Gå til innhold

Den store motor/bil tekniske Quiz tråden. Oppdatert første post med regler og div.

Ranger emnet


umek

Anbefalte innlegg

blir sikkert litt for enkelt dette da.. men prøver alikevell med min magre erfaring.. Mineralolje er tykkere og har bedre smøreeffekt under stor varme enn syntetisk olje.. mineral bør brukes i en gammel åtter fordi det er større klaringer i en slik motor enn en ny en..

 

ANER ikke om det blir helt rett da.. men noe i den her duren tror jeg det er..

signaturregler: www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 673
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hmmm...

Syntetiske oljer fremstilles av polyalfaolefiner eller ester mens mineralolje fremstilles av organisk råolje. Polyalfaolefiner fremstilles fra bestanddeler (etylen mener jeg å forstå) av råoljen mens ester er en organisk forbindelse mellom et alkohol og en organisk syre.

 

Slik har jeg forstått forskjellen, men andre står selvsagt fritt til å forstå dette bedre enn meg.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...

Syntetiske oljer fremstilles av polyalfaolefiner eller ester mens mineralolje fremstilles av organisk råolje. Polyalfaolefiner fremstilles fra bestanddeler (etylen mener jeg å forstå) av råoljen mens ester er en organisk forbindelse mellom et alkohol og en organisk syre.

 

Slik har jeg forstått forskjellen, men andre står selvsagt fritt til å forstå dette bedre enn meg.

 

Dette er sansynligvis rett, men jeg skjønte ikke stort av de "fine" ordene du brukte.. hehe.. Jeg vil si at mineralolje er olje som er produsert av råolje, uten noen form for kjemiske tilsetninger, dvs "naturlig olje".. Syntetisk olje er "laboratorium-fremstilt" olje, med mye tilsetninger og stoff som øker smøreevnen.. Delsyntetisk er en mix av mineral- og syntetisk olje..

 

Alle nyere, og nybygde motorer, vil ha godt av syntetisk olje, da den rett og slett smører bedre.. Men fyller man syntetisk olje på en A-ford, så vil nok pakninger og div i motoren lide en sakte død..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Reodor hadde fine ord i posten sin, men var en annen hovedsaklig grunn jeg ville frem til. Kansje bare litt enklere forklart, for det var riktig på en måte.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du på den reduserte friksjonen i syntetiske oljer? De smører så godt at stempelringene ikke får slitt seg til sammen med honemønsteret i sylinderen under dem kritiske innkjøringen av motoren.

 

Nå prøvde jeg å beskrive den viktigste forskjellen mellom syntet- og mineralolje så enkelt som mulig, men bomma kanskje litt på det du egentlig ville fram til. Hva du egentlig vil fram til er jeg fortsatt litt usikker på...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det at syntetisk olje er bedre generellt, men etter sigende så skal motorer kjøres inn på mineral og etter på kjøres på syntetisk. (pga den har bedre egenskaper)

 

Prøvde å finne en norsk side jeg også har sett at all garanti utløper dersom motoren blir kjørt på syntetisk olje. (race motorer) Men kan jo være de har fjernet det, eller at jeg bare ikke finner det igjen.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg egentlig ville frem til var at mineral olje er fremstillt av mineralsk rå olje, og det er (I de fleste tilfeller) syntetisk olje også, men i det tilfellet blir den mineralske rå oljen brutt ned til grunnen i et labratorium og satt sammen igjen uten de delene som ikke har noe for seg i en olje, bla korrosive stoffer og stoffer som mangler smøre egenskaper. Syntetisk olje kan også bli tilsatt utenforstående stoffer, som antikorrosive sådan, og egentlig det produsenten mener gjør forskjellen på sin og konkurenten sin olje :-)

 

Det som utgjør store prisforskjeller på syntetiske oljer som selges i hylla er hovedsaklig hvor mange ledd den har vert brutt opp i i labratoriet.

 

Så det er forskjel på de forskjellige syntetisk oljene og, gjerne mer en folk tror.

 

Syntetiske oljer har som regel en del lenger levetid en mineral olje.

 

 

Kort versjonen: Både mineral og syntetisk er laget av rå olje, men den syntetiske har de trekkt ut x antal ting fra og tilsett stoffer som gjør oljen bedre på diverse områder.

 

Som skrevet tidligere så er olje et dypt tema som det er umulig for en vanlig dødelig å vite ALT om, men håper noen fikk en litt bedre forståelse for de forskjellige typene.

 

Ny Quiz anyone?

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...

Syntetiske oljer fremstilles av polyalfaolefiner eller ester mens mineralolje fremstilles av organisk råolje. Polyalfaolefiner fremstilles fra bestanddeler (etylen mener jeg å forstå) av råoljen mens ester er en organisk forbindelse mellom et alkohol og en organisk syre.

 

Slik har jeg forstått forskjellen, men andre står selvsagt fritt til å forstå dette bedre enn meg.

 

Polyalfaolefiner fremstilles av bestandeler av råolje mener jeg å huske at jeg skrev...

 

Jeg har forresten forslag til ny kviss...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da prøver jeg meg på et quiz jeg også.

 

Hva er fordelene ved å øke rådelengden ved trimming av motorer? Og hva er ulempene? Jeg kommer i farten på 2 fordeler og 2 ulemper.

 

Med rådelengde tenker jeg på c/c-avstanden - avstanden fra senter av hullet i lilleenden til senter av hullet i storeenden i råden.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da prøver jeg med litt logisk tenking (har nada fakta eller erfaringer å vise til).

 

Med lengre råder kan man bruke stempler med mindre høyde, og fortsatt ende opp med stempeltoppen på samme plass. Mindre stempel er mindre vekt. Og det er vel en bra ting, hvis ikke vektreduksjonen blir spist opp av vekta på den lengre råden?

 

I tillegg blir det mindre vinkel mellom stempel og råde når veiva snurrer. Uten at jeg helt klarer å komme med en god forklaring på hva det skulle være godt for.

 

Dette er vel to fordeler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke selv her jeg, men bare prøver meg fram...

 

+Mer slagvolum, mer nm og mer komp ( visst det er meningen )

 

.-. Mindre turtallsvennlig

 

 

Har ikke peiling, bare skjøt ut nå ...

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Braseth: Du er ikke så dum du, men du bør utdype litt om denne vinkelen...

 

Ottesen: Rådelengden påvirker ikke slaglengden, men i en gitt motor må rådelengden reduseres hvis man ønsker å benytte de samme stemplene etter å ha øket slaglengden..

 

Turboed1: Du er jo nesten inhabil... Vi "pønsket" jo ut denne kvissen i går da vi hadde vår hyggelige prat om motorteori. Men utdyp meg gjerne når jeg etterhvert skal prøve å forklare pros og cons ved lange råder ;)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår