Gå til innhold

Den store motor/bil tekniske Quiz tråden. Oppdatert første post med regler og div.

Ranger emnet


umek

Anbefalte innlegg

  • Svar 673
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ser ut for at folk er veldig redde for å tippe etter jeg la til de nye reglene.

 

Kan da legge ut at det tok 63 sekunder før det smelta hull i det hjemme coatede stempelet, alså over dobbelt så lenge som det orginale stempelet uten coating.

 

Noe jeg vil påstå er MEGET bra for et DIY kit som man baker selv i stekeovnen ;-)

 

 

Får se om jeg koker i hop en ny Quiz eller hva jeg gjør, kansje verdt et forsøk til........

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det er førstemann til mølla med nytt spørsmål når et er besvart, og bekreftet riktig.. Slik at da alle får komme med evt spørsmål de har.. Tror dette er en bedre løsning jeg.. :)

 

Problemet nå er vel at man ikke tør å svare fordi man er redd for å lage for enkle spørsmål, og dermed fremstå som en som ikke har veldig dyptgående peiling, og det er litt trist..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var egentlig et mye bedre forslag enn det jeg kom med, tror vi skal prøve den jeg Kenneth.

 

Ok, folkens da prøver vi det Kenneth sa å ser hvordan det går.

 

Fritt frem for ny Quiz, men kun en omgangen til han som legger ut Quiz`en bekrefter at han har fått riktig svar.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, fyrer løst et enkelt et jeg da.. :) Er jo meninga at de som ikke kan så mye skal lære her så.. Og kanskje vi får ned "forventnigspresset" på vanskelige spørsmål her..

 

Hvordan går man frem for å justere inn ventiler korrekt på en god gammel 4-sylindret motor..?

Er fremgangsmåte jeg er ute etter.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, husker på de gammle Oplene vi hadde, der tok vi av toppdekselet og lot motoren gå på tomgang mens vi stramma ventil vippene. Så stramma vi til det slutta å tikke, og så skrudde en kvart omdreining tilbake.

 

Men var nok kansje ikke det du mente ;-)

 

 

BTW: Jævla grisete men effektiv måte å gjøre det på........

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, en B21 er en god gammel 4 sylindret motor, men jeg ser for meg at du ønsker prosedyre for en motor med støtstenger og vippearmer...

 

Lenge siden jeg har skrudd B20 nå, men poenget er vel å justere ventilene til den sylinderen som til enhver tid er i øvre dødpunkt mellom kompresjons- og forbrenningstakt slik at hverken innsugs-, eller utblåsningsventilen er under påvirkning fra kamakselen. På en vanlig rekkefirer er det vel slik at sylinder nr 1 og 4 samt 2 og 3 er i øvre dødpunkt samtidig men er i forskjellige takter hvis jeg ikke husker feil. Da burde det være slik at man justerer ventilene på sylinder 1 når vippearmene på sylinder 4 veksler osv.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og korrekt klaring mellom ventil og vippearm får man ved å bruke bladsøker med bladtykkelse i henhold til instruksjonsbok. Løsne kontramutter, skru ned justeringsskrue til det ikke er slark på søkerbladet og stram kontramutter. Ta deretter kontrollmål for å se at ingenting har ugjort seg før du går videre til neste.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres bra ut.. Var det med vekslingen av ventiler på "motsatt" sylinder jeg var ute etter her, dvs juster nr 1 når nr 4 veksler, og motsatt, og juster nr 2 når nr 3 veksler, og motsatt.. :) Så da er det vel ikke annet å si enn at det er klart for neste spørsmål.. Og det trenger ikke å være vanskelig, som dere ser.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi liker oss veldig bra på AmCar forumet da, gjør vi ikke vel????

 

Fin Quiz, og som altid meget bra svar av R.F

 

Ja nå er det åpent for nye Quiz`er folkens.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada her var det aktivitet ja, får vel komme med noe jeg da så ikke tråden finner vegen til side 2........

 

NY QUIZ:

 

Hva er forskjellen på Mineral olje og Helsyntetisk olje (motor ojle, selv om det går ut på det samme mad alle)

 

Det jeg vil frem til er en grei enkel forklaring på hva som er hoved forskjellen på mineral og syntetisk motor olje.

 

Ja jeg vet vi kan fylle en hel tråd og vel så det med olje info, for det er et tema som kan diskuteres i evighet.

 

Men som sagt en noelunde enkel forklaring.

 

 

Lykke til......

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår