Gå til innhold

Den store motor/bil tekniske Quiz tråden. Oppdatert første post med regler og div.

Ranger emnet


umek

Anbefalte innlegg

  • Svar 673
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kan ikke komme på noen grunn til det jeg heller, greit nok med 2taktere der fjærene ikke må komme i konflikt med portene i sylinderen, men en med slett sylinder mener jeg det ikke har noe å si. Viss det da ikke er "valve relifes" i stempelet da.

 

Sikker på at dette er fakta?????

 

Foresten så har mange orginale chevy stempler 4 valve relifes slik at man kan snu de begge veier. Sååååååååååå ikke vet jeg.

 

Men nysjerrig på hva du har å komme med ;-)

 

Stempeltet var slett og symmetrisk, derfor ingen såkalte valve reliefes.. :) Er det som gjør dette litt uforståelig egentlig.. :hvaskjera

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken er at stemplet har en "pin offset" mot trykksiden i sylinderen. Snur du stemplet feil vei, får du en ubehagelig klakkelyd. Montert riktig vei gir det stillere motorgange, og som en bonus en litt bedre rådevinkel som reduserer sylinderslitasje.

 

Kan du utdype "pin offset"..? Snakker vi om kryssbolt her..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken er at stemplet har en "pin offset" mot trykksiden i sylinderen. Snur du stemplet feil vei, får du en ubehagelig klakkelyd. Montert riktig vei gir det stillere motorgange, og som en bonus en litt bedre rådevinkel som reduserer sylinderslitasje.

 

Og da er det fortsatt ikke symmetrisk lenger... Første jeg tenkte var utsparinger for ventiler (de som ikke har 4 spor), og forskjøvet kryssbolt, men det er jo ikke "mulig" da.

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da er det fortsatt ikke symmetrisk lenger... Første jeg tenkte var utsparinger for ventiler (de som ikke har 4 spor), og forskjøvet kryssbolt, men det er jo ikke "mulig" da.

 

Nei, ikke noe av dette "stemmer" så lenge det er symmetrisk med flat topp.. Så nå venter jeg på svaret her, for enten er det meget vanskelig, eller så er det bare tull.. hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torqueflite har rett svar.Krysspinnen står svært sjelden midt i stempelet. Den er nesten alltid forskjøvet mot trykksiden.Litt vanskelig å forklare.

Hvis du ser motoren forfra så kommer jo forbrenningstrykket for fullt etter at veiven har passert øvre dødpunkt.Dette gjør at stempelet vil bli presset mot den venstre sylinderveggen (sålenge motoren går med klokken) Derfor har de aller fleste stempler en eller ennen form for merking av hva som er fram og bak. Lada er vel den eneste serieproduserte bilen med krysspinnen vekk fra trykksiden.Enkelte gjør dette på racemotorer også men levetiden blir dårlig.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torqueflite har rett svar.Krysspinnen står svært sjelden midt i stempelet. Den er nesten alltid forskjøvet mot trykksiden.Litt vanskelig å forklare.

Hvis du ser motoren forfra så kommer jo forbrenningstrykket for fullt etter at veiven har passert øvre dødpunkt.Dette gjør at stempelet vil bli presset mot den venstre sylinderveggen (sålenge motoren går med klokken) Derfor har de aller fleste stempler en eller ennen form for merking av hva som er fram og bak. Lada er vel den eneste serieproduserte bilen med krysspinnen vekk fra trykksiden.Enkelte gjør dette på racemotorer også men levetiden blir dårlig.

 

Men kryssbolten ligger jo på tvers i forhold til veiva, så den vil jo ikke få noe press sideveis den, kun opp og ned..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at presset blir til motsatt side av den siden råden går ned veiva på, om du skjønnte det.. hehe.. Men jeg klarer ikke å skjønne at det skal være forskjell på hvilken vei stempelet er montert bare.. hmm.. Er jeg dum..??

 

Hadde krysspinnen stått midt på så hadde vel presset vært likt, men den står ikke i senter/midt på...

 

Ble det riktig ? :S

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står den ikke i senter..?? Da kan jeg til dels være enig ja, men jeg har aldri hørt at kryssbolten ikke er i senter.. Men man lærer jo noe nytt hver dag.. :)

 

Nei er usikker selv her jeg, håper noen kommer med noen svar så jeg blir litt klokere...

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så lett og forklare.Når stempelet er på øvre dødpunkt virker alle krefter nedover og stempelet har teoretisk sett ingen krefter sideveis dersom krysspinnen står i senter.Men ettersom veiven fortsetter vil stempelet bli presset mot trykksiden. Man har funnet ut at motoren bla får en mykere gange og mindre slitasje på stempler og sylinder hvis man flytter krysspinnen. Stempelet er jo litt romslig inne i sylinderen og under kompresjonstakten vil jo stempelet være trykket mot den høyre sylinderveggen.Når forbrenningen kommer vil stempelet "klaske" i sylinderveggen på venstre siden.

Vi får trøste oss med at motoringeniørene sikkert brukte mange år de også før de forsto at dette var lurt å gjøre.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så lett og forklare.Når stempelet er på øvre dødpunkt virker alle krefter nedover og stempelet har teoretisk sett ingen krefter sideveis dersom krysspinnen står i senter.Men ettersom veiven fortsetter vil stempelet bli presset mot trykksiden. Man har funnet ut at motoren bla får en mykere gange og mindre slitasje på stempler og sylinder hvis man flytter krysspinnen. Stempelet er jo litt romslig inne i sylinderen og under kompresjonstakten vil jo stempelet være trykket mot den høyre sylinderveggen.Når forbrenningen kommer vil stempelet "klaske" i sylinderveggen på venstre siden.

Vi får trøste oss med at motoringeniørene sikkert brukte mange år de også før de forsto at dette var lurt å gjøre.

 

Så det du sier er at kryssbolten IKKE står i senter, men litt il den ene siden..?? Da kan jeg være enig ja.. :) Men har faktisk aldri hørt om dette før.. Er dette også gjeldende på gamle motorer, med originale stempler, som f.eks galme V8'ere..??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår