Gå til innhold

Den store motor/bil tekniske Quiz tråden. Oppdatert første post med regler og div.

Ranger emnet


umek

Anbefalte innlegg

  • Svar 673
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har sett formelkalkulatorer ( http://web.telia.com/~u53104261/formler.html )på Internett som beregner 402 meters tider på bakgrunn av effekt og vekt. Resultatet ble samme sluttid og sluttfart på begge bilene. Dette stemmer også overens med formler om at hastighet er lik effekt delt på vekt. Uansett burde dette betinge at ALLE andre forutsetninger er like.

Men enkelte ganger er det bedre å holde kjeft og gi inntrykk av at man er idiot, enn å åpne kjeften og fjerne enhver tvil, så jeg velger å avstå fra å svare...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Turboed1

 

Jeg har aldri sagt at du er innhabil, det var Reodor det :)

 

Oppfordrer alle til å svare.........

 

Har også kjørt dette stykket igjennom slike kalkulatorer, men er vi enige i dette da???? :)

 

Oppfordrer Turboed1 til å komme med et litt mer utdypende svar, om han gidder.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Turboed1

 

Jeg har aldri sagt at du er innhabil, det var Reodor det :)

 

Oppfordrer alle til å svare.........

 

Har også kjørt dette stykket igjennom slike kalkulatorer, men er vi enige i dette da???? :)

 

Oppfordrer Turboed1 til å komme med et litt mer utdypende svar, om han gidder.

 

Hvis vi legger forvaltningslovens § 6 til grunn så er du jo ikke inhabil i alle saker selv om du var inhabil i rådesaken :flushit:

 

Jeg har mange tanker omkring dette med trimmingsgrad på de to motorene, men det er kanskje ikke relevant. en 7 liters motor med 500 hk oppfører seg jo annerledes og vil ha et annet register enn en 7-liters motor med 1000 hk.

 

Videre husker jeg at jeg har lest noe om at å lette bilen x kilo tilsvarer y hester. Hmmm, artig dette...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det snakkes så mye ang trimmings grad o.l så sier vi at begge to har elektro motorer som yter opp til max effekt på like kort tid og har en padde flat effekt kurve.

 

Bedre nå? :)

 

ALT er likt alså, så får vi skrevet det engang for alle.

 

Men åssen går bilene da? Regner ikke med at vi skal komme med ET og sluttfart her alså men hva og hvorfor?????????

 

:):):):):):):):)

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har endelig tenkt litt før jeg svarer.

Vi kan se borti fra driverkstap hvis tapet er prosentvis likt mellom de to bilene. (I praksis mister neppe den sterkeste bilen dobbelt så mye hester som den minste og vil nok i praksis tjene noen meter her). Men skal vi holde oss til det rent teoretiske glemmer vi denne faktoren.

Men luftmotstanden er vesentlig. La oss si at begge bilene bruker 200 hester på å overvinne luften. Den minste sitter igjen med bare 300 hester til akselerasjon som gir en hk/vekt på 0,3 hk pr kilo. Den sterkeste vil fremdeles ha 800 hester tilgjengelig og har derfor en ratio på 0,4 hk pr kilo.

Svaret kommer altså enn på hvilken faktorer vi tar med i stykket.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men luftmotstanden er vesentlig. La oss si at begge bilene bruker 200 hester på å overvinne luften. Den minste sitter igjen med bare 300 hester til akselerasjon som gir en hk/vekt på 0,3 hk pr kilo. Den sterkeste vil fremdeles ha 800 hester tilgjengelig og har derfor en ratio på 0,4 hk pr kilo.

Svaret kommer altså enn på hvilken faktorer vi tar med i stykket.

Men,den tyngste bruker mer krefter enn den lette bare for å kunne øke hastigheten...massetreghet...en reaksjon gir en ditto motreaksjon. For å akselerere en tyngre masse fra hastighet A til hastighet B på samme tid som den 50%-lige massen i den andre bilen,må reaksjonen,i dette tilfelle motoren være kraftigere... Enten det,eller så er jeg bare trøtt...:wonder:

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære V8 power, hva er det med "ALT ER LIKT" du ikke forstår.

 

Hester og moment er målt på hjula.

 

Rett før jeg gjør om quizen til 2 bananer henger i noen strikker :)

 

Har INGENTING med luftmotstand og sliktno å gjøre.

 

Turboed1 har vert inne på noe tidligere...........

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WE HAVE A WINNER!!!!!!!!!!!!!!!

 

Konklusjon den letteste bilen vinner.

 

Hvor langt uti racet dette gjør en forskjel er vanskelig å si, antagelig bare i starten. Men slik er det alså, dobbel masse trenger 4 dobbel energi for å forflyttes likeraskt.

 

 

V8 power, du hadde en ny Quiz om jeg ikke husker feil.

 

Fyr løs.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig ikke tenkt så mye på hvorfor de er mindre, så det var ikke såå lett dette spørsmålet egentlig. Har lest en forklaring for mange år siden, men den husker jeg selvsagt ikke...

Da er vi jo nødt til å tenke da jo :wonder:

 

Sånn bortsett fra at det er vanskeligere å stappe kjøttfarsen inn i pølsa enn å klemme den ut igjen så ønsker jeg å ta betenkningstid helt til noen andre har svart :D

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke fordi massen som er forbrennt tar mindre volum, enn den massen som IKKE er forbrennt enda, Derfor vil det kreve en 'mindre åpning' til eksosen, fordi den består av mindre enn det som kommer inn?

 

*Shot in the BLIND*

 

En umiddelbar tanke kanskje, men er det ikke slik at hele arbeidstakten baseres på at gassene ekspanderer under forbrenningen og utfører et hederlig stykke arbeid?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår