Gå til innhold

Vanskelige bolter

Ranger emnet


Romhelten

Anbefalte innlegg

Har fått tak i en 92. mod som trenger en del fiksing, men fikk bilen gratis så da går det jo greit.

 

Begynte å se på ting idag og kommer rett på ett problem, jeg skal ta ned bremse calipterne og en av låseboltene er fucked. For det første så sier ikke Haynes manualen noe om hvordan verktøy man trenger, men klarte å føle meg frem til at en 6mm umbraco måtte til. Første bolten gikk greit, den andre er tydeligvis så ødelagt at nøkkelen ikke tar tak i det hele tatt...

 

Hva gjør jeg nå? Har hørt noe om no verktøysett som enten kan gripe tak i bolten eller gjenge opp for å skru fast no greier... (ja jeg er nubb på de greiene her :P)

Audi A6, 2.4 1998

Audi 80 Cabriolet, 2.3 1992

x Audi 80, 1.8S 1987, Audi 100, 2.2 E 1983, Audi 80, 1.6 CL 1980

”The Hills are Alive with the sound of Horsepower” -J.Clarkson, driving in the Swiss Alps

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo enten bore et hull i bolten å så skru en grisepikk nedi der. hvis ikke kan du jo først ofre en litt større umbrako å slå den alt for hardt inn i hullet, slik at den får tak. :) Du trenger da ny bolt og umbrako etterpå igjen da.. :P

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet og lykke til! Tror i første omgang du skal sørge for å få noen med litt muskler til å hjelpe deg, ser for meg at de to piperenserene dine er første hindring i dette problemet! ;) Grattis med bil, da! Blei det ikke Audi?

BMW e36 318ia

Nissan Primera 2.0GT

Lexus IS 200 TIC solgt

Renault Laguna 2.0 RT solgt

If I gave a shit, you'd be the first to get it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hhehe tnx =) Joda, det blir audi, men skal ha den bilen her over vintern. "Kjerringa" hadde den stående, og jeg har mye fritid så da er det jo greit med ett prosjekt =)

 

Kommet litt nærmere en løsning: det viser seg at vag er kjempeflinke til å finne på egne "smarte" løsninger, og at det trengs en 7mm umbrako for å løsne tidligere nevnte bolter (verken mm eller tomme nøkler passer). Da det ikke er så spesielt vanlig med 7mm umbrako må man enten slipe ned en 8 mm eller så sies det at man muligens kan få tak i sånnt hos enkelte jernvarehandlere e.l.

 

Nå får jeg bare håpe at jeg ikke har ødelagt bolten men diverse forsøk med 6mm`ern :P

Audi A6, 2.4 1998

Audi 80 Cabriolet, 2.3 1992

x Audi 80, 1.8S 1987, Audi 100, 2.2 E 1983, Audi 80, 1.6 CL 1980

”The Hills are Alive with the sound of Horsepower” -J.Clarkson, driving in the Swiss Alps

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stussa litt på den jeg og, men regna med det var ett "faguttrykk" :P

 

Grispikk er et verktøy for å løsne skruer som er knekt, eller har ødelagt hode. Det er en kon pinne, men riller som går mot klokka, slik at når du borrer et hull i det du skal ha ut, så setter du den nedi og begynner å skru mot klokka, akkurat som å løsne en bolt vanlig. De finnes i flere størrelser.

 

Men å løsne en bolt som sitter som bare faen med grispikk ender ofte ikke så bra, grisspikken knekker, eller bare spinner rundt og graver av stål.

 

Back to topic, hvis det er som du sier at sporet ikke er passe til 6 mm umbrako lenger kan det være lurt å ofre en større nøkkel som du slipper slik at du akkurat får den inni hvis du slår den inn med hammer, umbrakopipe er også en fordel da du lett kan få mer kraft på skruen med en latman, også faguttryukk, den ser slik ut: Archive%5CProduct_images%5C10%5CLarge%5C10-984_l.jpg

 

En lang stang med feste til pipe på enden.

<3 VW <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så sabla mange "på kanten" ord og uttrykk i bilbransjen? Mekanikere er en gjeng raringer asså :D

Finnes også andre rare folkeslag... :P

 

Det du kan gjøre for å få skrudd opp den driten er å slå en litt større torx inn i bolten (slå den godt inn), så tar du godt tak og drar den opp første gangen. går den også rundt må du borre. Grisepikk er greit når det funker, men tror ikke det er noe godt valg her. Bedre å borre da, for knekker grisepikken får du ikke borret, å de knekker ofte.

2008 Skoda Octavia RS 2.0 TDI

1998 Ford Mondeo 2.0 16v

1995 Opel Astra 2.5 V6 24v Caravan

1992 Honda Prelude 2.0 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for gode tips =) skal teste med en hjemmelaga 7mm etter jobb i mårra, og om det ikke funker så fortsetter jeg på lista nedover her.

Audi A6, 2.4 1998

Audi 80 Cabriolet, 2.3 1992

x Audi 80, 1.8S 1987, Audi 100, 2.2 E 1983, Audi 80, 1.6 CL 1980

”The Hills are Alive with the sound of Horsepower” -J.Clarkson, driving in the Swiss Alps

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for all del ta heller en tur på biltema og kjøp deg en 7mm umbrako.. koster ikke mange kronene og tror nok du heller ødelegger bolten hvis du sliper ned en 8mm.. sitter bolten skikkelig godt er en veldig god ide å kjøpe den latmannsarmen som vips_vims over her la ut bilde av og en 7mm kraftumbrako med 1/2" pipefeste..

 

her er en link til "latmannsarmen", den koster litt men kommer godt med til videre jobber.. :D http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=834&iItemId=80000

 

og her er kraftpipen.. du skal da ha 7mm.. http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=996&iItemId=80467

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk testa 7mm i går og det viste seg at den og var for stor. Fant en tommenøkkel som passa litt bedre, men bolten er så ødelagt at jeg ikke tror det er noe håp, grisspikk alternativet var visst heller ikke noe å satse på fikk jeg høre da boltene er herda..

 

Det som gjenstår da er å sveise, så da er det vel bare å få noen til å dra ett sveise apparat bortover og greier. Høres ut som en fest :P

Audi A6, 2.4 1998

Audi 80 Cabriolet, 2.3 1992

x Audi 80, 1.8S 1987, Audi 100, 2.2 E 1983, Audi 80, 1.6 CL 1980

”The Hills are Alive with the sound of Horsepower” -J.Clarkson, driving in the Swiss Alps

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAr du først runda en bracko så prøv med en torx som er hakket større, slå den godt inn og prøv. Funker ikke det heller er vell neste å borre hodet av skruen av.

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

derja... bremser.jpg

 

Endte faktisk opp med å kutte bolten i to, for så å dra av calipern og deretter skru ut resten av bolten med ei flattang =)

Audi A6, 2.4 1998

Audi 80 Cabriolet, 2.3 1992

x Audi 80, 1.8S 1987, Audi 100, 2.2 E 1983, Audi 80, 1.6 CL 1980

”The Hills are Alive with the sound of Horsepower” -J.Clarkson, driving in the Swiss Alps

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår