Gå til innhold

Den store motor/bil tekniske Quiz tråden. Oppdatert første post med regler og div.

Ranger emnet

umek

Anbefalte innlegg

Nå blir det bare gjettning fra min side men jeg vil gjerne prøve og forstå svaret :)

Altså, når innsugsluften er på vei inn i toppen har den vel hjelp av et undertrykk spm skapes pga at stempelet går nedover, dette forsterkes vel også ytterligere av luften er på vei en vei hele tiden inni innsuget fordi at det nesten hele tiden er en innsugsventil åpen som skaper et generelt trykk ut av innsuget og inni sylinderen.

Når så avgassen skal ut av sylinderen er det vel baktrykket i eksosen som hjelper til med og dra ut eksos gassen etter som jeg har forstått det pga eksospulser og korrekt dimensjonert eksosanlegg.

Er det derfor eksosventilen er mindre enn innsugsventilen, pga at innsugluften skal suges inn mens avgassen skal blåses ut?

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 673
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Altså, når innsugsluften er på vei inn i toppen har den vel hjelp av et undertrykk spm skapes pga at stempelet går nedover, dette forsterkes vel også ytterligere av luften er på vei en vei hele tiden inni innsuget fordi at det nesten hele tiden er en innsugsventil åpen som skaper et generelt trykk ut av innsuget og inni sylinderen.
Det er undertrykket laget av stemplet som skaper trykkforskjellen som gjør at luft flytter seg frra innsuget til sylinderen ja... lufta som er på vei inn i plenumet (innsugsboksen) hjelper ikke til med dette normalt,så sant man ikke kan justere volumet i plenum helt optimalt,hvilket kan gi opphav til Helmholtz-tuning...dvs at en sylinders returpuls "overlader" neste sylinders innsugspuls...men å lage det riktig er j**lig vanskelig...

Når så avgassen skal ut av sylinderen er det vel baktrykket i eksosen som hjelper til med og dra ut eksos gassen etter som jeg har forstått det pga eksospulser og korrekt dimensjonert eksosanlegg.

Ikke baktrykket...men,med et riktig dimensjonert eksosanlegg så kommer det en undertrykkspuls opp røret som starter innsugstakten før stemplet lager vakuum/undertrykk...

Er det derfor eksosventilen er mindre enn innsugsventilen, pga at innsugluften skal suges inn mens avgassen skal blåses ut?
Nærme..men ikke helt. slår man sammen noen av svarene gitt her hittil så får man en "teori om alt"...og det er den jeg leter etter.. :D

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har visst sjedd endel her mens jag har vært på julebord.

For å doble slutt hastigheten over mål kan jeg godt tenke meg at det trengs en 4 dobbling av effekten. Men for oppnådd akselerasjon er det hk/vekt som er avgjørende.

Man bruker mindre eksosventil rett og slett fordi det er mye lettere å presse ut eksosgassene enn å få inn innsugningsluften. Man har jo begrenset plass til ventiler og man prioriterer derfor plassen til innsugsventilen. Eksosgassen er jo under et kraftig trykk og spretter ut nærmest av seg selv mens innsugsgassene bare har et svakt vakuum til hjelp. (Med full gass er det jo knapt vakuum)

Mindre eksosventiler og kanaler gir nok eksosgassene en raskere hastighet ut og hjelper dermed til med å trekke inn innsugningsluft under overlappingen. Enkelte hevder også at for store eksosventiler kan gi overtømming av sylinderen og dermed dårligere fyllingsgrad. Men hovedsvaret er vel at det ikke trengs så store ventiler på eksosiden.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bruker mindre eksosventil rett og slett fordi det er mye lettere å presse ut eksosgassene enn å få inn innsugningsluften. Man har jo begrenset plass til ventiler og man prioriterer derfor plassen til innsugsventilen. Eksosgassen er jo under et kraftig trykk og spretter ut nærmest av seg selv mens innsugsgassene bare har et svakt vakuum til hjelp. (Med full gass er det jo knapt vakuum)

Mindre eksosventiler og kanaler gir nok eksosgassene en raskere hastighet ut og hjelper dermed til med å trekke inn innsugningsluft under overlappingen. Enkelte hevder også at for store eksosventiler kan gi overtømming av sylinderen og dermed dårligere fyllingsgrad. Men hovedsvaret er vel at det ikke trengs så store ventiler på eksosiden.

Full scoring...bortsett fra at du ikke har beskrevet det jeg lette etter...hvorfor kan eksosen flowe fortere enn innsuget? Er jo begrensninger for hastighet i et rør,vet du.. ;) På innsuget ligger det på rundt 690 fot per sek...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full scoring...bortsett fra at du ikke har beskrevet det jeg lette etter...hvorfor kan eksosen flowe fortere enn innsuget? Er jo begrensninger for hastighet i et rør,vet du.. ;) På innsuget ligger det på rundt 690 fot per sek...

Da forstår vi det slik at gassers maksimale hastighet i rør avhenger av temperaturen...

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da forstår vi det slik at gassers maksimale hastighet i rør avhenger av temperaturen...

Jepp. Eksosen kan gå ut av porten med en hastighet nesten 2.5 ganger det maksimale i en innsugsport,kun pga temperatur... (det gjør endel på hvordan eksosporter bør portes...men det er ikke en del av dette. ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanon bra Quiz med bra svar og info.

Når det gjelder denne Quizen min ang masse VS moment, må jeg bare fortelle at det har blitt gjordt en feil her av MEG.

Ber alle om å se vekk fra den Quizen der......

Beklager feil informasjonen......

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder denne Quizen min ang masse VS moment, må jeg bare fortelle at det har blitt gjordt en feil her av MEG.

Ber alle om å se vekk fra den Quizen der......

Beklager feil informasjonen......

Eller så kan vi lese alt med motsatt fortegn, og vips så blir det riktig...

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kan gjøre feil, no problem:)

For å holde tråden i gang fisker jeg fram den forrige quizen min fra glemselen: En enkel en denne gangen:

Når man skal koble fra eller ta ut et batteri skal man alltid demontere minuspolen først.Hvorfor?

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker, men tipper følgende: Det er en del utstyr på bilen som kan inneholde kondensatorer og lignende.. Når du tar av pluss-polen, og du er så uheldig at den kommer borti gods (minus), så vil disse bli kortsluttet.. Derfor tar vi av minus først, slik at disse får tid til å lade seg ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en veldig enkel grunn til dette er jo at hvis man først slår borti karosseri med verktøyet som brukes, så vil man unngå en potensiell kortslutning når man angriper minusen først.

kortslutninger skaper diverser morsomme spenningsnivåer som moderne elektronikk er mindre glad i.

hmm. skulle gjerne ha sett en god grunn til dette elektrisk sett, men kan ikke komme på noen i farta.

_Kenneth_: Det at man kan kortslutte kondensatorer er riktig, men det kan man like gjerne gjøre uten batteriet der, spenningen vil fremdeles ligge mellom karosseri og den positive delen av ledningsnettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg siterer wikipedia her;

"When removing a car battery, the ground connection should be removed first and the other connection second. This ensures that a short circuit will not occur by a wrench touching grounded engine parts while disconnecting the other terminal. When connecting a battery, connect the live (or positive) connection first and then the grounded one."

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

_Kenneth_: Det at man kan kortslutte kondensatorer er riktig, men det kan man like gjerne gjøre uten batteriet der, spenningen vil fremdeles ligge mellom karosseri og den positive delen av ledningsnettet.

Men disse vil jo lade seg ut etter en stund, og siden vi snakker om meget småe kondensatorer, så tar det jo ikke lang tid, vil jeg tro.. Og jeg støtter den "ikke komme borti gods med nøkkel"-teorien din.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry mate, du tar feil.

1. Jeg tror ikke du har helt oversikt over begrepene, moment, effekt og energi.

2. Det trengs samme effekt (teoretisk) for en ettons Volvo V70 og en totonns Volvo V70 å forflyttes like raskt.

3. Dobbel masse trenger dobbelt dreiemoment (kraft) for å akselerere raskt. Formelen er F=ma.

4. Dobbel masse trenger dobbel effekt for å akselerere like raskt ved en gitt hastighet.

5. Dobbel masse krever dobbel (ikke firedobbel) energimengde (f.eks. bensin) for å nå samme hastighet.

6. Akselerasjon bestemmes av forholdet (motorens effekt - friksjon og tap) / bilens vekt. Den som har høyest forholdstall vinner.

Så langt, så ser det ut som jevnt løp mellom 500 hk/1000 kg og 1000 hk/2000 kg.

Det er før luftmostand, rullemotstand og annen friksjon. La oss si at det gjennomsnittlig krever 50 hk (husk, likt på begge bilene) å overvinne denne motstanden. Resten av effekten går til å akselerere bilen.

La meg gjenta punkt 6 over.

(motorens effekt - friksjon og tap) / bilens vekt

Bil 1:

(1000 hk - 50 hk) / 2000 kg = 0,475 hk/kg

Bil 2:

(500 hk - 50 hk) / 1000 kg = 0,450 hk/kg

Konklusjonen er at den tyngste bilen vinner. V8power hadde rett hele tiden, gratulerer.

sorry folkens buskmann har helt rett.

aksellerasjon = kraft (dreiemoment) / masse

det er ikke opphøyd i 2 her = i et vakum vil begge bilene gå like fort.

Men så kommer luftmotstanden inn og den er:

luftmotstand = hastigheten^2

=du må ha fire ganger så mye effekt for å kjøre dobbelt så raskt og dette har mye å si på slutten av 402 meteren når hastigheten er rundt 200 km/h

Lenke til kommentar
Del på andre sider