Gå til innhold

Den store motor/bil tekniske Quiz tråden. Oppdatert første post med regler og div.

Ranger emnet


umek

Anbefalte innlegg

uten å egentlig ha gravd noe nevneverdig i fysikken, så ville jeg anta at motorens moment i forhold til bakakslingen vrir karrosseriet, som igjen fører til en forskyvning av fjæringsgeometrien. Bilen vil da bli "lettere" på to hjul, og "tyngre" på to hjul, som er på kryss av hverandre.

 

en annen forklaring er at når man gir på, vrir motoren akslingen opp mot karrosseriet, noe som reduserer marktrykket på det ene dekket (det som løftes), som vil føre at dette begynner å snurre først. (gjelder bare til karrosseriet har satt seg igjen)..

 

eventuelt en kombinasjon av ovennenvnte faktorer?

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 673
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  Camarogeddon skrev:
uten å egentlig ha gravd noe nevneverdig i fysikken, så ville jeg anta at motorens moment i forhold til bakakslingen vrir karrosseriet, som igjen fører til en forskyvning av fjæringsgeometrien. Bilen vil da bli "lettere" på to hjul, og "tyngre" på to hjul, som er på kryss av hverandre.

 

en annen forklaring er at når man gir på, vrir motoren akslingen opp mot karrosseriet, noe som reduserer marktrykket på det ene dekket (det som løftes), som vil føre at dette begynner å snurre først. (gjelder bare til karrosseriet har satt seg igjen)..

 

eventuelt en kombinasjon av ovennenvnte faktorer?

 

-Camarogeddon

 

*ding ding*

Riktig, momentet som mellomakselen/pinjong vil overføre til kronhjulet møter motstand, og prøver å vri hele bakakselhylsa i forhold til karosseriet. Ettersom akselen er på bakken, vil heller karosseriet "legge seg over" mot høyre - men resultatet er uansett redusert marktrykk på høyre bakhjul og lavere friksjon = hjulspinn.

 

Dragracere motvirker dette med å øke stivheten/forspennet på fjæra på høyre side bak, typisk for "vanlige biler" er luftputer i fjærene (hvor det er mulig). Andre bruker helt latterlig stive krengingshemmere bak, som er ubrukelige på en gatebil da bilen blir veldig overstyrt. (Samme grunn som ladderbars/stiger er ubrukelige på gata i svinger, hele bakakselen blir en eneste stor krengingshemmer)

 

Neste spørsmål anyone?

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Chevy350 skrev:
Jeg har oppfatta det som akkurat dette som er fordelen med lengre råder i motorer som hovedsaklig skal jobbe på høyt turtall, da det vil bedre utnytte forbrenningstrykket da tiden stempelet er i en "fornuftig" posisjon i sylinderen er mye kortere. Turboed1 kan sikkert si om jeg er på jordet eller ikke. (Utsagnet gjelder forsåvidt amerikanske V8motorer, men kan mulig gjelde andre og)
Joda,det er en balansegang der.. lange råder er bra hvis man har et bra kammer med god detonasjonsmotstand (få eller ingen hotspots) eller lite kanter/lommer som kan "skjule" restgass som kan detonere når trykket stiger etter antennelsen. Har man et elendig kammer,masse skarpe kanter,evt stempler med diger "dome" type noen bigblocks så er det ikke så gunstig,siden man da ofte får "ringlandets svøpe",dvs detonasjoner.

 

En av hovedgrunnene til at lange råder gir krutt på høyere turtall (utover det faktum at de senker friksjonen en tanke) er det at siden stemplet "parkerer" lengre på topp selv om veiva roterer,så rekker innsugsventilen å åpne mer før stemplets sterkeste vakuum-signal skapes...noe som gir mer areale for god fylling,og derfor flytter "the tune of the engine" opp en oktav...for de ikke-musikalske vil det da si opp i turtall. Akkurat som en diger port gjør det... (men digre porter suger...dvs,suger dårlig...og gir lite fylling bortsett fra på en quadrillion rpm). Når jeg nå leser ordbruken min,så VET jeg at det er natta.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Turboed1 skrev:
Joda,det er en balansegang der.. lange råder er bra hvis man har et bra kammer med god detonasjonsmotstand (få eller ingen hotspots) eller lite kanter/lommer som kan "skjule" restgass som kan detonere når trykket stiger etter antennelsen. Har man et elendig kammer,masse skarpe kanter,evt stempler med diger "dome" type noen bigblocks så er det ikke så gunstig,siden man da ofte får "ringlandets svøpe",dvs detonasjoner.

 

En av hovedgrunnene til at lange råder gir krutt på høyere turtall (utover det faktum at de senker friksjonen en tanke) er det at siden stemplet "parkerer" lengre på topp selv om veiva roterer,så rekker innsugsventilen å åpne mer før stemplets sterkeste vakuum-signal skapes...noe som gir mer areale for god fylling,og derfor flytter "the tune of the engine" opp en oktav...for de ikke-musikalske vil det da si opp i turtall. Akkurat som en diger port gjør det... (men digre porter suger...dvs,suger dårlig...og gir lite fylling bortsett fra på en quadrillion rpm). Når jeg nå leser ordbruken min,så VET jeg at det er natta.

 

Se der ja, flere fordeler med sykkelpumpa vår...

En oktav opp er vel en fordobling av frekvensen, men det er vel det Turboed1 mener med en quadrillion rpm :sombrero:

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Reodor F skrev:
Se der ja, flere fordeler med sykkelpumpa vår...

En oktav opp er vel en fordobling av frekvensen, men det er vel det Turboed1 mener med en quadrillion rpm :sombrero:

Bit merke i at jeg aldri har sagt jeg er musikalsk.. burde kanskje heller sagt en tone. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Turboed1 skrev:
Bit merke i at jeg aldri har sagt jeg er musikalsk.. burde kanskje heller sagt en tone. :)

 

Fortvil ikke. En oktav opp fra 4000 Hz er jo bare 8000 Hz :wonder:

 

Kom med en ny kviss her da noen! Jeg tør ikke prøve meg på en stund, men jeg kan jo være med å gjette såfremt det har med råder å gjøre grinchy

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Popular hot rodding er et bra blad, anbefaler også HotRod magazine, GM Hightech Performance, Engine masters, CarCraft osv.....

 

Prøver meg på en ny Quiz her i samme slengen.

 

Illustrasjon:

 

2 biler står på start plata på gardemoen å skal kjøre dragrace.

 

Bil nr1: Har 500HK og veier 1000kg

 

Bil nr2: Har 1000HK og veier 2000kg

 

Begge bilene har like mye grep, lik reaksjons tid osv.

 

Spørsmålet er, hvordan vil disse bilene gå iforhold til hverandre.

 

OG FORKLAR HVORFOR TAKK :)

 

Lykke til.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge bilene har 0,5Hk pr kg, og det er jo "masseforflytning" vi skal gjøre her.. Men jeg vil tro at bilen med 2000Hk kommer først, for etter at bilene kommer opp i litt fart, så er jo ikke marktrykket det samme, det blir mindre med farten, og derfor vil antall hester bli dominerende..

 

 

Eller, så tar jeg fullstedig feil..... hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår