Gå til innhold

Den store motor/bil tekniske Quiz tråden. Oppdatert første post med regler og div.

Ranger emnet


umek

Anbefalte innlegg

jo det er vell det, og som du sier: det var i hvertfall min umidelbare tanke! ;)

 

Det er mye godt i umiddelbare tanker, så de skal ikke avskrives helt.

Det er vel ikke mye futt igjen i eksosgassene bortsett fra at de er grisevarme.

 

Hva tenker så forbrenningsgassene når de skuer opp på en eksosventil som er ferd med å åpne i det stempelet passerer nedre dødpunkt?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 673
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

De tenker sikkert noe sånnt som "håper eksosventilen ikke er så stor at vi får den i huet"? helt ærlig så har jeg ikke peiling, men jeg kan tenke meg at eksosgassene ikke vil møte en alt for stor "vegg" (ventilen) slik at prosessen går så smertefritt som mulig, det blir litt som å løpe fortest mulig mot ei stor dør som man skal igjennom, for deretter å få slått den store døra rett mot deg slik at du ikke klarer å komme deg på den andre siden smertefritt alikevell.. men dette er bare mine tanker altså

signaturregler: www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konklusjon den letteste bilen vinner.

 

Hvor langt uti racet dette gjør en forskjel er vanskelig å si, antagelig bare i starten. Men slik er det alså, dobbel masse trenger 4 dobbel energi for å forflyttes likeraskt.

Sorry mate, du tar feil.

 

1. Jeg tror ikke du har helt oversikt over begrepene, moment, effekt og energi.

 

2. Det trengs samme effekt (teoretisk) for en ettons Volvo V70 og en totonns Volvo V70 å forflyttes like raskt.

 

3. Dobbel masse trenger dobbelt dreiemoment (kraft) for å akselerere raskt. Formelen er F=ma.

 

4. Dobbel masse trenger dobbel effekt for å akselerere like raskt ved en gitt hastighet.

 

5. Dobbel masse krever dobbel (ikke firedobbel) energimengde (f.eks. bensin) for å nå samme hastighet.

 

6. Akselerasjon bestemmes av forholdet (motorens effekt - friksjon og tap) / bilens vekt. Den som har høyest forholdstall vinner.

 

Så langt, så ser det ut som jevnt løp mellom 500 hk/1000 kg og 1000 hk/2000 kg.

 

Det er før luftmostand, rullemotstand og annen friksjon. La oss si at det gjennomsnittlig krever 50 hk (husk, likt på begge bilene) å overvinne denne motstanden. Resten av effekten går til å akselerere bilen.

 

La meg gjenta punkt 6 over.

(motorens effekt - friksjon og tap) / bilens vekt

Bil 1:

(1000 hk - 50 hk) / 2000 kg = 0,475 hk/kg

Bil 2:

(500 hk - 50 hk) / 1000 kg = 0,450 hk/kg

 

Konklusjonen er at den tyngste bilen vinner. V8power hadde rett hele tiden, gratulerer.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry mate, du tar feil.

 

1. Jeg tror ikke du har helt oversikt over begrepene, moment, effekt og energi.

 

2. Det trengs samme effekt (teoretisk) for en ettons Volvo V70 og en totonns Volvo V70 å forflyttes like raskt.

 

3. Dobbel masse trenger dobbelt dreiemoment (kraft) for å akselerere raskt. Formelen er F=ma.

 

4. Dobbel masse trenger dobbel effekt for å akselerere like raskt ved en gitt hastighet.

 

5. Dobbel masse krever dobbel (ikke firedobbel) energimengde (f.eks. bensin) for å nå samme hastighet.

 

6. Akselerasjon bestemmes av forholdet (motorens effekt - friksjon og tap) / bilens vekt. Den som har høyest forholdstall vinner.

 

Så langt, så ser det ut som jevnt løp mellom 500 hk/1000 kg og 1000 hk/2000 kg.

 

Det er før luftmostand, rullemotstand og annen friksjon. La oss si at det gjennomsnittlig krever 50 hk (husk, likt på begge bilene) å overvinne denne motstanden. Resten av effekten går til å akselerere bilen.

 

La meg gjenta punkt 6 over.

(motorens effekt - friksjon og tap) / bilens vekt

Bil 1:

(1000 hk - 50 hk) / 2000 kg = 0,475 hk/kg

Bil 2:

(500 hk - 50 hk) / 1000 kg = 0,450 hk/kg

 

Konklusjonen er at den tyngste bilen vinner. V8power hadde rett hele tiden, gratulerer.

 

DU har INGENTING med å utnevne noen vinner eller ikke av Quiz`en :batman:

 

Og jeg ser hva du skriver men er IKKE enig med deg.....

 

Det du skriver er det samme formlene som brukes i slike kalkulatorer som regner ut ET og sluttfart.

 

Kan ikke noen formel på dette med 4dobbel kraft for å forflytte dobbel masse, høres egentlig HELT på tryne ut, men det skal være slik ja.

 

@ Turboed1, hva mente du med det siste du skrev? Og vet du om noen formel for denne masse forflyttelse Quiz`en?

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DU har INGENTING med å utnevne noen vinner eller ikke av Quiz`en :batman:
Jeg har ikke utnevnt noen til vinner, det er du du som gjør. Jeg bare sier at V8power har rett, men du kan godt utnevne en annen til vinner, jeg bryr meg ikke.

Og jeg ser hva du skriver men er IKKE enig med deg.....

Det er ikke meg du er uenig med, jeg bare videreformidler det mr Newton fant ut.

Det du skriver er det samme formlene som brukes i slike kalkulatorer som regner ut ET og sluttfart.

Ikke så rart, med tanke på alle bruker de samme formlene?

 

Kan ikke noen formel på dette med 4dobbel kraft for å forflytte dobbel masse, høres egentlig HELT på tryne ut, men det skal være slik ja.

Jeg tror du tenker på den en-halv-m-v-i-annen. Der er farten i andre, ikke massen.

 

@ Turboed1, hva mente du med det siste du skrev? Og vet du om noen formel for denne masse forflyttelse Quiz`en?

Jeg venter i spenning på hva du finner.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal se om jeg kan finne noen dokumentasjon på det jeg påstår, merkelig at Turboed1 visste hva jeg skulle frem til da.

 

Skal være mann til å innrømme en feil hvis jeg har begått en, skal få sjekket opp i dette.

 

Turboed1, har du noe å bidra med i denne sammen heng??? :)

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mente var at enten jeg,eller dere (eller noen) har blandet inn "dobling av hastighet med identisk kjøretøy"...da kreves en 4-dobling av effekten.

 

Akselerasjon betegnes m/s²...er jeg trøtt (igjen?) eller opphøyer vi i kvadrat her også...?:zzzz:

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere som lukter på svaret nå...men ikke helt... :) Kan legge til at det er en kombinasjon av flere faktorer,men jeg ser etter de 2 store (som dere er fælt nærme halvparten på) ...og forklaringen.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss anta at det er bedre med en større eksosventil enn en mindre (ellers hadde man aldri montert større eksosventiler ved trimming - og det gjør man jo), men at det er enda bedre med større innsugningsventiler. Og at man derfor velger å ha større innsugningsventil, jf det jeg skrev innledningsvis om å stappe kjøttfarse inn i pølseskinnet

 

Jeg tror at suget som stempelet skaper på sin vei ned fra øvre dødpunkt i større grad er avhengig av hjelp fra en stor ventil for å fylle sylinderen. Altså i større grad enn trykket fra stempelet på vei opp fra nedre dødpunkt trenger hjelp for å tømme sylinderen. Det får jo ikke vært noe i et rom som ikke finnes, men et eksisterende rom trenger ikke nødvendigvis å være fullt liksom...

 

Selv om jeg antar at de varme eksosgassene har større volum enn de kaldere innsugningsgassene så vil kanskje den høye temperaturen i seg selv bidra under gassevakueringen, jf sticky-tråden om scavenging, eksosbandasje osv.

 

La meg understreke at jeg ikke påberoper meg å sitte inne med fasiten her. Som nevnt tidligere foregår det uendelig mange prosesser i en forbrenningsmotor som jeg ikke har kontroll på og som jeg enten ikke har tenkt på eller som jeg har forstått feil.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss anta at det er bedre med en større eksosventil enn en mindre (ellers hadde man aldri montert større eksosventiler ved trimming - og det gjør man jo), men at det er enda bedre med større innsugningsventiler.
Ikke galt det...selv om det er noen tilfeller hvor mindre ventiler gir mer krutt. (Men det er ikke en del av denne Quiz'en..)

 

Jeg tror at suget som stempelet skaper på sin vei ned fra øvre dødpunkt i større grad er avhengig av hjelp fra en stor ventil for å fylle sylinderen. Altså i større grad enn trykket fra stempelet på vei opp fra nedre dødpunkt trenger hjelp for å tømme sylinderen. Det får jo ikke vært noe i et rom som ikke finnes, men et eksisterende rom trenger ikke nødvendigvis å være fullt liksom...
Tampen brenner...

 

Selv om jeg antar at de varme eksosgassene har større volum enn de kaldere innsugningsgassene så vil kanskje den høye temperaturen i seg selv bidra under gassevakueringen, jf sticky-tråden om scavenging, eksosbandasje osv.
Care to elborate?

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår