Gå til innhold

Felger og Slingrings bolter????

Ranger emnet


Sæther Racing

Anbefalte innlegg

Skal en bruke slingrebolter mener jeg det er et must at man har en senterring som passer din Omegas 65,1mm senterhull. Du får det nok på uten, men hvor sunt det er for gjengene i navet ditt i lengden er vel diskuterbart.

 

Når det gjelder felger fra VAG, er det verdt å nevne at de fleste 5-bolta VAG med boltsirkel 5x112 har senterhull på 57,1mm. Om du er interessert i noen VAG-felger, er det derfor viktig å vite om disse er utstyrt med senterringer og dermed egentlig har større senterhull. Ellers kan du glemme å få de på. Ihvertfall uten å dreie hullet større. Mine orginale VAG-felger (jeg har Audi) har IKKE senterring, og du hadde dermed ikke fått de på. Er mulig det er vanligere med senterring på en replica RS4-felg.

 

Da er heller mercedes-felger veien å gå da mercedes har senterdiameter på 66,6mm. De passer ihvertall alle rett på. I tillegg så er det vel lettere å finne en mercedes-felg i 10-tomms bredde.

 

Lykke til! Eneste bilen din mangler nå er jo noen feite hjul. 7,5x17 bak på en B med litt plastikk er litt spinkelt. Du burde helst ha gått opp 3 tommer i både bredde og diameter. ;)

4 ringer, 5 høl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Låner tråden din litt jeg, Sæther Racing, da jeg har noen spørsmål om lignende "problemer", og ser dermed ikke nødvendigheten til å starte en ny tråd om det samme emnet.

 

Ser nå på noen felger, som jeg vurderer og ta meg råd til. Disse er 4x98 og jeg har 4x100 på min 2'er Golf. Det jeg da lurer på er:

 

1: Passer disse felgene på min Golf uten noen problemer om jeg bruker slingrebolter?

 

2: Noen som vet hva senterhullet er på en Fiat Punto er? Altså om det er mindre eller større enn på en 2'er Golf?

 

For om det er større så er det ikke noe problem, for da kan jeg bare kjøpe senterringer som passer på min bil. Men blir litt verre om det er mindre. Og er også forskjell på senterhullet foran og bak på en 2'er Golf.

 

Takk på forhånd for eventuelle svar:)

"The devil on my shoulder got a devil on his back"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var kanonviktig på min bil ihvertfall. Pirket i evigheter for å få hjulet "just right", ellers ble det vibrasjoner og faenskap. Problemet var at jeg hadde audi-felger på en astra G og forskjellen var så liten at den minste senterringen ble litt for stor og ble for det meste bare klemt imellom nav og felg. Uten senterringer ble det mye styr for å få felgen i senter.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele pointet med riktig senterring er jo at felgen skal "hvile" på navet og boltene/mutterne kun skal være der for at ikke hjulene skal falle av. Vekten av bilen går jo igjennom felg/hjul og ned i bakken, og med oppsettet ditt, så vil hele bilens vekt ligge på 16 eller 20 10mm bolter i stedet for navet. Ikke så veldig trygt. Hvor mye tror du en 10mm bolt egentlig tåler? Jeg ville ikke kjørt uten riktig forhold mellom nav og felg.

Mazda 5

Opel Astra G

http://www.gauldalgatebil.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår