Gå til innhold

Den store motor/bil tekniske Quiz tråden. Oppdatert første post med regler og div.

Ranger emnet


umek

Anbefalte innlegg

  • Svar 673
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Mulig jeg tenker vanskelig nå, men dreiemoment/effektkurve, utvekslinger osv spiller jo inn på et vis?

 

Begge bilene har like mye grep, lik reaksjons tid osv. :)

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intresant.I teorien skulle de akselert like raskt.Men jeg tipper 2000 hesteren er mindre følsom for luftmotstanden og vil derfor vinne?

Når man trekker fra rullemotstand, luftmotstand osv kan man regne ut hvor mye hester man har igjen til akselerasjon.De er ikke hp/vekt ratioen lik lenger.Holder en knapp på den sterkeste.

Den sterkeste bilen har nok størst driverkstap og størst rulle motstand, men faktoren for luftmotstand tror jeg er så pass mye større at det likevel vil gå i den sterkestes favør. Regner med at begge har samme luftmotstandskvoefesient

Har begge bilene svært lav luftmotstand og høye prosentvise driverkstap er jeg dog ikke så sikker.

Når jeg tenker meg om så vil det antagelig være vesentlig hvor stor slutt hastighet disse bilene opererer i? Er kansje ikke noe eksakt svar på dette?

Har begge bilene 10% driverkstap vil den minste stikke litt i starten siden den bare mister 50 hester ,mens den største vil ta den igjen etter som luftmotstanden ikke stjeler forholdsvismessig like mye hester fra den.

Puh.Ble et langt og rotete svar...

 

 

 

Jeg har foresten en enkel quiz hvis mitt svar går inn. Denne kan alle klare hvis de tenker seg litt om: Når man skal koble fra eller ta ut et batteri skal man alltid demontere minuspolen først.Hvorfor?

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mindre sideveis krefter på stempelet og stempelet vil snu "mykere" ved øvre dp.

 

Jeg glemte forresten å kreditere deg for delvis riktig svar i rådekvisset V8power, men denne blemmen er herved rettet opp :titties:

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis effekten er oppgitt på samme turtall ja. Er enkel matematikk.

Hadde du klart å dobble turtallet på en motor uten at momentet sank ville effekten også blitt doblet.Hadde det bare vært enkelt i praksis.Sukk...

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ V8power, venligst ingen nye Quiz`er før den nåværende er besvart.

 

Og til de pirkette karene her som ikke forstår "OSV"

ALT er likt utenom HK/NM OG VEKT.

 

Fornøyde nå?

 

Reodor har du noen innspill her?? :)

 

Turboed1 ?? :)

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det tror jeg også! hehe,.

 

Det snakkes om luftmotstand her, MEN det står ikke om det er perfekte streamlined biler, eller om det er en buss som er helt flat i fronten, dersom det er en av delene tror jeg også dette vil ha et forskjellig utfall dersom det f.eks er en av hver (en lett streamlined, en tung, en lett en som IKKE er aerodynamisk, og en tung en av denne.

signaturregler: www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis effekten er oppgitt på samme turtall ja. Er enkel matematikk.

Hadde du klart å dobble turtallet på en motor uten at momentet sank ville effekten også blitt doblet.Hadde det bare vært enkelt i praksis.Sukk...

Enklere metode: Doble momentet,behold turtallet :D

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda jeg skjønner det! MEN hør her nå.. sitat v8 power " Intresant.I teorien skulle de akselert like raskt.Men jeg tipper 2000 hesteren er mindre følsom for luftmotstanden og vil derfor vinne?"

 

Dersom bilene er formet som en buss vil begge ha masse luftmotstand, og den sterkeste bilen vil kanskje være mindre følsom på akkurat dette, MEN dersom begge bilene er forma som en f1 bil eller noe, for å ha så lite luftmotstand som det bare går, så vil det være så lite luftmotstand på begge at det ikke blir noen stor forskjell på om den ene motoren er følsom for luftmotstand eller ikke.. håper dette ble forståelig? :)

signaturregler: www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ V8power, venligst ingen nye Quiz`er før den nåværende er besvart.

 

Og til de pirkette karene her som ikke forstår "OSV"

ALT er likt utenom HK/NM OG VEKT.

 

Fornøyde nå?

 

Reodor har du noen innspill her?? :)

 

Turboed1 ?? :)

Eh? Ikke inhabil lenger..?

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobler man massen,så må vel effekten for å akselerere identisk økes i kvadrat...mener jeg å huske... Hvis jeg ikke husker feil,så tilsier det at den letteste bilen vinner...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår