spiller kjapt og bra jeg, men har aldri testet DD`en i kasse med bassrefleks rør.

2 x DD 1508

 

Hifonics bx2005d

 

2 x DD 1010 Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er rør eller slot spiller liten rolle, det som har noe å si er arealet og lengden på porten.

 

Har sett i simuleringer at man ofte får en temmelig fucked up forsinkelse (group delay) jo nærmere tuningfrekvensen man kommer, og deretter fort mye dårligere under tuningfrekvensen. Men som sfh sier, det kommer så klart an på element og kasse for øvrig, så det varierer mye fra element til element.

 

Den siste porta kassa jeg hadde spilte ikke så verst nærmere eller under fb, og den simulerte ikke så verst heller i forhold til et par andre jeg hadde (som virkelig låt dritt også). Det ble så klart en del mindre trøkk der nede (under fb), men ikke tregt eller noe sånt... Har hatt elementer som har spilt tregt som faen i lukket kasse også, det er bare å gå litt ned i frekvens så spolen beveger seg langt nok ut i magnetfeltet. Derfor man ikke vil ha liten elektrisk xmax. :)

 

Transientresponsen er bedre i portet enn lukket kasse, men elementet når også xmax med mye mindre effekt montert i portet kasse. Jeg har selv merket at når jeg har hatt samme element i portet og lukket kasse, spiller det raskere og bedre i portet så lenge man holder seg innenfor samme slaglengde som tidligere. Teit å si at sub'en spiller dårligere (mindre pent) i portet enn lukket kasse om den får 1kW i begge tilfeller, og 300W holder til xmax i porta kasse...

 

Noen høyttalere gir elendig group delay uansett, f.eks. en som er laget for å tåle f.eks. 750W termisk, hvor man har driti langt i hvordan den presterer musikalsk med noe som helst effekt i det hele tatt. Har dårlig erfaring med slike elementer, ja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmmm igjen... så du mener at den blir kjappere og spiller mindre dypbass i større kasse altså.......

tja..har jeg ikke sagt..men bare å tenke litt lenger enn du har gjort hittil det..hehe.. ;)

en kort port i en stor kasse har jo høyere tuning, trenger ikke nødvendigvis spille "strammere/hardere" men mindre dypbass før det bunner..

og liten kasse med like lang port..spiller.....?

porten spiller jo litt rolle hvordan det hele spiller. uansett så er det vel elementet som bestemmer volum vs. port, hva berre det jeg ville frem til ;)

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Transientresponsen er bedre i portet enn lukket kasse, men elementet når også xmax med mye mindre effekt montert i portet kasse. Jeg har selv merket at når jeg har hatt samme element i portet og lukket kasse, spiller det raskere og bedre i portet så lenge man holder seg innenfor samme slaglengde som tidligere. Teit å si at sub'en spiller dårligere (mindre pent) i portet enn lukket kasse om den får 1kW i begge tilfeller, og 300W holder til xmax i porta kasse...

nja..njo..njæ...ikke helt..litt omvendt vil jeg si..så lenge man snakker om toner over tuning for en portet kasse.. et element i lukket kasse vil nok ikke tåle så mye guffe som samme element i en portet kasse og spiller rundt tuning frekvensen som da har minst membranvandring, men som oftest også høyere ohm og ikke får så mye guff fra forsterker.

bare se hva som skjer med vandringen på elementet når du legger hånden eller tetter porten. noen element nesten dobler vandringen.

 

jeg har sett/hørt 1600wrms element bunne med 1000w i en lukket kasse ved dype toner, men samme element spilte samme sang/toner med glede i en portet kasse tunet til 32hz og fikk 2500wrms, og det med toner langt under tuning.

 

når det er sagt..så opplevde jeg en gang at en escort mk5 med en jl audio 15w1 i en 50L lukket kasse med 3-400wrms fra RF laget mer trøkk i kroppen utenfor bilen å laget faktisk mer show enn en clio med 2500wrms+ på en xxx15 i 140L portet tunet 33hz..hehe...så....

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nja..njo..njæ...ikke helt..litt omvendt vil jeg si..så lenge man snakker om toner over tuning for en portet kasse.. et element i lukket kasse vil nok ikke tåle så mye guffe som samme element i en portet kasse og spiller rundt tuning frekvensen som da har minst membranvandring, men som oftest også høyere ohm og ikke får så mye guff fra forsterker.

 

Jeg er med på tankegangen din, og ja, det kommer jo an på frekvensen du spiller på i forhold til tuning og ikke minst elementet... Men har selv testet med å spille godt over og under tuning, og elementet gikk lett i bunnen under fb, og når jeg kom et godt stykke over gjorde det også det. Rundt tuning derimot, så har du rett. :) Det er som du sier impedanskurven som spiller en rolle, men også hvor stivt opphenget er. Se på DD sine høyttalere, de er jo stive som faen (hvertfall de jeg har befølt, 35-serien). De er laget for å orke å spille høyt under tuningfrekvensen også, med 1km slaglengde og stivt oppheng.

 

bare se hva som skjer med vandringen på elementet når du legger hånden eller tetter porten. noen element nesten dobler vandringen....

 

Ja, men da får du en lukket kasse som er alt for stor (typ. 2x), og til tross for lavere fb enn med liten lukket kasse fungerer ikke kassen som en restriksjon på slaglengden, noe en lukket kasse gjør i de fleste "normale" tilfeller... Selv om dypbassen blir "bedre" vil høyttaleren gå lettere i bunn og...

 

jeg har sett/hørt 1600wrms element bunne med 1000w i en lukket kasse ved dype toner, men samme element spilte samme sang/toner med glede i en portet kasse tunet til 32hz og fikk 2500wrms, og det med toner langt under tuning.

 

Kult, det har ikke jeg vært ute for enda, har nok ikke testet riktig type høyttaler! :) Du har nok mer erfaring i element-dreping enn meg ;) Hehehe!

 

når det er sagt..så opplevde jeg en gang at en escort mk5 med en jl audio 15w1 i en 50L lukket kasse med 3-400wrms fra RF laget mer trøkk i kroppen utenfor bilen å laget faktisk mer show enn en clio med 2500wrms+ på en xxx15 i 140L portet tunet 33hz..hehe...så....

 

Jeg har også hørt jævlig rå lyd med lukka kasse, men det villeste er fortsatt portet. Artig sammenlikning, men det sier mer om byggekunnskapene til fyren med Clio'n enn om portet er dårlig/bedre vs. lukket kasse. ELLER at den spiller mye bedre INNI enn JL'en, noe som er det vesentligste - unntatt i psychlone og Bø i Telemark (eller Andebu)! :)

 

Alle vet jo at portet kasse er the only way to salvation and eternal deafness. Oi, der fikk jeg ny signatur, gitt! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nja..njo..njæ...ikke helt..litt omvendt vil jeg si..så lenge man snakker om toner over tuning for en portet kasse.. et element i lukket kasse vil nok ikke tåle så mye guffe som samme element i en portet kasse og spiller rundt tuning frekvensen som da har minst membranvandring, men som oftest også høyere ohm og ikke får så mye guff fra forsterker.

bare se hva som skjer med vandringen på elementet når du legger hånden eller tetter porten. noen element nesten dobler vandringen.

 

jeg har sett/hørt 1600wrms element bunne med 1000w i en lukket kasse ved dype toner, men samme element spilte samme sang/toner med glede i en portet kasse tunet til 32hz og fikk 2500wrms, og det med toner langt under tuning.

 

QUOTE]

 

Korrekt SFH! Mye av poenget med porten er jo nettopp å gi elementet kontroll når det nærmer seg fs/fb på kassen eller elementet. Lettere å bunne ett element i trykk kammer enn i korrekt tunet bassreflekskasse er nå min erfaring også. Og hva i all verden er elektrisk x-max?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassen er stor nok.. men bassrefleksrøret er 4" 30cm lang. Tror DD`n hadde spilt bedre med en stor port i stedenfor rør...

 

Er det bare rør? eller rør med porter?

Hvor har du fått forslag til kasse?

Gjentar også det med at du burde vel få laget en kasse som var tilpasset hver av elementene, før du kan sammenligne skikkelig....

kiddie

Det SKAL ryke av en Diesel-bil!!!!!

98 mod Golf IV TDi http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=78421

Powered by http://www.dreamtm.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nja..njo..njæ...ikke helt..litt omvendt vil jeg si..så lenge man snakker om toner over tuning for en portet kasse.. et element i lukket kasse vil nok ikke tåle så mye guffe som samme element i en portet kasse og spiller rundt tuning frekvensen som da har minst membranvandring, men som oftest også høyere ohm og ikke får så mye guff fra forsterker.

bare se hva som skjer med vandringen på elementet når du legger hånden eller tetter porten. noen element nesten dobler vandringen.

 

jeg har sett/hørt 1600wrms element bunne med 1000w i en lukket kasse ved dype toner, men samme element spilte samme sang/toner med glede i en portet kasse tunet til 32hz og fikk 2500wrms, og det med toner langt under tuning.

 

når det er sagt..så opplevde jeg en gang at en escort mk5 med en jl audio 15w1 i en 50L lukket kasse med 3-400wrms fra RF laget mer trøkk i kroppen utenfor bilen å laget faktisk mer show enn en clio med 2500wrms+ på en xxx15 i 140L portet tunet 33hz..hehe...så....

 

Må huske at et element lett blir svidd om det får mye effekt og liten vandring...

Jeg har også bunnet XXX'ene i lukket kasse på musikk med relativt lite effekt, rundt 1 kW kanskje mindre.

 

Noe av det råeste jeg har hørt utenfor bilen er faktisk en Passat sedan med to CV V-max 15" i lukket kasse i bakseteryggen!

Denne hørtes GODT laaangt unna...

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår