Gå til innhold

Den store motor/bil tekniske Quiz tråden. Oppdatert første post med regler og div.

Ranger emnet


umek

Anbefalte innlegg

  • Svar 673
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Definisjonen på bremseeffekt blir vel FriksjonsflateXfriksjonskvoefisient X presset mellom belegget og skiven/trommelen.Friksjonsflaten er som sagt mange ganger større på bånd enn på klosser. Friksjonskvoefesienten er lik hvis man går ut i fra samme type bremsebelegg på både klossene og båndene og samme overflate på trommelen/skiven.Å beregne presset mellom belegget og bremsetrommelen er litt vanskelig pga selvpåtrekket, men det er teoretisk ingen problem å klare samme trykk som med en kalipper. MAO er tromler teoretisk overlegen skiver når det gjelder effektivitet. Det er jo derfor bremsebånd har mange ganger så lang levetid som klosser selv på samme aksling.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke mange bil folk rundforbi som tenker på "unsprung weight" Reodor :)

 

Er jo mye gøyere å lese å få input om turboer og gateslicks :D

 

Satser vel selv på å finne en mellomting av store og lette bremser :)

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innbiller meg at hvis man skal tenke kraft x arm + uavfjæret vekt,a là Reodor,så ser jeg for meg at en trommel (med innhold) med samme vekt som en skive + kalipper vil gi skiva overtaket...den kan ha samme vekt,mer kraft x arm pga større diameter med samme materialmengde, og bedre varmeavledning (no fade)..

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fading er jo et problem på skiver også... men man taklerer det bra med slissa siver og spessielle bremse bellegg som ikke lager like mye gasser.

men på det bildet over som zoom kom med er vell varme også et problem. den er jo også lokket inne på grunn av alle caliperne.

trur ikkje en dumper får problem me at bremsene fader

1990 Audi 200 20v tq

1987Audi 90 quattro

1986 Ford sierra 2,0L VRAK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fading er jo et problem på skiver også... men man taklerer det bra med slissa siver og spessielle bremse bellegg som ikke lager like mye gasser.

men på det bildet over som zoom kom med er vell varme også et problem. den er jo også lokket inne på grunn av alle caliperne.

 

Helt innelukket er den ikke, skiva var jo ventilert og vertfall 50mm brei så det er MYE kjøling på gang. Tenk på en fullastet dumper som totalt veier 40tonn på vei ned en bakke mens man bremser. Tar en god stund før de fader :D

 

Den fjærede vekten derimot er enorm men, det har strengt tatt ikke noe og si på slike kjøretøy heller da.

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår