Gå til innhold

Den store motor/bil tekniske Quiz tråden. Oppdatert første post med regler og div.

Ranger emnet


umek

Anbefalte innlegg

Gjør enda et forsøk på å holde tråden igang:

 

Hvorfor må stemplene stå en bestemt vei i sylinderen på omtrent alle motorer.Selv om stemplene er flate og symetriske.

Kom gjerne med begrunnelse.

 

Dersom krysspinnen sitter forskjøvet i stempelet så er jo ikke stempelet symmetrisk. Dermed blir spørsmålet bortimot uforståelig. I motoren jeg har mest erfaring med offset crosspin fra, Volvos gamle V8 B36, er dessuten stempeltoppen merket med en tydelig pil og teksten "front" som angir stempelets frontretning.

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 673
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

V8power, er du sikker på at dette er noe de fleste motorer har?

 

Virker logisk det du sier alså, men er litt usikker på om dette er noe nesten alle bruker.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok greit nok for meg det, er nok noe i det bare at jeg aldri har tenkt på det før.

 

Klemmer til med en ny Quiz her, og den lyder som følger.

 

Viss du forelsempel benkkjører motoren din for å måle Hestekrefter/Fotpund, og ser på "kurve" diagrammet du får printet ut. Så vil Hester og fotpund kurven krysses på et punkt på diagrammet på et fast turtall HVÆR gang.

 

Dette tatt i betraktning at HK/LBF bruker samme skala, og hestekrefter og fotpund vil møtes og ha samme verdi på dette turtallet i ALLE motorer, i ALLE tilfeller. (nei, de ulike motorene har selfølgelig ikke lik effekt)

 

Så Quiz`en er HVILKET TURTALL????

 

Skal være riktig ned til siste siffer, trenger ikke desimaler ;-)

 

Denne formelen gjelder HK/LBF og ikke HK/NM.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer fra james watt som sa at en hestekraft var å løfte 150 pund, rett opp 220 fot på 1 minutt.

 

Hvis man tenker seg en sirkel med radius 1 fot og 150pnud som virker tangentielt på denne sirkelen ender man opp med 150 fotpund. Så må 220 fot pr min gjøres om til en sirkelbevegelse. Omkretsen av en sirkel med radius 1 fot er 6,28 fot (pi*r^2). 220 fot delt på 6,28 blir ca 35 omdreininger pr minutt.

 

150(fotpund) ganger 35,014(rpm) = konstanten 5252,1 som vil være kryssningspunktet mellom hk og dreiemoment

 

Under 5252 rpm vil motorens antall fotpund alltid være større enn antall hk. Og over 5252 er det omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer fra james watt som sa at en hestekraft var å løfte 150 pund, rett opp 220 fot på 1 minutt.

 

Hvis man tenker seg en sirkel med radius 1 fot og 150pnud som virker tangentielt på denne sirkelen ender man opp med 150 fotpund. Så må 220 fot pr min gjøres om til en sirkelbevegelse. Omkretsen av en sirkel med radius 1 fot er 6,28 fot (pi*r^2). 220 fot delt på 6,28 blir ca 35 omdreininger pr minutt.

 

150(fotpund) ganger 35,014(rpm) = konstanten 5252,1 som vil være kryssningspunktet mellom hk og dreiemoment

 

Under 5252 rpm vil motorens antall fotpund alltid være større enn antall hk. Og over 5252 er det omvendt.

 

Er du mattematiker..?? hehe.. Jeg er imponert, om da dette er rett.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår